سه‌شنبه ۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۲ - ۱۶:۱۹
کد خبر: 73729
سلامت نیوز : رئیس مؤسسه مطالعات تاریخ پزشکی طب اسلامی و مکمل با بیان اینکه پروتکل درمان بیماران اورژانسی در طب سنتی نداریم، گفت: طبق قانون، بیمار ابتدا باید به طب نوین مراجعه کرده و در مراحل بعدی می‌تواند از طب سنتی هم استفاده کند.

سید‌اشرف‌الدین گوشه‌گیر در گفت‌وگو با فارس در مورد جایگاه طب سنتی خاطر نشان کرد:طب سنتی در ذهن مردم بد جا افتاده و باورهای غلطی در این زمینه وجود دارد تا جایی که برخی طب سنتی را با گیاه‌درمانی اشتباه می‌گیرند.

وی گفت" طب سنتی ایران مبانی‌اش با طب جدیدی که در دنیا همه‌گیر شده متفاوت است. حتی با طب سنتی کشورهای چین و هند هم متفاوت است.

به گفته رئیس مؤسسه مطالعات تاریخ پزشکی، طب اسلامی و مکمل در طب جدید جزء جزء بدن را بررسی می‌کنند اما در طب سنتی چهار رکن آب، خاک، باد و آتش در نظر گرفته می‌شود.

وی با اشاره به اینکه برخی طب سنتی را با گیاه‌درمانی اشتباه گرفته‌اند خاطر نشان کرد: طب سنتی در ذهن مردم بد جا افتاده و باورهای غلطی در این زمینه وجود دارد.در صورتی که یک طبیب در حوزه طب سنتی ممکن است در ابتدا یکسری تجویزهای غیردارویی مانند تغییر محل زندگی و شیوه خوراک به بیمار توصیه می‌کند و روند درمان مرحله بعدی قرار می‌گیرد.

گوشه‌گیر به سر‌فصل‌های طب سنتی اشاره کرد و گفت: در این طب 3 کار همیشه انجام می‌شود. یکی طب پیشگیری و اینکه چه نکاتی برای فرد تجویز شود تا بیمار نشود. دیگری طب درمانی برای درمان و طب بازتوانی برای افرادی که به دلیل عارضه یک بیماری یا حادثه دچار معلولیت شدند.

این متخصص بیماری‌های داخلی در پاسخ به اینکه در طب سنتی چقدر امکان درمان بیماری‌های صعب‌العلاج مانند سرطان وجود دارد گفت: وقتی به کتب مرجع مراجعه می‌کنیم برای بیماری‌های صعب‌العلاج درمان جراحی و دارویی داریم. همان طور که در طب نوین شیمی‌درمانی 100درصد جواب نمی‌دهد ممکن است در این نوع طب هم درمان 100درصدی امکانپذیر نباشد.

گوشه گیر انجام برخی کارها از جمله جا انداختن مفاصل و به اصطلاح قدیم شکسته بندی را یکی از کارهای موثر در حوزه طب سنتی برشمرد.

وی تأکید کرد: اما اینکه چقدر طب سنتی جواب‌دهی دارد باید تحقیق شود تا بتوان درصد مشخصی را ارائه کرد.

رئیس مؤسسه مطالعات تاریخ پزشکی طب اسلامی و مکمل تحقیقات در عرصه طب سنتی را یکی از راهکارهای گسترش علمی این نوع طب عنوان کرد و گفت: از زمان تأسیس دانشکده‌های طب سنتی در کشور و با پذیرش دانشجویان دکترای تخصصی در این رشته تاکنون 115 پژوهش در حوزه طب سنتی انجام شده است.

گوشه‌گیر خاطر نشان کرد: بین 5 تا 6 سال اخیر طب سنتی در کشور احیا شده در حالی که این طب سابقه‌ای 2 هزار و 500 ساله دارد و در قرن چهارم تا هفتم هجری قمری استفاده زیادی از این طب در کشور می‌شد.

رئیس مؤسسه مطالعات تاریخ پزشکی طب اسلامی و مکمل گفت: ایجاد معاونت طب سنتی در وزارت بهداشت خود نشان دهنده احیاء شدن این نوع طب در کشور است. اکنون دانشکده‌های طب سنتی در شهرهای شیراز، مشهد، یزد، تبریز، اصفهان و تهران فعال شده و تا پایان برنامه پنجم توسعه قرار است 45 دانشکده طب سنتی در کشور تاسیس شود.

وی با بیان اینکه طبق قوانین موجود بیمار ابتدا باید به طب نوین مراجعه کرده و در مراحل بعدی می‌تواند از طب سنتی استفاده کند افزود: اکنون پروتکل درمانی برای بیمارانی اورژانسی در طب سنتی نداریم همان طور که با گذشت چهار قرن از طب نوین بسیاری از پروتکل‌های درمانی در این نوع طب هنوز آماده نیست.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران خاطر نشان کرد: امکان درمان بیماری‌هایی که اورژانسی نیستند یا بیماری های حاد غیر اورژانسی را درمان می‌کند. البته تمام این روش‌های درمانی باید متکی به علم روز و با پذیرش علما انجام شود. برخی از این طرف و آن طرف چیزهایی یاد گرفتند و ادعای درمان با طب سنتی می‌کنند و به نوعی دکان باز کرده‌اند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha