چهارشنبه ۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۲ - ۱۱:۳۰
کد خبر: 73771
سلامت نیوز : رییس سازمان جنگل‌ها می‌گوید عبور جاده از جنگل ابر تنها درخت‌های 400 متر از جنگل را از بین می‌برد. این عدد در حالی از سوی این مدیر زیست محیطی اعلام شده است كه هیچ تعداد دقیقی از درخت‌هایی كه قرار است قطع شوند در دست نیست و این مقام مسوول تنها به اعلام عددی بسنده كرده، عددی گنگ كه معلوم نیست قرار است ترمیم جاده محلی قدیمی عبوری از میان جنگل ابر، چه حجم تخریب را به بار داشته باشد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از اعتماد ؛ چندماه پیش زمانی كه بحث احداث جاده در جنگل ابر بر سر زبان‌ها افتاده بود، خبر از قطع 4 هزار درخت در این جنگل آمده بود كه با تكذیب سازمان محیط زیست روبه‌رو شد و به جایش اعلام شد تنها 32 درخت قطع می‌شود اما استانداری گلستان گفته بود از طول 2/3 كیلومتر مربوط به مسیر احداثی تنها 463 متر از مسیر از عرصه‌های جنگلی عبور می‌كند كه فاقد درختان راش و سرخدار است كه در این قسمت از طرح برای گزارش منابع طبیعی استان به منظور احداث مسیر مربوطه با رعایت عرض پلان عرض جاده به تعداد 619 اصله درخت و درختچه جنگلی از طبقه قطری صفر تا حداكثر 60 سانتیمتر و عموما در طبقه‌بندی قطری صفر تا 10 سانتی‌متر به تعداد 574 قطعه اصله و با حجم كل 3/39 مترمكعب مورد نشانه‌گذاری قرار گرفت. معاون امور عمرانی استانداری گلستان از قطع تنها یك درخت به قطر 50 تا 60 سانتی‌متر از نوع ممرز و سه درخت با قطر 40 تا 50 سانتی‌متر از نوع انجیلی و ممرز و هشت درخت با قطر 30 تا 40 سانتیمتر از نوع بلوط و انجیلی و ممرز خبر داد. رییس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری كشور اما با اعلام اینكه برای ساخت جاده جنگل ابر مسیری به مساحت هزار متر را انتخاب كرده‌ایم، تاكید كرد كه كمترین خسارات و تخریب‌ها در ساخت این جاده انجام خواهد شد، از آنجایی كه تنها 400 متر از این هزارمتر دارای درخت است، این مسیر كمترین میزان خسارات و تخریب را در پی داشته و باقی آن همان مسیر قبلی جنگل است كه تنها نیاز به ترمیم دارد و به هیچ‌وجه‌ جاده جدیدی ایجاد نخواهد شد.

اما این مدیر جنگلی به طور شفاف از مساحت جنگل در دست تخریب و تعداد درختان آن سخنی به میان نیاورد. امید كرمی كه در مطالعات آمایش استان گلستان از كارشناسان اكولوژی طرح به شمار می‌آید، از گنگ بودن عدد اعلام شده می‌گوید. وی در گفت‌وگو با «اعتماد» بر به اشتباه انداختن این مدیر جنگلی تاكید داشت و گفت: «برای اعلام میزان تخریبی كه احداث یك جاده به بار می‌آورد معمولا تعداد درختان قطع شده را اعلام می‌كنند نه طول و عرض جاده یا مساحتی كه باید درختانش قطع شوند، اگر فرض بگیریم كه مساحت 400 متر قرار است تخریب شود، با احتساب عرض حداقل 5 متری جاده، باید طولی به اندازه 80 متر داشته باشیم، یعنی به اندازه یك آپارتمان كه این عدد منطقی نیست.»

وی با اشاره به طرح آمایش استان گلستان افزود: «جدا از اینكه جاده از جنگل رد شود یا نه، بحثی به عنوان آمایش استانی داشتیم كه با هزینه‌های بسیار بالا و ورود كارشناسان چندین حوزه در استان شكل گرفته بود، در این طرح برنامه‌ریزی‌هایی برای استان شده بود؛ از ارتباط شهرها باهم گرفته تا مبادلات بین شهرها و مسیرهایی كه باید ایجاد شود و... كه آماده‌سازی آن مدت زمان زیادی را از 400 كارشناس خبره این حوزه گرفته بود، بحث جاده عبوری هم پیش آمد كه جاده‌یی جدا از جاده درحال احداث درمیان جنگل ابر در میان بود، جاده‌یی كه نه تنها از میان هیچ جنگلی عبور نمی‌كرد، بلكه از لحاظ موارد فنی هم به استانداردها بسیار نزدیك‌تر بود، شیب جاده، ‌مخاطرات جاده، مسافت طی شده و هزینه درنظرگرفته شده برای آن بسیار معقول‌تر بود. اما به دلیل مخالفت‌های استانداری گلستان و برخورد سلیقه‌یی و حتی منافع شخصی با احداث جاده مذكور مخالفت شد و جاده ابر به جایش در دست احداث قرار گرفت.»

جاده نصف می‌شود، ارزش اكولوژیكی یك دهم

اورنگی، رییس سازمان جنگل‌ها اعلام كرده بود كه برای ترمیم یا احداث جاده جنگل ابر باید علاوه بر سازمان جنگل‌ها با سازمان حفاظت محیط زیست و استانداری هماهنگ شده و هیچ كدام از این سازمان‌ها به تنهایی تصمیم نمی‌گیرد. او همچنین گفته است كه نه تنها در جنگل‌ها بلكه حتی در پایین دست آنها هیچ گاه مجوز ساخت و ساز و عملیات احداث بنا داده نمی‌شود و اگر هم اتفاقی در جنگل‌ها صورت می‌گیرد مربوط به مستثنیات مردم است. كرمی هم با اشاره به مباحث مربوط به جاده‌یی كه در آمایش گلستان در نظر گرفته شده بود، گفت: «در بحث جاده مورد نظر كه جاده آزادشهر- سمنان بود، مطالعات چند گزینه‌یی در میان بوده، مطالعاتی كه از مباحث زیست محیطی تا راه و عمرانی و جنگلداری در میان بوده در حالی نه تنها جاده جنگل ابر توجیه زیست محیطی ندارد، بلكه تنها بحث موجود بحث عبور جاده از میان جنگل و دو نیم كردن جنگل یا قطع درختان نیست، بحث اصلی در جاده جدید، این است كه با دونیم شدن جنگل، ارزش اكولوژیكی جنگل نصف نمی‌شود بلكه به یك دهم آن می‌رسد و گونه‌های حیات وحش چون پلنگ و یوزپلنگ كه در منطقه زندگی می‌كنند، در خطر انقراض قرار می‌گیرند. مسلما اگر این منطقه در اطراف تهران بود بحث قطع درختان از اهمیت بسیار بالایی برای تصفیه هوا برخوردار بود اما این بحث در جایی چون جنگل ابر با اولویت از بین رفتن ارزش اكولوژیكی منطقه نمود پیدا می‌كند. حاشیه جنوبی استان گلستان مهم‌ترین گونه یوزپلنگ و پلنگ را در خود دارد، اما در استان سمنان به دلیل تردد خودروها این گونه‌ها در معرض خطرند و بسیاری از آنها به واسطه همین ترددها كشته شده‌اند.»

كرمی توقف طرح احداث جنگل را وظیفه سازمان حفاظت محیط زیست می‌داند تا سازمان جنگل‌ها. او با اشاره به مطالعات آمایش ادامه داد: «در مطالعات آمایش مقدار جابه‌جایی بار و مسافر دیده می‌شود، با تشخیص كارشناسان و درنظر گرفتن این موارد، نیاز به جاده جایگزینی در منطقه وجود نداشت و ایمن‌سازی همان جاده آزادشهر- سمنان برای تردد مردم محلی كافی بود، یعنی اگر پیچ‌های تند جاده برطرف می‌شد، قسمت‌های باریك جاده عریض می‌شد و شیب‌های تند آن برطرف می‌شد، به جاده‌یی جدید آن هم در میان جنگل نیازی نبود، البته این خواست مردم محلی هم بود، چون در این منطقه به جاده درجه دو نیاز است نه اتوبان و آزادراه. اصرار بیش از حد مسوولان منطقه بر احداث جاده بنا به اظهارات مردم محلی را می‌توان حاشیه جاده دانست تا خود جاده و بحث تردد درآن، حاشیه‌هایی كه می‌توان در مجاورت جاده اتوبانی ساخته شود و ارزش زمین‌های منطقه بالا رود.» جاده جنگل و تعداد درختان قطع شده یا آماده برای قطعش از سوی مسوولان مختلف با عددهای گوناگون اعلام می‌شود، و یكسری از این عددها هم تكذیب می‌شود. در میان این تایید و تكذیب‌ها درختان ابر‌ند و پلنگانش كه چشم انتظار مرگ نشسته‌اند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha