سلامت نیوز : مدیركل دفتر تحقیقات و آموزش ستاد مبارزه با مواد مخدر در همایش آموزش باز و از راه دور گفت: نگاه‌های تك بعدی از سوی متخصصان نسبت به اعتیاد موجبات انحراف جامعه می‌شود و ضرورت دارد با نگاه بین رشته‏ای و ‏جامع به این پدیده شوم نگریسته شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایلنا ؛ حمید صرامی در این همایش كه در دانشگاه پیام نور تهران جنوب، به‌ صورت مستقیم از طریق ویدئو كنفرانس در 20 استان كشور پخش شد، در مورد نقش آموزش و پژوهش در امر مبارزه با مواد مخدر و روان‌گردان‏ها گفت: مواد مخدر و روان‌گردان‏ها به‌عنوان مهمترین عامل در تهدید سلامت جسمانی‏‏، روانی، اجتماعی و معنوی جامعه به شمار می‌روند.

وی مواد مخدر را تهدیدی نرم از سوی دشمن دانست و افزود: تلاش تهدید نرم برای دگرگونی در هویت و بسترهای فرهنگی، الگوهای رفتاری، تضعیف عزم و اراده ملت‏ها و فروپاشی باورها و ارزش‏ها است.

به گفته وی، ضربه‌پذیری مراكز حیات اجتماعی در جوامع از جمله خانواده، مدارس و دانشگاه‌ها، محله‏ها و محیط‏های كار از طریق مواد مخدر و روان‏گردان‏ها ناشی از كاهش نظارت‏های اجتماعی، هجوم منابع رسانه‏ای و ورود امواج نامحرم تا قلب مهمترین نهاد یعنی خانواده، بروز اختلالات و تنوع مشكلات روانی و... است.

این مقام مسوول در ستاد با تاكید بر اینكه باید از هر گونه نگاه انكار آمیز، سكوت، كتمان، اغراق و سطحی نگری در حوزه تهدیدهای اجتماعی دوری كرد، گفت: نسبت به مدیریت و كنترل مسائل اجتماعی از طریق علم سازمان‌یافته با مشاركت و مداخله مراكز علمی و دانشگاه‌ها با هدف رفع كسری اندیشه در این عرصه نگاه واقع بینانه و درك صحیح داشت.

صرامی در ادامه، بر توانمندسازی روانی اجتماعی آحاد جامعه و تربیت انسان‌های حرفه‏ای برای رویارویی با مشكلات زندگی از طریق آموزش مهارت‌های شناختی، رفتاری و اجتماعی تاكید كرد و گفت: متخصصان علوم اجتماعی و رفتاری نسبت به روندشناسی، علت‌شناسی، مسئله‏شناسی، ماهیت‌شناسی و آینده‌شناسی عرصه موادمخدر و روان گردان‏ها و دوری از ساده‌سازی این پدیده پیچیده آشنا باشند.

وی بیان داشت: با مواد مخدر و روان‌گردان‏ها از طریق تقویت مبانی تئوریك و پشتوانه‏های نظری عرصه مبارزه، با مداخله مراكز علمی و دانشگاهی و تحقق پژوهش‏های كاربردی در خصوص 158 اولویت پژوهشی اعلامی از سوی دفتر تحقیقات و آموزش ستاد مبارزه با مواد مخدر، می‌توان مبارزه سیستماتیك انجام داد.
مدیركل دفتر تحقیقات ستاد با اشاره به رویكردهای متفاوت اقشار جامعه نسبت به اعتیاد گفت: جامعه‌شناسان از اعتیاد به‌عنوان یك آسیب اجتماعی و پرداختن نگاه تك بعدی به ساختار و نظام اجتماعی یاد می‌كنند، روان‌شناسان نیز به آن به‌عنوان آسیب روانی و پرداختن به تعارضات درونی و میان فردی نگاه می‌كنند و روان پزشكان از آن به‌عنوان بیماری و پرداختن به مولفه‌های جسمی‌، روانی و اجتماعی یاد می‌كنند.

صرامی ادامه داد: همچنین حقوق‌دانان از اعتیاد به‌عنوان جرم و پرداختن به علت قانون شكنی توسط معتاد، سیاسیون از آن به‌عنوان توطئه و پرداختن به استعمار بعنوان عامل گسترش مواد، مذهبیون نسبت به آن به‌عنوان گناه و پرداختن به مقوله ایمان شخصی و پلیس به‌عنوان بزهكاری و پرداختن به مقوله قانون‏شكنی یاد می‌كنند.

وی تصریح كرد: در این راستا تاكید می‌شود كه نگاه‌های تك بعدی از سوی متخصصان موجبات انحراف جامعه می‌شود و ضرورت دارد با نگاه بین رشته‏ای و جامع به این پدیده شوم نگریسته شود.

وی گفت: مواد مخدر خسارت‏های امنیتی- بهداشتی- اجتماعی- اقتصادی- سیاسی و فرهنگی بر جای می‌گذارد كه در این امر مداخلات آموزشی در جامعه با هدف جلوگیری از اتلاف منابع انسانی و مادی امری ضروری است.

صرامی در پایان بر آینده‌پژوهی اعتیاد توسط پژوهشگران با هدف جلوگیری از وضعیت منفعلانه در امر مبارزه تاكید و در خصوص نحوه مداخلات آموزشی برای افراد و گروه‌های متفاوت جامعه و درخواست بازاریابی اجتماعی و نیازسنجی از مخاطبین توضیحاتی ارائه كرد.

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha