سلامت نیوز : معاون مرکز مدیریت بیماری‌های وزارت بهداشت گفت: توزیع شیر فله در سراسر کشور ممنوع است، دامپزشکی نیز چنین مجوزی را به هیچکس نداده است و این شیرفروشان هستند که این شایعات را مطرح می‌کنند البته مأموران بهداشت محیط نیز باید با هر مورد عرضه شیر فله برخورد کنند.

محمود نبوی در گفت و گو با فارس، افزود: با توجه به امکان انتقال بیماری تب مالت در صورت مصرف شیرهای فله و غیر پاستوریزه طبق قانون، عرضه و فروش شیر فله در سراسر کشور ممنوع است و سازمان دامپزشکی نیز هرگز مجوزی برای توزیع شیر فله صادر نکرده است.

وی گفت:‌ اخباری که در مورد صدور مجوز توزیع شیر فله توسط سازمان دامپزشکی منتشر شده، نمی تواند صحت داشته باشد و این نوع اخبار شایعات خود شیر فروشان است که وقتی مردم از آنها می پرسند چرا شیر فله می فروشید خودشان توجیه می کنند و به دروغ می گویند، سازمان دامپزشکی مجوز داده است.

معاون مرکز مدیریت بیماریهای واگیر وزارت بهداشت تأکید کرد:‌ طبق قانون فروش شیر فله در سراسر کشور ممنوع است و مأموران بهداشت محیط باید در هر جا که حتی یک مورد از چنین اقدامی را مشاهده کنند، به سرعت با آن برخورد کنند.

نبوی در پاسخ به پرسش خبرنگار فارس در مورد میزان شیوع تب مالت یا بروسلوز در کشور گفت: آمار شیوع این بیماری را به خاطر ندارم اما طی سالهای اخیر تغییر چندانی نداشته و افزایش و کاهش قابل توجهی در میزان شیوع این بیماری در کشور نداریم اما اگر با افزایش عرضه و فروش شیر و لبنیات غیر پاستوریزه در کشور مواجه شویم، بیم افزایش و رشد این بیماری در کشور وجود دارد.

محمدرضا شیرزادی،رئیس اداره بیماری‌های قابل انتقال بین انسان و حیوان وزارت بهداشت پیش از این به خبرنگار فارس گفته بود:‌ 70 تا 80 درصد موارد ابتلا به تب مالت از طریق مصرف مواد لبنی آلوده و فله به خصوص شیر است.

به گفته وی تب مالت یک بیماری میکروبی و باکتریایی است که پس از مصرف فرآورده‌های آلوده دامی، از طریق تماس با دام آلوده، به صورت تنفسی، ذبح غیر بهداشتی دام و خوردن سبزی‌هایی که خوب شسته نشده‌اند به انسان منتقل می‌شود.

وی با بیان اینکه استان‌های آذربایجان شرقی، لرستان، کرمانشاه و مرکزی بیشترین موارد ابتلا به بیماری تب مالت را داشتند افزود: تب مالت به 3 نوع حاد، تحت حاد و مزمن تقسیم می‌شود که در نوع حاد به طور ناگهانی بیمار دچار تب، لرز، درد عضلات و سردرد می‌شود و بعد از مدتی دردهای مفصلی هم به آنها اضافه می‌شود.

همچنین در نوع مزمن بیمار معمولاً شب‌ها عرق‌ریزی و کاهش وزن دارد، بی‌اشتها می‌شود، کبد و طحالش بزرگ می‌شود و کمردرد و دردهای عضلانی پیدا می‌کند.

شیرزادی گفت: مهمترین عامل ابتلا به این بیماری مصرف فرآورده‌های لبنی غیر پاستوریزه است.

وی تصریح کرد: تشخیص این بیماری به کمک آزمایش خون است. همچنین برای درمان این بیماری لازم است بیمارانی که بیش از یک هفته تب آن‌ها طول می‌کشد حتماً برای بررسی تب مالت به پزشک مراجعه کند.

وی گفت: افراد مبتلا تحت درمان‌های دارویی قرار می‌گیرند و معمولاً بهبود می‌یابند اما درمان آن به علت اینکه این باکتری داخل سلول زندگی می‌کند و آنتی‌بیوتیک‌ها به راحتی داخل سلول نمی‌شوند طولانی است. لذا بیماران حداقل 6 تا 8 هفته درمان ضد میکروبی که با 2 دارو است را استفاده می‌کنند.

شیرزادی خاطرنشان کرد: این بیماری از انسان به انسان منتقل نمی‌شود فقط از دام به انسان منتقل می‌شود. تعداد موارد تب مالت در ایران سالانه حدود 12 هزار مورد که طی سالهای اخیر روند کاهشی داشته است.

وی اضافه کرد: برای کنترل این بیماری برنامه مهم وزارت بهداشت اطلاع رسانی به مردم است تا از فرآورده‌های لبنی غیر بهداشتی و فله‌ استفاده نکنند. همچنین همکاری سایر بخش‌ها از جمله سازمان نظام دامپزشکی در زمینه گسترش واکسیناسیون دام‌ها در مقابل تب مالت لازم است. همکاران سلامت محیط کار وزارت بهداشت نیز از توزیع و فروش موارد فله‌ای فرآورده‌های لبنی جلوگیری می‌کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha