چهارشنبه ۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۲ - ۰۸:۳۸
کد خبر: 73744

به طور حتم در محل شما لبنیات‌فروشی‌هایی پیدا می‌شود که شما را به این خواسته برساند. این مغازه‌ها در حالی اقدام به فروش شیر فله‌ای می‌کنند که معاون مرکز مدیریت بیماری‌های وزارت بهداشت اعلام کرده است که توزیع شیر فله‌ای در سراسر کشور ممنوع و دامپزشکی مجوزی برای فروش شیر فله‌ای صادر نکرده است

فروش کیلویی تب مالت
سلامت نیوز : کافی است تصمیم به تهیه شیر و لبنیات غیرپاستوریزه بگیرد؛ به طور حتم در محل شما لبنیات‌فروشی‌هایی پیدا می‌شود که شما را به این خواسته برساند. این مغازه‌ها در حالی اقدام به فروش شیر فله‌ای می‌کنند که معاون مرکز مدیریت بیماری‌های وزارت بهداشت اعلام کرده است که توزیع شیر فله‌ای در سراسر کشور ممنوع و دامپزشکی مجوزی برای فروش شیر فله‌ای صادر نکرده است. محمود نبوی همچنین تاکید کرده است مأموران بهداشت هم باید با هر مورد عرضه شیر فله برخورد کنند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از حمایت ؛ استدلال این مقام مسئول برای این ممنوعیت عرضه شیر فله‌ای، احتمال انتقال بیماری تب مالت از طریق مصرف شیرهای غیر پاستوریزه به انسان است. وی در این باره خاطرنشان می‌کند: گرچه در سال‌های اخیر افزایش و کاهش قابل توجهی در میزان شیوع این بیماری در کشور گزارش نشده است، چنانچه با افزایش عرضه و فروش شیر و لبنیات غیرپاستوریزه در کشور مواجه شویم، بیم گسترش این بیماری در کشور وجود دارد.

وفور شیر فله‌ای
با اینکه شیرهایی که به صورت فله‌ای در کشور توزیع می‌شود، به شدت در معرض آلودگی قرار دارند، وزارت بهداشت برای جلوگیری از افزایش ابتلا به تب مالت، تنها به اعلام ممنوعیت فروش این شیرها، اکتفا کرده است. نکته جالب توجه دیگر آن است که گرچه معاون مرکز مدیریت بیماری‌های وزارت بهداشت می‌گوید آمار ابتلا به تب مالت را به خاطر ندارد؛ این آمار را دکتر عزیزالله کمال زاده، متخصص تغذیه و عضو هیات علمی دانشگاه در اختیار «حمایت» قرار می‌دهد و می‌گوید: بر اساس آمار رسمی و اعلام شده وزارت بهداشت هر سال 18 هزار ایرانی تب مالت می‌گیرند؛ البته آمار واقعی عددی سه برابر رقم اعلام شده است. وی بیان می کند :متأسفانه هیچ نظارتی بر توزیع و فروش شیرهای فله‌ای در کشور وجود ندارد.

ربطی به سازمان دامپزشکی ندارد
البته در این میان متولیان وزارت بهداشت پای سازمان دامپزشکی را به میان می‌کشند و ادعا می‌کنند که بازرسان این سازمان باید جلوی توزیع شیر میان مردم را بگیرند. این استاد دانشگاه در این باره نیز می‌گوید: سازمان دامپزشکی بر عرضه فرآورده‌های خام دامی نظارت دارد؛ یعنی به دام‌پروری‌ها سر می‌زند تا گاو سالم باشد و محیطی که شیر در آن دوشیده می‌شود با استانداردها مطابقت داشته باشد؛ همچنین وظیفه تایید سلامت دام با این سازمان است؛ اما وزارت بهداشت مسئول سلامت انسان‌هاست و باید جلوی توزیع هر چیزی که سلامت مردم را به خطر بیندازد، بگیردکه شیر فله‌ای نیز درست در این حوزه قرار می‌گیرد. با این همه هشدار و ممنوعیت در سال‌های اخیر مغازه‌های فروش لبنیات‌ غیرپاستوریزه روز به روز بیشتر می‌شوند و جالب‌تر اینکه صاحبان این فروشگاه‌ها مردم را تشویق به مصرف بیشتر فرآورده‌های لبنی سنتی می‌کنند و به این باور دامن می‌زنند که لبنیات سنتی، طبیعی‌تر و سالم‌ترند.

اماکمال‌زاده رشد قارچ گونه این فروشگاه‌ها را مشکلی برای کنترل تب مالت و جلوگیری از افزایش مصرف شیرهای فله‌ای می‌داند و می‌گوید:‌ مغازه‌های فروش لبنیات غیرپاستوریزه از صنف خود مجوز تاسیس می‌گیرند؛ اما وزارت بهداشت می‌تواند با نشست، دستورالعمل یا راهکاری، از این صنف بخواهد که به آسانی مجوز افتتاح مغازه‌های توزیع لبنیات غیرپاستوریزه را صادر نکنند. وی ادامه می‌دهد: چندی پیش یکی از متولیان بهداشت اعلام کرد اکنون در بسیاری از کشورهای دنیا شیر به صورت خام توزیع می‌شود؛ اما این مسئول اعلام نکرد که در آن کشورها همه دام‌ها در برابر تب مالت واکسینه شده‌اند و هیچ فردی در کشورهای پیشرفته به این بیماری مبتلا نمی‌شود. وی خاطرنشان می کند: فقط 10 درصد دام‌های ایران واکسینه هستند به همین دلیل است که آمار ابتلا به تب مالت که از دام به انسان منتقل می‌شود؛ این همه زیاد است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha