چهارشنبه ۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۲ - ۱۱:۵۱
کد خبر: 73775
سلامت نیوز : در موارد بروز حوادث چشمی، در صورت وجود لنز در چشم باید هرچه سریع‌تر آن را خارج کرده و بلافاصله چشم‌ها را با سرم‌های فیزیولوژیکی شست‌وشو داد.

دکتر «لوران بنزاکن»، در مصاحبه با بخش سلامت روزنامه «فیگارو»، می‌گوید: «در صورت هرگونه ناراحتی برای چشم، پیش از جست‌وجوی دلیل بروز مشکل، کسانی که از لنزهای طبی یا زیبایی استفاده می‌کنند، باید بدون معطلی لنز را از چشم خارج کنند و عینک به چشم بزنند». پرفسور «مارک مورانی» در این‌باره می‌نویسد: «در صورت تردید درباره وجود عفونت باید لنزها را از چشم خارج و در مرحله بعد باید لنز و جعبه‌اش را ضدعفونی کرد، بررسی کشت میکروبی از نظر نوع آلودگی در این موارد مفید است».

در مواردی که جسم خارجی وارد چشم می‌شود، شست‌وشوی آن با استفاده از سرم فیزیولوژیک توصیه می‌شود، البته به شرطی که چشم‌ها را نمالید. اگر گردوغبار یا ذرات ریز گیاهان عامل بروز عفونت شده باشند، شست‌وشوی چشم با استفاده از آب یا سرم‌های فیزیولوژیک راه حل مناسبی برای خارج کردن جسم خارجی از چشم است.  تا زمانی که جسم  خارجی وارد چشم نشده باشد، دید کامل و طبیعی است ولی به محض ورود این مهمان ناخوانده، مشکلات شروع می‌شود.

پرفسور مورانی در ادامه می‌گوید: «در مواردی که ماده‌ای شیمیایی عامل بروز سوزش و ناراحتی چشم باشد، شست‌وشوی چشم حتی با آب فراوان، در صورت نداشتن دسترسی به سرم شست‌وشو، مفید خواهد بود. اما اگر این اقدام کافی نبود و مشکل ادامه داشت، مراجعه فوری به پزشک بسیار ضروری است». در صورتی که جراحتی به چشم وارد شود، به هیچ وجه نباید از آب یا دیگر مایعات برای تسکین استفاده کرد، زیرا ممکن است مایع به ساخت‌های عمیق تر چشم نفوذ کند و مشکلات جبران‌ناپذیری را با خود به همراه داشته باشد.

در این موارد، از انجام دو اقدام دیگر نیز باید به شدت اجتناب کرد، یکی باز کردن چشم به زور و دیگری مالیدن چشم با دست (حتی در موارد واکنش ناخودآگاه). حتی اگر جسم خارجی قابل مشاهده است، نباید سعی کرد به زور آن را از چشم بیرون آورد. برای رفع مشکلات، ناراحتی‌ها و سوزش‌ها، نباید به روش‌های غیرعادی یا استفاده خودسرانه از دارو روی آورد.
دکتر بنزاکن در این مورد می‌گوید: «استفاده از داروهای چشمی کورتیکوئید که برای آلرژی تجویز می‌شوند، ممکن است عفونت‌های ویروسی چشم را تشدید کنند و باعث سوزش هر چه بیشتر این عضو حساس شوند. این تشدید التهاب ممکن است خود را به شکل قرمز شدن، سوزش و درد نشان دهد».

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha