سلامت نیوز : علیرضا زالی امروز در بیست و چهارمین کنگره جامعه متخصصان داخلی ایران که در سالن همایش‌های رازی برگزار شد افزود: جامعه پزشکی باید از حقوق خود دفاع کند. چرا که قرار نیست از بیرون جامعه منجی پیدا شود و کاری کند. جامعه پزشکی باید به ظرفیت خود توجه کند تا بتواند در مقابل هجمه‌ها پایداری کند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس ؛ وی ادامه داد: مردم همواره به پزشکان توجه ویژه داشته‌اند و پژوهشی که اخیراً انجام شده نشان می‌دهد که در بحث اعتماد‌سازی مردم پزشکان از رتبه بالایی برخوردار هستند و این رتبه در سال‌های اخیر تغییری نکرده است.این مسئله بیانگر آن است که سرمایه‌های اجتماعی در اختیار جامعه پزشکان قرار دارد.

زالی گفت: قداست جامعه پزشکی که مورد اعتماد مردم است را نباید دچار خدشه کنیم باید با اتحاد‌آفرینی مجدد و بازمهندسی این قداست را بیش از گذشته گسترش دهیم.

رئیس کل منتخب سازمان نظام‌پزشکی کشور گفت: اگر اعتماد مردم به پزشکان دچار خدشه شود مردم و نظام سلامت بیش از همه متضرر می‌شوند.

زالی ادامه داد: با وجود سختی‌های سال‌های گذشته سازمان نظام پزشکی از کمک به انجمن‌های تخصصی کوتاهی نکرده و برای دفاع از حقوق مردم در حوزه سلامت مانند افزایش سرانه درمان، بهبود شاخص‌های درمانی، کسب رتبه‌های برتر و ارتقای تعرفه‌های درمانی توانسته به مردم توجه داشته باشد.

وی با بیان اینکه باید دست به دست هم بر مشکلات حوزه سلامت فائق شویم گفت: کج‌سلیقگی اجرایی، آثار جدی در نظام سلامت می‌گذارد و باعث وضعیت پرتلاطم امروز می‌شود.

زالی افزود: جامعه پزشکی امروز بیش از گذشته به حمایت احتیاج دارد و انجمن‌های تخصصی می‌توانند در این زمینه کمک کننده باشد چرا که آنها تهدید نیستند بلکه فرصتی برای رسیدن به اهداف هستند.

زالی در رابطه با دستور جدید معاونت دارویی در مورد عدم حضور شرکت‌های دارویی در کنگره‌ها گفت: از سال‌های گذشته حضور شرکت‌های دارویی برای ارتقاء سطح علمی مطرح بوده است و اگر این شرکت‌ها به سمت تجارت و مارکتینگ نروند بخشی از بودجه‌های لازم در خدمت توسعه علمی قرار می‌گیرد.

وی ادامه داد: پولی که به کنگره‌ها کمک می‌شود در عرصه علمی صرف می‌شود و کمک شرکت‌های دارویی به انجمن‌ها به شفاف‌سازی روابط میان این دو کمک می‌کند. شرکت‌ها اگر از ظرفیت‌ انجمن‌ها استفاده کنند به سالم‌سازی فضا کمک خواهد شد.

رئیس منتخب سازمان نظام‌پزشکی کشور اضافه کرد: اما اگر شرکت‌ها به جای پژوهش صرفاً به فضای تجارت بپردازند باید آن موقع کاری کرد. به نظر می‌رسد انجمن‌ها باید با یک وفاق جمعی در برابر این دستور بایستند تا اینکه تصویب ارتباطات ناسالم در اذهان عمومی باقی نماند.

زالی گفت: اگر نتوانیم پول شرکت‌های دارویی را خرج پژوهش بکنیم این اعتبارات به کشورهای دیگر می‌رود و آنها می‌توانند از این ظرفیت جدید استفاده کنند.

وی در مورد انتخابات نظام پزشکی نیز گفت: این انتخابات با فراز و نشیب به پایان رسید اما مطالبات انباشته در جامعه پزشکی به شدت در حال تکثیر است.بنابراین بدون استفاده از خرد جمعی حل این مسائل امکانپذیر نیست و باید سازمان نظام پزشکی درهای خود را به سوی روش‌ها و ایده‌های جدید باز کند.

زالی همچنین بر احیای طب داخلی تأکید کرد و گفت: طب داخلی در کشور دستخوش مشکلات فراوانی شده و نیازمند یک بازهویتی است چرا که این طب پایه و مادر طب‌های دیگر است و هر گونه آسیب به آن ضررهای زیادی را در سال‌های آینده ایجاد می‌کند.

وی افزود: برای گسترش طب داخلی نیازمند ظرفیت‌های بیشتر هستیم چرا که با تغییر سیمای بیماری و مرگ گسترش سالمندی و تغییر الگوی زندگی روبه‌رو هستیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha