سه‌شنبه ۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۲ - ۱۶:۱۸
کد خبر: 73727
سلامت نیوز : با اینکه بسیاری از جوانان آمریکایی می‌گویند که کشیدن تنباکو از طریق یک لوله آب کم ضررتر از سیگار است، اما محققان می‌گویند که دود قلیان حاوی سمومی به مراتب مضرتر از سیگار است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس ؛ «پیتون جاکوب» محقق دانشگاه کالیفرنیا در سان فرانسیسکو و دکتر«بنوویتز» در مرکز تروما و بیمارستان عمومی سان فرانسیسکو گفتند: افرادی که از قلیان استفاده می‌کنند در معرض سطوح بیشتری از مونوکسید کربن قرار می‌دهد، و به ویژه مصرف قلیان برای آنهایی دچار بیماری‌های قلبی یا مشکلات تنفسی هستند، بسیار خطرناک است و همچنین مصرف‌کنندگان را در معرض سطوح بالاتری از بنزن قرار می‌دهد و در طولانی مدت خطر ابتلا به سرطان خون را به همراه دارد.

جاکوب در بیانیه‌ای گفت: مردم می‌خواهند بدانند که اگر خطر آن کمتر است آنها به جای سیگار کشیدن از قلیان استفاده کنند. اما ما دریافتیم که قلیان یک جایگزین امن برای سیگار کشیدن نیست و نمی‌تواند یک استراتژی در جهت کاهش آسیب موثر باشد و مضرات آن به مراتب بیش از سیگار است. 

دکتر بنوویتز گفت: در مقایسه با غیر سیگاری‌ها اگر شما روزانه، قلیان مصرف کنید به احتمال زیاد با افزایش خطر سرطان مواجه خواهید شد.

تحقیقاتی که در سال 2009 صورت گرفت، نشان داد که 3 نفر از هر 10 دانشجوی آمریکایی حداقل در یک مراسم قلیان کشیده‌اند. قلیان به طور نامتناسبی در بین دانشجویان سفید پوست پسر، دوستان و دختران مصرف می شود و به خاطر درک نادرست از مضرات آن ترویج می‌شود.

تحقیقات همچنین نشان داده است که پس از 45 دقیقه استفاده از دود قلیان، به علت مصرف مونوکسیدکربن و نیکوتین  و ورود این مواد به پلاسمای خون، ضربان قلب به شدت بالا می‌رود.

استفاده از قلیان در کنار سرطان ریه با افزایش احتمال ابتلا به سرطان دهان و مثانه نیز همراه است.

در تحقیقات دیگر نیز نشان داده است که کشیدن قلیان خطر ابتلا به سل ریوی را افزایش می‌دهد.مخصوصاً کودکان در مقابل تأثیرات مضر قلیان آسیب‌پذیر هستند و اگر در محلی باشند که در آن قلیان کشیده می‌شود، احتمال ایجاد عفونت‌های ریوی، آسم و سندرم مرگ ناگهانی کودک در آنها افزایش می‌یابد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha