سه‌شنبه ۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۲ - ۱۳:۳۴
کد خبر: 73695
سلامت نیوز : شاید یكی از خطرناك‌ترین بیماری‌هایی كه می‌تواند جنین را تهدید كند، هپاتیت باشد. متاسفانه اگر ابتلا به هپاتیت B در زمانی نزدیك به تولد نوزاد اتفاق بیفتد، شیرخوار به احتمال بسیار زیاد ناقل مزمن عفونت شده و خطر مرگ در بزرگسالی بر اثر سیروز یا سرطان كبد وی را تهدید خواهد كرد.

اما تشخیص زودهنگام این بیماری در بارداری و انجام اقدامات درمانی كنترلی در كاهش احتمال عفونت نوزاد بسیار موثر است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از جام جم ؛ دكتر سید مؤید علویان، متخصص داخلی و فوق تخصص كبد و گوارش در این باره می گوید: خانم های باردار باید به عنوان بخشی از آزمایش های دوره بارداری از نظر هپاتیت B، مورد غربالگری قرار بگیرند و در افرادی كه همچنان در معرض خطر ابتلا هستند، این ارزیابی باید تا پایان دوره بارداری و هنگام زایمان تكرار شود.

رئیس مركز تحقیقات بیماری های گوارش و كبد دانشگاه علوم پزشكی بقیه الله در گفت وگو با جام جم می افزاید: شیرخوارانی كه مادرشان به عفونت هپاتیت B آلوده هستند، باید طی 12 ساعت اول تولد، ایمونو گلوبین (ایمونوگلوبین دارویی است كه به عنوان درمان جایگزین در بیماران دچار كمبود یا نقص ایمنی به منظور جلوگیری از عفونت ها توصیه می شود) و واكسن هپاتیت B را دریافت كنند.

هپاتیت چیست؟

هپاتیت یعنی التهاب كبد و در میان عوام به یرقان و زردی مشهور است و مهم ترین علت آن ویروس ها هستند.

از شایع ترین ویروس های هپاتیت نوع A، B و C است كه نوع دوم و سوم آن بسیار خطرناك است. البته بیشتر افرادی كه به هپاتیت A مبتلا می شوند، مدتی بعد بهبود می یابند و ویروس در بدنشان نمی ماند.

در غیر این صورت مبتلا به هپاتیت حاد هستند. در این میان هپاتیت B در صورت تشخیص و درمان دیرهنگام می تواند به یك بیماری جدی آسیب رسان به كبد تبدیل شود، اما مشكل اینجاست كه ویروس از یك فرد به فرد دیگر بر اثر تماس ترشحات بدن، یعنی خون و سایر ترشحات منتقل می شود.

خطر ابتلای جنین

نوزادان بیش از همه از طریق مواجهه با خون مادر آلوده در زمان زایمان با ویروس هپاتیت B آلوده می شوند. هیچ گونه شواهدی نیز موجود نیست كه نشان بدهد زایمان سزارین محافظت بیشتری را در مقابل انتقال عفونت فراهم می كند، اما نكته مهم آن است كه شیردهی احتمال عفونت را در شیرخواران افزایش نمی دهد.

به گفته دكتر علویان، تشخیص بموقع هپاتیت B در مادر باردار و انجام اقدامات تشخیصی پیشگیرانه و درمان مناسب می تواند انتقال این بیماری به جنین را كنترل كند؛ همان طور كه طی سال های اخیر در كشور ما در نتیجه انجام اقدامات پیشگیرانه مثل واكسیناسیون از میزان بروز موارد جدید مبتلایان به این بیماری به طور جدی كاسته شده است.

این متخصص غدد اضافه می كند: از سال 1373 تمام نوزادان متولد شده، واكسن هپاتیت B را دریافت می كنند و این اقدام سبب جلوگیری از ابتلای نوزادان به این بیماری شده است.

اكنون همه مادران باردار از نظر هپاتیت B با آزمایش خاصی مورد بررسی قرار می گیرند و اگر نتیجه مثبت باشد باید به نوزادان آنها علاوه بر واكسن هپاتیتB، ایمونوگلوبین اختصاصی ضدهپاتیت B را نیز دریافت كنند.

مادران هپاتیتی با فرزندان سالم

باید توجه داشت كه بارداری برای خانم های مبتلا به هپاتیت B منعی ندارد و می توان با انجام اقدامات پیشگیرانه مانع ابتلای نوزادان به این بیماری شد.

به گفته دكتر علویان، هپاتیت B معمولا نشانه ای ندارد و فقط در بررسی آزمایشگاهی از خون تشخیص داده می شود.

در این صورت برای پیشگیری از ابتلای نوزاد، مراقبت منظم مادران ضروری است، به این ترتیب كه در زمان تولد و حداكثر تا 72 ساعت پس از تولد، ایمونوگلوبین و واكسن هپاتیت B و سه دوره تزریق واكسن به نوزاد تزریق می شود و به این ترتیب از ابتلای اكثر نوزادان به هپاتیت B مزمن جلوگیری خواهد شد. تجویز واكسن هپاتیت B طی هر مرحله از بارداری بدون خطر است و از طریق واكسیناسیون، خانم های باردار را می توان در برابر بیماری ایمن كرد.

به نوزادتان شیر بدهید

از آنجا كه ممكن است فردی آلوده به ویروس هپاتیت باشد، اما هیچ اطلاعی از آن نداشته باشد بر انجام آزمایش های كنترلی در ابتدای بارداری از سوی متخصصان تاكید می شود تا اگر آلودگی به ویروس وجود داشته باشد از انتقال آن به نوزاد جلوگیری شود. علت اهمیت این آزمایش آن است كه اگر این ویروس از مادر به نوزاد منتقل شود تا پایان عمر در بدن فرد می ماند.

البته متخصصان یادآوری می كنند مادران مبتلا به هپاتیت، منعی برای شیردهی به نوزاد خود ندارند، یعنی اگر مادری هپاتیت B داشته باشد، می تواند به فرزندش شیر بدهد، چراكه شواهدی از انتقال ویروس از طریق شیر مادر وجود ندارد، البته به شرط آن كه نوك سینه مادر زخم نباشد، زیرا خود شیر مادر آلوده به ویروس نیست.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha