چهارشنبه ۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۲ - ۱۲:۵۶
کد خبر: 73785

با توجه به اینکه برنامه پزشک خانواده به طور کامل اجرایی نشده است هنوز تصمیمی برای نحوه ادغام مراکز درمانی اعتیاد اتخاذ نشده است.

سلامت نیوز : مدیرکل دفتر سلامت روان وزارت بهداشت گفت: با توجه به اینکه برنامه پزشک خانواده به طور کامل اجرایی نشده است هنوز تصمیمی برای نحوه ادغام مراکز درمانی اعتیاد اتخاذ نشده است.

عباسعلی ناصحی در گفت و گو با پانا، اظهار داشت: با اجرای طرح پزشک خانواده در سطح کشور تمام برنامه های درمانی نیز باید به این برنامه متصل شوند، قائدتا برنامه درمان اعتیاد نیز باید به این برنامه ملحق شود.

ناصحی  تصریح کرد: اما چون هنوز برنامه پزشک خانواده به طور کامل مستقر نشده است هنوز تصمیمی برای نحوه ادغام مراکز درمانی اعتیاد گرفته نشده است.وی خاطرنشان کرد: نطراتی برای نحوه ادغام مراکز درمانی اعتیاد مطرح شده است که باید صبر کنیم تا برنامه پزشک خانواده به طور کامل مستقر شود و ما بتوانیم بهترین نحوه ادغام را پیاده کنیم.

ناصحی با بیان اینکه البته این مراکز زیر نظر تیم پزشک خانواده در هر استان اداره خواهند شد، گفت: وزارت بهداشت در نظر دارد برای هر تیم پزشک خانواده که 10 هزار جمعیت را پوشش می‌دهد مراکز درمان سوءمصرف مواد را نیز پوشش دهد و این مراکز زیرنظر پزشک مسئول تیم پزشک خانواده مدیریت شود.

وی  تصریح کرد: بنابراین هر تیم پزشک خانواده که مسئول سلامت 10 هزار نفر می‌شود شامل یک پزشک مسئول و 3 پزشک دیگر است که به همراه گروه پیراپزشکان، پرستاران، کارشناس بهداشت محیط و غیره زیرنظر این فرد مسئول کار خواهند کرد.

همچنین دکتر محمدباقر زفرقندی- مدیرکل درمان و حمایت‌های اجتماعی ستاد مبارزه با موادمخدر نیز پیش از این با بیان اینکه در نظام PHC‌ و پزشک خانواده، پیشگیری موضوع بسیار مهمی است، گفت: هیچگونه چالشی بین ستاد مبارزه با مواد مخدر و وزارت بهداشت در خصوص ادغام خدمات درمانی اعتیاد در پزشک خانواده وجود ندارد.

وی گفت: ادغام مراکز درمان اعتیاد در برنامه پزشک خانواده اگر به معنی تعدیل و حذف مراکز درمان اعتیاد باشد و درمان اعتیاد محدود به چند مرکز منتخب شود، یک راهبرد نادرست و آسیب‌زا است و اگر به این معنی است که باید خدمات درمانی اعتیاد را به صورت ادغام‌یافته و همزمان با سایر خدمات درمانی به افراد نیازمند ارائه کنیم؛ این مهم از اصول PHC یا نظام مراقبت‌های بهداشتی و درمانی اولیه است و تفاوت بسیار زیادی با موضوع ادغام مراکز درمان در برنامه پزشک خانواده دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha