سلامت نیوز : رئس ستاد اجرایی برنامه پزشک خانواده از آغاز اجرای برنامه پزشک خانواده از امروز در ۸ استان خبر داد و گفت:‌ ویزیت پزشکان خانواده بین ۶۰۰ تا هزار تومان و درآمد آنان در ماه بین ۷ تا ۹ میلیون تومان است. پزشکان خانواده مراجعان را ویزیت می‌کنند و دیگر تیمی برای رسیدگی به بهداشت و پیشگیری از بیماری‌ها ندارند.

مسعود صالحی در گفت و گو با فارس،‌افزود: اجرای برنامه پزشک خانواده شهری سال گذشته در دو استان فارس و مازندران شروع شده بود و از امروز در 8 استان قزوین، اردیبل، آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، خوزستان، یزد، خراسان جنوبی و سیستان و بلوچستان آغاز می‌شود.

وی ادامه داد:‌ مقدمات کار فراهم شده است و پزشکان خانواده‌ای که در این استانها برای شرکت در برنامه پزشک خانواده اعلام آمادگی کرده‌اند از فردا برای قرارداد به بیمه ها معرفی می‌شوند و مردم شهرهای این استانها به مرور می‌توانند از فردا برای انتخاب پزشک و ویزیت پایه به پزشک خانواده خود مراجعه کنند.

رئیس ستاد اجرایی برنامه پزشک خانواده گفت: اجرای برنامه پزشک خانواده در این استانها با اصلاحاتی که بر نسخه 02 اعمال شده است، انجام می شود. البته مهمترین اصلاحاتی که در این نسخه اعمال شده تغییر شیوه و محاسبات مالی و پرداختی است و شکل کار تغییر چندانی ندارد.

وی گفت:‌ البته تیم 17 نفره پزشک خانواده دیگر حذف شده است و پزشک خانواده به صورت یک نفره به مردم و جمعیت تحت پوشش خود که بین حداقل هر چند نفر و تا سقف 3 هزار نفر (و گاهی بیشتر) است خدمات ویزیت و ارجاع را انجام می‌دهد و خدمات بهداشتی و پیشگیرانه توسط کارکنان مراکز بهداشتی شبکه بهداشت و درمان وزارت بهداشت طبق روال سابق انجام می‌شود.

صالحی در پاسخ به پرسش خبرنگار فارس درباره اینکه آیا از مردم برای مراجعه به پزشک خانواده پول و فرانشیزی دریافت می شود یا نه گفت:‌ بله مبلغ فرانشیز و تعرفه خدمات پزشکان خانواده قرار است امروز در شورای عالی بیمه تصویب و ابلاغ شود اما بر اساس آنچه برای تصویب رفته است، ویزیت پزشکان خانواده در بخش دولتی بین 600 تا 700 تومان و برای پزشکان خانواده در بخش خصوصی حدود هزار تومان خواهد بود.

وی افزود:‌ سرانه هر ایرانی در برنامه پزشک خانواده حدود 3 هزار تومان در ماه است. فعلاً برای شروع این برنامه در 8 استان اعلام شده به علاوه دو استان فارس و مازندران حدود 120 میلیارد تومان از سال گذشته داریم و قرار است ردیف بودجه‌ای به میزان 2 هزار و 25 میلیارد تومان در قانون بودجه امسال برای این برنامه تصویب شود که با تخصیص آن می‌توانیم این برنامه را در استانهای دیگر هم اجرایی کنیم.

رئیس ستاد اجرایی برنامه پزشک خاواده گفت:‌ ایده آل ما در وزارت بهداشت این است که این طرح تا 4 ماه آینده در 8 استان اعلام شده کامل شود و بعد از آن بتوانیم مراجعه مردم با دفترچه بیمه به پزشکانی غیر از پزشک خانوده افراد را ممنوع کنیم اما این کار بستگی زیادی به پیشرفت برنامه و کامل شدن تعداد پزشکان خانواده و نیز استقبال مردم دارد. البته افراد تحت پوشش نیروهای مسلح هنوز تحت پوشش برنامه پزشک خانواده نیستند.

وی در در پاسخ به پرسش فارس در مورد مشکلات اجرای برنامه پزشک خانواده مانند استقبال نکردن پزشکان یا مردم توضیح داد: به هر حال ما نمی‌توانیم رفتار مردم و پزشکان را تخمین بزنیم، کمبود پزشک به هر حال یکی از مشکلات این برنامه است که امیدواریم حل شود ضمن اینکه برای اجرای موفق این برنامه نیازمند فرهنگ سازی بین مردم هستیم که زمان‌بر است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha