سه‌شنبه ۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۲ - ۱۶:۱۷
کد خبر: 73725
سلامت نیوز : یک متخصص دندانپزشکی کودکان گفت: هر کودک ایرانی هنگام ورود به مدرسه، ۵ دندان پوسیده دارد.
خبرگزاری فارس: هر کودک هنگام ورود به مدرسه، ۵ دندان پوسیده دارد

احمد جعفری در گفت‌وگو با فارس اظهار داشت: پوسیدگی دندان شایعترین بیماری دهان و دندان در کودکان است. به صورتی که هر کودک در بدو ورود به مدرسه به طور متوسط بیش از 5 دندان پوسیده در دهان دارد.

متخصص دندانپزشکی کودکان ادامه داد: مشکل عمده‌ای که در خصوص پوسیدگی دندان شیری وجود دارد علاوه بر مشکلاتی که بر روی دندان دائم ایجاد می‌کند هزینه‌تراشی، درد، تأثیر بر زیبایی، تکلم و ... است علاوه بر آن می‌تواند موجب ناهنجاری در دندان دائمی نیز شود.

معاون آموزش تخصصی دانشکده دندانپزشکی تهران افزود: این بسیار مهم است که ما سالم‌نگه‌داشتن دندان‌ها را به مادرها منتقل کنیم و بتوانیم این روش را به خانواده‌ها یاد بدهیم چرا که بار علمی این موضوع بر روی دانشکده‌های دندانپزشکی و بار مدیریتی آن بر عهده وزارت بهداشت و بار اجرایی آن بر عهده رسانه‌ها، صدا و سیما، آموزش و پرورش و بهزیستی است.

جعفری در حاشیه پنجاه و سومین کنگره بین‌المللی انجمن دندانپزشکی ایران گفت: یک نقشه اجرایی مناسب می‌تواند تأثیر بسیار بالایی در سلامت دندان شیری کودک داشته باشد و خانواده‌ها در این بین نقش اساسی را دارند اما یک نکته را نیز باید مدنظر قرار داد که سلامت دهان و دندان بخش کوچکی از سلامت عمومی فرد است و هر بخشی باید وظیفه خود را در قبال اطلاع‌رسانی برای سلامت دهان و دهان ایفا کند.

جعفری در پاسخ به پرسش فارس مبنی بر اینکه علل عمده پوسیدگی دندان کودکان چیست گفت: نا آشنایی با تغذیه درست و تمیز نگه نداشتن دهان و دندان از علل مهم پوسیدگی‌های دندان است که باید به والدین آموزش داده شود.

متخصص دندانپزشکی کودکان تصریح کرد: آموزش این امر که کودک با شیشه شیر نخوابد می‌تواند حجم زیادی از پوسیدگی‌های دندان را بکاهد یا اینکه والدین از چه نوع شیرینی و مواد قندی برای کودک خود استفاده کنند نکات کوچکی است که می‌تواند از بار پوسیدگی دندان بکاهد.

معاون آموزش تخصصی دانشکده دندانپزشکی تهران افزود: اگر شیرینی‌هایی که به کودک داده می‌شود چسبناک نباشد و تعداد دفعات آن کم باشد و بعد از خوردن شیرینی نیز کودک دهان خود را با آب بشوید همین دستورات ساده می‌تواند حجم زیادی از پوسیدگی‌های دندان را کمتر کند.

جعفری در ادامه به دندان شیری به عنوان راهنمای رویش دندان دائمی اشاره داشت و گفت: اگر دندان شیری به علت پوسیدگی زودتر کشیده شود یا تخریب زیادی داشته باشد می‌تواند عاملی برای ناهنجاری‌های دندانی باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha