چهارشنبه ۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۲ - ۱۰:۴۹
کد خبر: 73758
سلامت نیوز : زوج‌های جوان این روزها در حالی که به شوق تهیه مایحتاج زندگی مشترک برای وام ازدواج ثبت نام کرده‌اند، با جمله «اعتبار نداریم» از سوی بانک‌ها مواجه می‌شوند. سال 91 را می‌توان سال بدشانسی این زوج‌ها دانست چرا که هنوز 30 درصد از ثبت‌نام‌کنندگان برای دریافت وام در این سال نتوانستند وام بگیرند که یا از خیر آن گذشته‌اند یا در صف باقی مانده‌اند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از وطن امروز ؛ از اسفند ماه گذشته تا به امروز نیز مسؤولان وزارت ورزش و جوانان که باید بیشتر آنها را درگیر امور ورزشی دانست تا جوانان، وعده‌های متعددی درباره برطرف شدن این مشکل دادند که هنوز عملی نشده است. آخرین این وعده‌ها را وزیر ورزش و جوانان در حاشیه برگزاری جشنواره جوان کارآفرین حضرت علی‌اكبر(ع) عنوان و اعلام کرد: در جلسه هیات دولت مصوب شد مبلغ 3 هزار میلیارد ریال به بانک‌ها اعطا شود تا وام‌ها را از منابع خودشان پرداخت کنند و ما‌به‌التفاوت آن را دولت تامین کند و بانک‌ها برای عدم‌پرداخت وام بهانه‌ای نداشته باشند.

این سخنان در حالی است که با مراجعه به بانک‌ها می‌فهمیم که هنوز بخشنامه و ابلاغیه‌‌ای دراین‌باره ارسال نشده و بانک‌ها همان پاسخ قبلی را به زوج‌های جوان می‌دهند. این درحالی است که دولت باید برای افزایش میل جوانان به ازدواج و کاهش آسیب‌های اجتماعی ناشی از بالا رفتن سن ازدواج و تجردهای قطعی، تسهیلاتی را ارائه کند. در میان این وعده‌ها اما مجلسی‌‌ها یک فوریت طرحی را تصویب کردند که در صورت تصویب نهایی ماده واحده این طرح، دولت مکلف می‌شود در قالب ردیف مستقلی در قالب وجوه اداره شده اعتباری در بودجه سالانه کل کشور پیش‌بینی کند تا علاوه بر تسهیلات موجود بانک‌ها در این باره از طریق بانک‌های عامل تسهیلات قرض‌الحسنه برای ازدواج در اختیار جوانان متقاضی قرار دهد. با این وجود برخی نمایندگان معتقدند دولت پیش از این نیز قانون تسهیل ازدواج مصوب مجلس هفتم را به درستی اجرا نکرده است.

30 درصد زوج‌ها در صف وام ازدواج

محمد عباسی، وزیر ورزش و جوانان به خبرنگاران گفته است: منابع بانک‌ها کفاف پرداخت وام به تمام ثبت‌نام‌کنندگان را ندارد. وی یادآور شد: 30 درصد از کسانی که از سال 91 برای وام ازدواج ثبت نام کرده‌اند هنوز وام ازدواج دریافت نکرده‌اند و امیدواریم با حمایت دولت و دستور ویژه رئیس جمهوری این امر هرچه سریع‌تر محقق شود. عباسی ادامه داد: همچنین در هیأت دولت مصوب شد مبلغ 500 میلیارد ریال بابت موضوع ودیعه مسکن در اختیار وزارت مسکن و شهرسازی قرار گیرد. وزیر ورزش و جوانان با اشاره به جمعیت 24 میلیونی جوانان، افزود:‌ جوانان یعنی جمعیت 15 تا 29 ساله کشور، کسانی هستند که در رأس هرم موضوعات اجتماعی مثل ازدواج، اشتغال، مسکن و... هستند و وزارت ورزش و جوانان نیز همواره تلاش خود را انجام داده تا از آنها حمایت کند.

وی اضافه کرد: در بحث مسکن مهر وزارت ورزش و جوانان تمام سعی خود را کرد تا جوانان در این فرایند قرار بگیرند و تاکنون تسهیلات مسکن مهر در اختیار یک میلیون و 600 هزار جوان قرار گرفته است. عباسی در ادامه به بودجه بخش جوانان وزارت ورزش و جوانان اشاره کرد و افزود: بودجه وزارتخانه در بخش جوانان همانند سال گذشته است و تغییری در این زمینه نداشته‌ایم. وزیر ورزش و جوانان با اشاره به بحث اشتغال جوانان خاطرنشان کرد: موضوع اشتغال جوانان را از وزارتخانه‌ها و دستگاه‌هایی که در زمینه اشتغال کار می‌کنند مانند وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی پیگیر هستیم و گمان می‌کنیم در بحث اشتغال مهم‌ترین مساله توانمندسازی جوانان است، چرا که آنها امید و انرژی فعالیت دارند اما تجربه و امکانات کافی در اختیار ندارند و دولت و وزارت ورزش و جوانان تمام تلاش خود را جهت توانمندسازی جوانان انجام خواهد داد.

31 درصد جمعیت كشور جوان است

یکی دیگر از موانع ازدواج در سال‌های اخیر بیکاری است. اشتغال به عنوان تامین‌کننده درآمد پایدار برای یک زندگی مشترک محسوب می‌شود اما هنوز بسیاری از جوانان شغل مناسب برای تامین زندگی ندارند.

اسدالله عباسی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در این باره در در جشنواره جوان کارآفرین حضرت علی اکبر(ع) اظهار داشت: کشور ما 5/31 درصد جمعیت جوان دارد که حدود 24 میلیون نفر بین 15 تا 29 سال هستند، هرچند آمار نشان می‌دهد تا سال 1420 پیرترین کشور جهان خواهیم شد اما باید با برنامه‌ریزی درست مانع این روند شویم. این شعار غربی «فرزند کمتر، زندگی بهتر» سال‌ها به غلط در فرهنگ ما جا انداخته شد و متاسفانه تا حدودی هم موفق بود که باید با برنامه‌ریزی صحیح اصلاح شود. وی تاکید کرد: باید در همه مسائل جوانان اعم از ازدواج و اشتغال و... آنها را حمایت کنیم. عباسی در ادامه به بحث آموزش مهارت‌ها و آموزشگاه‌های فنی و حرفه‌ای اشاره و عنوان کرد: سال گذشته بیش از 136 میلیون و 600 هزار ساعت آموزش در زمینه‌های گوناگون در بحث مهارت‌های فنی‌و‌حرفه‌ای شکل گرفته است و حدود 15 هزار آموزشگاه آزاد فنی و حرفه‌ای در این زمینه فعالیت کرده‌اند. همچنین امسال بیست و چهارمین مسابقه ملی مهارت را برگزار خواهیم کرد و همچون سال‌های گذشته شاهد حضور پرشور و پرانرژی جوانان خواهیم بود.

جوانان کارآفرین

وام‌های کم‌بهره می‌گیرند

وزیرتعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه دربخش تعاونی‌ها به جوانان کارآفرین وام‌های کم‌بهره اعطا خواهد شد، افزود: تلاش می‌کنیم از طریق تسهیلات بانکی و تلاش همه دستگاه‌های زیرمجموعه وزارت تعاون،‌ کار و رفاه اجتماعی، جوانان کارآفرین را حمایت کنیم. در بحثی که مربوط به حوزه وزارتخانه‌ می‌شود یعنی در بخش تعاونی‌ها، بانک توسعه تعاون، صندوق ضمانت توسعه تعاون،‌ بانک رفاه، صندوق مهرامام رضا(ع) و... آمادگی دارند تا به تعاونی‌ها و کارآفرینان جوان وام کم‌بهره بدون دراسرع وقت اعطا کنند. وی افزود: وزارت تعاون همچنین تهیه شناسنامه کارآفرین جوانان را در سال جاری در دستور کار دارد و برگزاری میزگردهای تخصصی کارآفرینی در دانشگاه‌ها را در سال جاری پیگیری خواهیم کرد. عباسی با اشاره به تقویت بخش آموزشی و مهارتی آموزشگاه‌های فنی و حرفه‌ای اظهار کرد: امروزه از بسیاری کشورهای دنیا برای کارهای آموزشی خود به کشور ما مراجعه می‌کنند و ما در برنامه داریم تا از طریق تاسیس موسسات در این کشورها، مربیان‌مان را به کشورهای آنها ببریم و آموزش را در بیرون مرزهای کشور گسترش دهیم. وی با اشاره به نقش جوانان در عرصه‌های مختلف، افزود: حضور پرشور و درخشان جوانان را در بحث‌های علمی، اقتصادی، سیاسی و... در طول انقلاب اسلامی شاهد بودیم. استعدادها، باورهای دینی و اعتقادی آنها باعث شده در هر عرصه‌ای که حضور پیدا می‌کنند، نقش برجسته بازی کنند و موجب سربلندی و سرافرازی کشورمان شوند. با این اوصاف اگرچه مسوولان با دردهای جوانان آشنا هستند اما باید دید در عمل چه میزان از وعده‌های خود را محقق می‌کنند تا تشکیل زندگی زوج‌ها به اما و اگرهای پرداخت وام ازدواج و اشتغال وابسته نباشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha