چهارشنبه ۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۲ - ۰۸:۳۷
کد خبر: 73743
سلامت نیوز : در روزهای پرشور انتخابات، هر کسی از گرد راه می‌رسد محقق شدن وعده‌ای بر جامانده را نوید می‌دهد که توجه به جوانان و پرداخت وام ازدواج به آنان نیز در همین فهرست قرار دارد؛ و در حالی که برخی نمایندگان مجلس ادامه پرداخت این وام را در وضع کنونی به دلیل محقق نشدن بودجه و محدودیت منابع بانکی، شدنی نمی‌دانند،‌ وزیر ورزش و جوانان از اختصاص سه هزار میلیارد ریال اعتبار برای وام ازدواج خبر می‌دهد و می‌گوید:‌ در جلسه هیأت دولت مصوب شد که سه هزار میلیارد ریال به بانک‌ها داده شود تا وام‌ها را از منابع خودشان پرداخت کنند و مابه‌التفاوت آن را دولت تأمین کند؛ به این ترتیب بانک‌ها برای پرداخت نکردن وام دیگر بهانه‌ای ندارند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از حمایت ؛ محمد عباسی که در حاشیه برگزاری جشنواره جوان کارآفرین در جمع خبرنگاران سخن می‌گفت، در این حال اعلام کرد که 30 درصد از درخواست‌کنندگان وام ازدواج در سال گذشته هنوز این تسهیلات را دریافت نکرده‌اند. وی اظهار امیدواری کرد که با حمایت دولت و دستور ویژه رییس‌جمهوری پرداخت وام ازدواج از سوی بانک‌ها هرچه سریع‌تر از سر گرفته شود. این خبری در حالی از زبان وزیر وزش و جوانان اعلام شد که عبدالرضا عزیزی، رییس کمیسیون اجتماعی مجلس به «حمایت» می‌گوید:‌ هنوز بسیاری از جوانان درخواست‌کننده وام ازدواج از دو سال قبل، در نوبت هستند و بانک‌های عامل نتوانسته‌اند وعده‌های سال 90 را تأمین کنند. به گفته وی، سال گذشته در حدود یک میلیون و 800 هزار نفر برای وام ازدواج ثبت‌نام کردند و پیش‌بینی می‌شود امسال نیز یک میلیون و 700 هزار نفر دیگر ثبت‌نام کنند. عزیزی می‌افزاید: البته دولت در حال پرداخت وام‌ درخواست‌کنندگان سال 91 است؛ اما در حالی که هنوز وام ازدواج سال 90 پرداخت نشده است، پرداخت درخواست‌کنندگان سال‌ بعد قانونی نیست.

پول نباشد، مصوبه کاری نمی‌کند
هفته پیش نمایندگان مجلس، طرح یک فوریتی تخصیص اعتبارات ویژه برای ازدواج جوانان را تصویب کردند تا بر اساس آن مشکل اختصاص وام ازدواج رفع شود، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی که از مخالفان تصویب فوریت این طرح بود، در بیان علت مخالفتش می‌گوید: پرداخت نشدن وام ازدواج سبب بی‌اعتمادی جوانان به دولت شده است و برای رفع این مشکل پول لازم است، نه وعده و وعید؛ وعده‌های بی‌عمل و قانونی که به آن عمل نشود مشکل ازدواج جوانان را رفع نمی‌کند.

«ایرج ندیمی» ادامه می‌دهد:‌پرداخت وام باید منابع قانونی داشته باشد. وی تاکید می‌‌کند: به نظر می‌رسد، اگر این تصویب و به قانون تبدیل شود، هم پولی نیست تا وام پرداخت کنند؛ در نتیجه این مصوبه پرداخت وام ازدواج فقط روی کاغذ خواهد ماند.این عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه رقم بدهکاری دولت به بانک‌ها معادل 50 هزار میلیارد تومان است، خاطرنشان می‌کند: در این وضع تصویب اعتبار ویژه برای ازدواج فقط مردم را دل‌خوش و بعد از مدت کوتاهی به دلیل تأمین نشدن آن دل سرد می‌کند.

گفتنی است بر اساس آخرین آمار بانک مرکزی، در سال 90 یک میلیون و 253 هزار و 654 فقره تسهیلات ازدواج از طریق 10 بانک به میزان 33 هزار میلیارد ریال پرداخت شده است که این آمار در سال 91، 934 هزار و 734 فقره بوده که نسبت به سال 90 روند کاهشی تقریباً 20 درصدی داشته است. میرمحمد صادقی، مدیر کل اعتبارات بانک مرکزی افزایش سقف وام ازدواج، نرخ رشد کاهنده سپرده‌های قرض‌الحسنه و افزایش تکالیف دولتی را از دلایل عمده کاهش 20 درصدی پرداخت وام ازدواج در سال 91 می‌داند و می‌گوید: در صورت وجود منابع قرض‌الحسنه، بانک‌ها می‌توانند به متقاضیان وام ازدواج تا سقف پنج میلیون تومان اعطا کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha