سلامت نیوز : رییس جامعه متخصصان داخلی با بیان اینکه متاسفانه امروز جامعه پزشکی هم از طرف نمایندگان مجلس و هم مسوولان مربوطه تحت فشار است، از تحریم‌های نانوشته دارو، تحمیل فشارهای اقتصادی به مردم در بخش‌های درمانی، خدشه‌دار شدن اعتماد مردم به جامعه پزشکی در پی طرح مسئله زیرمیزی از طرف برخی مسوولان و منع حضور شرکت‌های دارویی در کنگره‌ها و سمینارهای علمی پزشکی انتقاد کرد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا ؛ دکتر ایرج خسرونیا در بیست و چهارمین کنگره پزشکان متخصص داخلی با بیان اینکه انتخابات سازمان نظام پزشکی با تمام فراز و فرودها، حوادث تلخ و شیرین و شعارهای انتخاباتی به اتمام رسید و همکاران ما با نقطه نظرات متفاوت وارد شورای عالی شدند، گفت: امیدواریم با مدیریت کارآمد به سمت صنفی‌گری، دانش‌پروری و حمایت از پزشکان جوان حرکت کنیم.

وی با بیان اینکه جامعه پزشکی زمانی می‌تواند فعال باشد که از انسجام درونی لازم بهره‌مند شود، عنوان کرد: هر گونه تشتت و افتراق در جامعه پزشکی، آفت بزرگی است که متاسفانه در سال‌های اخیر نقش تخریبی و ویرانگر آن در درون جامعه پزشکی پررنگ‌تر شده است و تقسیم‌بندی پزشکان به جراح و غیر جراح، متخصص و فوق تخصص، عمومی و متخصص همه باعث تخریب اجماع جامعه پزشکی شده است.

خسرونیا با اشاره به توجه به وجوه اشتراک جامعه پزشکی و مشکلات صنفی آنها، گفت: در این میان دوری از اختلاف نظرها و سلایق درون جامعه از اهمیت خاصی برخوردار است. اشکال ساختاری رفتاری در سال‌های اخیر باعث شده مطالبات جامعه پزشکی که بایستی از طرف بخش مدنی و جامعه پزشکی به مقصود برسد، همواره با چالش‌های فراوانی روبرو شود. این در حالی است که امروز همدلی و همگرایی جامعه پزشکی بیش از گذشته به چشم می‌خورد.

رییس جامعه متخصصان داخلی ادامه داد: میزان انباشت و مطالبات متراکم جامعه پزشکی همراه با پرونده‌های اقتصادی باعث شده است که رفتار نهادینه شده در جامعه پزشکی خود را به صورت انفعال، دلزدگی و یاس نشان داده و به عنوان عاملی نگران‌کننده مد نظر باشد که نشانه آن هم عدم استقبال پزشکان از انتخابات نظام پزشکی است.

به گفته وی، در سال‌های اخیر جامعه پزشکی با فراز و نشیب‌های فراوانی روبرو بوده و در بخش‌های عمده‌ای از آن گاهی به دلیل عدم انسجام ساختاری جامعه پزشکی نتوانسته از حقوق مطلوب خود به نحو مقتضی دفاع کند.

خسرونیا با بیان اینکه مطالبات امروز جامعه پزشکی در سال‌های اخیر با شیب تندی رو به فزونی گذاشته است، اظهار کرد: حجم و تنوع این مطالبات برای نسل جوان جامعه پزشکی بسیار نگران‌کننده است. این نگرانی عمیق از آنجا نشات می‌گیرد که بحث‌هایی از قبیل اشتغال، امنیت شغلی، پایداری وضعیت مطلوب معیشتی و مسائل رفاهی در بین جوانان جامعه پزشکی وجود دارد.

رییس جامعه متخصصان داخلی ضمن تاکید بر اینکه استانداردسازی خدمات پزشکی و ارتقای کیفیت خدمات حوزه سلامت باید برای برون رفت از وضعیت فعلی در دستور کار مسوولین بهداشتی و درمانی کشور قرار بگیرد، عنوان کرد: همچنین نظام پزشکی باید ارتقای جایگاه و منزلت جامعه پزشکی را به عنوان یک راهبرد اساسی در نظر بگیرد و از ظرفیت‌های موجود به ویژه رسانه‌های جمعی در تحقق آن بهره‌مند شود.

وی در ادامه با بیان اینکه برای دستیابی به اهداف تعیین شده در راستای رشد علمی و ارتقای جایگاه فناوری در کشور بایستی ثبات لازم در کادرهای اجرایی وجود داشته باشد، گفت: تعویض وزرا و به دنبال آن معاونین، مدیرکل‌ها و حتی کارمندان به تحقق اهداف سند چشم‌انداز بیست‌ ساله لطمه خواهد زد، زیرا جامعه پزشکی ما هر روز با یک مصوبه و یک قانون جدید روبرو می‌شود و متاسفانه هر کس در مسند ریاست قرار می‌گیرد، با سلایق مختلف شروع به نوشتن دستورات خلق‌الساعه می‌کند.

خسرونیا در ادامه از عدم حضور شرکت‌های دارویی فعال که پشتوانه علمی و اقتصادی در کنگره‌ها و سمینارها هستند، انتقاد کرد و گفت: این عدم حضور شرکت‌های دارویی در کنگره‌ها و سمینارها و عدم آگاهی پزشکان از داروهای جدید و همچنین عدم شرکت پزشکان در کنگره‌های خارجی که با دستور جدید معاونت دارویی صورت پذیرفته است را چگونه می‌توان با پیشرفت‌های علمی مطابقت داد.

رییس جامعه متخصصان داخلی به مسئله فارسی‌نویسی نسخ پزشکان نیز اشاره کرد و گفت: نسخه‌نویسی فارسی که خود حدیث مفصلی دارد . مسئله دیگر نیز مطرح کردن مسئله زیر میزی توسط همکاران که در بالاترین سطح قانون‌گذاری مملکت است، به زیر تیغ بردن پزشکان به عناوین مختلف و به نمایش گذاشتن چهره زشتی پزشکان در رسانه‌های عمومی را چگونه می‌توان تصویر کرد.

وی با بیان اینکه متاسفانه جامعه پزشکی امروز ما هم از طرف همکاران حاضر در مجلس و هم از طرف مسوولان مربوطه تحت فشار است، اظهار کرد: ابرقدرت‌های زورگو هم با تحریم نانوشته دارو و تجهیزات پزشکی از ورود دارو به کشور به طرق گوناگون جلوگیری می‌کنند. در این میان شرکت‌های وابسته به دارو هم تا آن جایی که می‌توانستند از وضعیت موجود بهره‌مند شده‌اند.

خسرونیا با بیان اینکه در حال حاضر این شرکت‌ها به علت مسائل مختلف و کم شدن منافع از فرستادن دارو به ایران خودداری کرده‌اند، گفت: داروهایی هم که فرستاده شده‌اند،‌ در گمرک مانده‌اند و تغییرات نرخ ارز و احتمال تخصیص نیافتن ارز دارو بر هزینه درمان بیماران افزوده است و جامعه پزشکان متخصص داخلی را که یکی از رسالتش حمایت از اقشار آسیب‌پذیر جامعه است، در بهت و حیرت فرو برده است.

رییس جامعه متخصصان داخلی ادامه داد: البته طرح این مسائل در راستای سیاه‌نمایی نیست و به علت دلسوزی و حمایت از بیماران به ویژه اقشار محروم مطرح می‌شود.

خسرونیا در پایان با بیان اینکه 206 مقاله به دفتر دبیرخانه بیست و چهارمین کنگره جامعه متخصصان داخلی ارسال شد، گفت: از این میان 57 مقاله برای سخنرانی و 126 مقاله به عنوان پوستر ارائه خواهند شد و به مسائل مختلفی چون اخلاق پزشکی، پزشکی قانونی، بیماری‌های گوارش، قلب و روماتولوژی پرداخته می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha