سه‌شنبه ۳ مهر ۱۳۸۶ - ۰۰:۰۰
کد خبر: 7378

سرنشینان شاتل فضایی STS-115 که 12 روز قبل در مدار اطراف زمین قرار گرفت، با انجام یک سری از آزمایشات میکروبیولوژی روی گروهی از باکتری های بیماریزا نشان دادند که این باکتری ها در فضا کشنده تر از زمین هستند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل ازمهر، محققان دانشگاه ایالت آریزونا در مقاله ای که درمجله "شرح مباحثات آکادمی ملی علوم آمریکا" (PNAS) منتشر شده است، اظهار داشتند که پس از 12 روز که از ماموریت شاتل فضایی STS-115 در مدار اطراف زمین می گذرد، این باکتری های بیماریزا به روشی که ژن هایی را برای تولید پروتئین بیان کنند، مورد آزمایشات میکروبیولوژی قرار گرفتند.

اولین نتایج این آزمایش نشان داد که پروازهای فضایی می توانند پتانسیل بیماریزایی و نیمرخ بیان ژنی پیچیده باکتری ها را تغییر داده و تقویت کنند.

در این بررسی ها پس از پرواز، باکتری های سالمونلا تایفیموریوم استفاده شده در این آزمایش تجزیه شدند. در این تجزیه کشف شد که نسبت به باکتری های این گروه که در زمین بطور همزمان آمزایش می شدند، نیمرخ بیان ژنتیکی 167 ژن این باکتری های بیماریزا بروز یافته است.

همچنین مطالعات بعدی نشان داد که این باکتری ها که روی موش ها آزمایش شدند، سه برابر کشنده تر از باکتری های مورد بررسی در زمین هستند. به ویژه دانشمندان کشف کردند که یک پروتئین مهم تنظیم کننده با عنوان Hfq می تواند مسئول افزایش قدرت کشندگی این باکتری ها شود.

در حقیقت این بررسی می تواند در انتخاب صیحح داروهایی که وظیفه حفظ سلامت فضانوردان را از آلودگی های احتمالی در پرواز های فضایی حتی طولانی مدت به عهده دارد، مورد استفاده قرار گیرد.
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha