سلامت نیوز : بیست و نهمین کنگره رادیولوژی ایران با حضور رییس سازمان نظام پزشکی کشور و نیز جمعی از متخصصان داخل و خارج کشور، عصر روز سه شنبه 24 اردیبهشت ماه در هتل المپیک تهران آغاز به کار کرد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایلنا ؛ رییس سازمان نظام پزشکی کشور گفت: در جریان هدفمندی یارانه ها، بیشترین آسیب در حوزه سلامت متوجه موسسات ارایه دهنده خدمات رادیولوژی شده است.

علیرضا زالی، عصر روز سه شنبه در جریان آغاز به کار بیست و نهمین کنگره رادیولوژی ایران با اعلام این خبر افزود: طی مطالعه ای که برای هزینه یابی مراکز تشخیصی پزشکی صورت گرفت، بالاترین هزینه ها مربوط به مراکز رادیولوژی، شناخته شد که اداره آن حتی از آزمایشگاه ها نیز بیشتر برآورد شده است.

وی ادامه داد: بر اساس برآورد انجام شده در سال 1390، برای آنکه یک بخش بیمارستانی رادیولوژی در جریان هدفمندی یارانه ها بتواند به بقای خود ادامه دهد، ماهیانه به 70 میلیون تومان هزینه پایه نیاز داشت.

زالی، تعرفه گذاری و نوسانات نرخ ارز را دو معضل عمده رادیولوژیست ها برشمرد و اظهار داشت: در حالیکه تعرفه های رشته رادیولوژی طی دو سال اخیر رشدی حدود صفر درصد داشته،تعرفه های جدید که قرار بود پیش از عید امسال اعلام شود، طی چند روز اخیر اعلام شده که ارقام اعلام شده تکافوی هزینه های مراکز تصویربرداری را نمی دهد.

وی با اشاره به مشکلات فراوان مراکز رادیولوژی به ویژه اداره اقتصادی این موسسات که طی سال های اخیر استثنا بوده و مشابه آن تاکنون وجود نداشته است، گفت: هر موسسه رادیولوژی که به دلایل شرایط اقتصادی قادر به ادامه فعالیت نباشد و از مدار سلامت خارج شود به غیر از لطمه هایی که به دلیل تعطیلی این مراکز متوجه شاغلان در این بخش می شود به نظام سلامت کشور نیز لطمه وارد خواهد شد.

رییس سازمان نظام پزشکی کشور درادامه افزود: افزایش دو برابری قیمت فیلم رادیولوژی در حالی اتفاق افتاد که با وجود تلاش رادیولوژیست ها مبنی بر حذف فیلم رادیولوژی و جایگزینی رادیولوژی دیجیتال، متاسفانه به دلیل فراهم نبودن زیر ساخت های این امر از سوی جامعه پزشکی، کماکان نیاز به فیلم رادیولوژِی در کشور وجود دارد.

وی از دیگر مشکلات رادیولوژیست ها را لحاظ نشدن تخصص و مهارت آنان در تعرفه ها عنوان و تصریح کرد: تعرفه ها تنها بخش تکنیکی این مراکز را در نظر گرفته و هنوز خدمات تخصصی رادیولوژی که مربوط به تخصص و مهارت رادیولوژیست است در نظام تعرفه ها جایی ندارد.

جلال جلال شکوهی، رییس انجمن رادیولوژِی ایران نیز در این مراسم گفت: در سیستم تعرفه گذاری جدید، افزایش تعرفه ها برای بخش رادیولوژی 50 درصد، سونوگرافی 29 درصد، سی تی اسکن 25 درصد و MRI 15 درصد در نظر گرفته شده که با توجه به افزایش 300 درصدی نرخ ارز این ارقام عادلانه نیست.

وی با اشاره افزایش 25 درصدی تعرفه سی تی اسکن خاطر نشان ساخت: افزایش 25 درصدی تعرفه این بخش در حالی تعیین شده که هم اینکه قیمت تیوپ دستگاه سی تی اسکن بیش از قیمت خود دستگاه شده است.

به گفته جلال شکوهی، تعرفه های اعلام شده، تکافوی هزینه های مربوط به حقوق و دستمزد شاغلان در مراکز تصویر برداری و نیز هزینه های مربوط به آب و برق را نیز نمی دهد.

بیست و نهمین کنگره انجمن رادیولوژی ایران که عصر روز سه شنبه 24 اردیبهشت ماه در هتل المپیک تهران آغاز به کار کرد تا روز جمعه 27 اردیبهشت ماه به کار خود ادامه می دهد. همزمان با برپایی این کنگره، نمایشگاه جانبی تجهیزات رادیولوژی نیز برپا شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha