سه‌شنبه ۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۲ - ۱۳:۳۹
کد خبر: 73687

استاد تمام و معاون روابط بین‌الملل دانشگاه علوم پزشکی ایران با سلام می‌خواستم بدانم کبد چرب چه بیماری‌ای است و درمان آن چگونه است؛ من 45 سال دارم و پس از انجام آزمایش پزشکی معلوم شد که کبدم چرب است و با توجه به اینکه چاق نیستم از شنیدن این موضوع بسیار تعجب کردم. لطفا بگویید از چه غذاهایی استفاده کنم یا چه کارهایی انجام دهم تا جلوی پیش‌روی بیماری‌ام گرفته شود.

سلامت نیوز : استاد تمام و معاون روابط بین‌الملل دانشگاه علوم پزشکی ایران با سلام می‌خواستم بدانم کبد چرب چه بیماری‌ای است و درمان آن چگونه است؛ من 45 سال دارم و پس از انجام آزمایش پزشکی معلوم شد که کبدم چرب است و با توجه به اینکه چاق نیستم از شنیدن این موضوع بسیار تعجب کردم. لطفا بگویید از چه غذاهایی استفاده کنم یا چه کارهایی انجام دهم تا جلوی پیش‌روی بیماری‌ام گرفته شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از خورشید ؛  کبد چرب عارضه ای است که در اثر افزایش چربی در کبد به وجود می‌آید. می‌دانیم که همه بافت‌های بدن دارای چربی هستند و کبد نیز دارای 5 درصد چربی است که اگر میزان این چربی افزایش یابد، عارضه کبد چرب به‌وجود می‌آید.

نکته مهمی که در این زمینه وجود دارد این است که 30 تا 40 درصد مردم دارای کبد چرب هستند و به همین دلیل اگر کسی بعد از انجام آزمایشات پزشکی معلوم شد که کبدش چرب است نباید تعجب کند. شهرنشینی، چاقی، کم‌تحرکی، سابقه دیابت در خانواده، سابقه ژنتیکی، مصرف الکل، بیماری فشار خون و رژیم‌های غذایی از نوع فست‌فود می‌تواند منجر به کبد چرب شود و بنابراین لازم نیست که فرد حتما چاق باشد. بسیاری از افراد لاغر وجود دارند که بر اثر بیماری‌های ژنتیکی مانند دیابت و فشارخون یا سایر عواملی که گفته شد به این عارضه مبتلا می‌شوند.

همچنین کارمندان و افرادی که کار نشسته دارند به‌دلیل کم‌تحرکی در معرض ابتلا به این بیماری هستند. هنگامی که یک فرد بعد از انجام سونوگرافی یا آزمایش‌های چربی خون، قندخون و آنزیم‌های کبدی، معلوم شد که دارای کبد چرب است، به‌جای نگرانی باید سعی کند با بازبینی در زندگی، عادات قبلی خود را تغییر دهد؛ به جای استفاده از خودرو پیاده برود، از مصرف مواد غذایی پرچرب و فست‌فودها خودداری کند، مصرف سبزی ها و میوه ها را وارد برنامه غذایی خود کند، ورزش کند و اگر چاق است وزن خود را کاهش کند.

به هر حال کبد چرب پیش درآمد یک اختلال متابولیک در بدن است که فرد را مستعد به مرض قند، فشارخون، سکته‌های قلبی، سکته‌های مغزی در آینده می‌کند. بنابراین افرادی که دارای کبد چرب هستند ضروری است که شیوه زندگی خود را تغییر دهند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha