چهارشنبه ۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۲ - ۱۰:۵۲
کد خبر: 73760
سلامت نیوز : یک متخصص اورولوژی با بیان اینکه سن شایع بروز ناباروری در مردان بین 20 تا 35 سالگی و در سنینی است که افراد تصمیم به بچه دار شدن می‌گیرند، یادآور شد: در درمان ناباروری مردان، حداقل زمان لازم برای نتیجه گرفتن پس از درمان و تغییر رژیم دارویی 90 روز است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ابتکار ؛ دکتر محمد جواد سلیمانی اظهار کرد: یکی از شایع‌ترین علل قابل اصلاح ناباروری در مردان بیماری واریکوسل است که با درصد بالایی از موفقیت توسط جراحی درمان می‌شود. این بیماری در حقیقت واریس وریدهایی است که در مجاورت بیضه قرار گرفته و با افزایش یک درجه‌ای دمای این ناحیه، تولید اسپرم را در بیضه‌ها مختل می‌کند.

وی به لزوم فعالیت طبیعی غده هیپوتالاموس، غده هیپوفیز و تولید هورمون مردانه در بیضه، برای وقوع باروری طبیعی در مردان اشاره کرد و گفت: هر عاملی که باعث ایجاد اختلال در عملکرد هریک از این بخشها شود همچون مواردی که تولید هورمونهای جنسی را در هیپوتالاموس مختل می‌کند و یا اینکه غده هیپوفیز به هر دلیلی نتواند هورمون جنسی ترشح کند می‌تواند قدرت باروری در مردان را به مخاطره بیاندازد.

این متخصص اورولوژی با بیان اینکه مواردی از قبیل مصرف هورمونهای جنسی خارجی مانند آندروژن، استروژن و کورتون که در داروهای بدنسازی وجود دارد توان باروری مردان را کاهش می‌دهد، افزود: ایجاد تومور آدنوم در هیپوفیز و در نتیجه ترشح غیرطبیعی پرولاکتین در بدن نیز از جمله این عوامل است به طوری که عملکرد پرولاکتین در بدن مخالف فعالیت هورمونهای جنسی بوده و همین موضوع ناباروری در مردان را موجب خواهد شد.

دکتر سلیمانی اظهار داشت: برخی از بیماری‌ها با منشا کروموزومی ممکن است منجر به غیر طبیعی بودن بیضه یا در برخی موارد عدم تشکیل بیضه در بدن شوند که این خود می‌تواند عاملی برای ناباروری مردان به شمار رود. گاهی نیز مشاهده می‌شود که فرد از همه لحاظ حالت طبیعی دارد اما منی وی تنها دارای سلولهای پشتیبان بوده و به دلیل نداشتن سلولهای زایا قادر به باروری نیست.

وی به افرادی که در معرض اشعه قرار داشته یا به واسطه شغل خود در مجاورت حرارت مداوم قرار دارند همچون کارگران کارخانه ذوب فلزات و شیشه سازی یا نانوایان هشدار داد: حضور در کنار حرارت بالا و در معرض اشعه قرار داشتن ممکن است باروری را در مردان به طور موقت مختل کند. همچنین انجام ورزشهای ضربه ای، دوچرخه سواری یا سوارکاری می‌تواند با وارد کردن ضربات مداوم باعث آسیب رساندن به بیضه‌ها شود.

این متخصص اورولوژی به تاثیر برخی داروها همچون بعضی از آنتی بیوتیک ها، داروهای معده و مصرف داروهای شیمی درمانی در بیماران مبتلا به سرطان در بروز ناباروری در مردان اشاره کرد و گفت: کسانی که به بیماریهای مزمن کبدی یا خونی مبتلا هستند یا افرادی که نارسایی کلیه دارند تا زمانی که دیالیزمی شوند توانایی باروری را ندارند.وی مصرف سیگار، مواد مخدر و الکل را ازعواملی دانست که بر باروری مردان تاثیر سوء دارد و هشدار داد: استفاده مداوم این گونه مواد ضمن ایجاد اختلال در تولید و حرکت اسپرم، میزان باروری را تا 30 درصد کاهش می‌دهد.

دکتر سلیمانی عفونت بیضه، پیچش آن و ضربات وارده به ناحیه بیضه را از دیگر دلایل ناباروری مردان مطرح و اضافه کرد: گاهی بیضه‌ها حالت طبیعی دارند اما انسداد مجاری و کانالهای خروجی اسپرم موجب می‌شود که فرد توانایی باروری را نداشته باشد.

این متخصص ارولوژی در پایان با بیان اینکه سن شایع بروز ناباروری در مردان بین 20 تا 35 سالگی و در سنینی است که افراد تصمیم به بچه دار شدن می‌گیرند، یادآور شد: در درمان ناباروری مردان، حداقل زمان لازم برای نتیجه گرفتن پس از درمان و تغییر رژیم دارویی 90 روز است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha