چهارشنبه ۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۲ - ۱۳:۱۰
کد خبر: 73790

سلامت نیوز : یک متخصص طب فیزیکی و توانبخشی گفت: حدود 80 درصد افراد در طول زندگی خود حداقل یک بار کمردرد را تجربه می‌کنند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا ؛ دکتر سهیلا صمدزاده با بیان اینکه کمردرد از شایعترین دردهای شناخته شده است و حدود 80 درصد افراد در طول زندگی خود حداقل یک بار کمردرد را تجربه می‌کنند، گفت: کمردرد شایعترین علت ناتوانی و مرخصی‌ های استعلاجی در سنین زیر 45 سال است و اغلب به دلایل شغلی ایجاد می‌شود.

وی گفت: بطور کلی کمردرد به دو دسته مکانیکی و غیرمکانیکی تقسیم می‌شود که 97 درصد کمردردها از نوع مکانیکی است که معمولاً به دنبال یک عامل مکانیکی مانند وضعیت نامناسب بدنی در طول روز، حرکات فیزیکی نامناسب، ضعف عضلات کمری و شکمی و یا بواسطه زمین خوردن و تصادفات ایجاد می‌شوند و درد با فعالیت تشدید یافته و با استراحت بهبود می‌یابد.

صمدزاده با اشاره به اینکه این نوع از کمردردها به راحتی قابل پیشگیری هستند، گفت: درد در اغلب موارد محدود به ناحیه کمر است یا در موارد کمتری حالت انتشار دارد و درحدود سه درصد موارد درد به ساق پا و کف پا تیر می‌کشد که بنام درد سیاتیک خوانده می‌شود و می تواند همراه با گزگز و مورمور شدن اندام تحتانی باشد. این علائم نشانه فشار روی ریشه عصبی است که در فتق دیسک بین مهره‌ای و یا تنگی کانال نخاعی اتفاق می‌افتد.

استادیار دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه در مورد کمر دردهای غیرمکانیکی نیز گفت: این نوع کمردرد در موارد کمی می تواند به دلیل ضایعات احشایی، عفونتها و یا کانسر باشد که درد آنها به ناحیه کمر ارجاع می‌شود مانند سنگهای کلیوی، عفونتهای اداری، بیماری‌های لگن، بیماری‌های گوارشی مثل زخم دوازدهه و پانکراتیت که این موارد باید جدی تلقی شده و نیازمند بررسی و معاینه بالینی دقیق توسط پزشک معالج است.

صمدزاده گفت: از نظر زمانی، کمردردی که کمتر از یک ماه طول کشیده باشد حاد می‌نامند و نشانه وقوع آسیب بافتی است که به درجات مختلفی در فرد ایجاد ناتوانی می‌کند که در 90 درصد موارد تا یک ماه برطرف می‌شوند. گاهی اوقات نیز به علت عدم رعایت دقیق و وضعیت نامناسب روحی و روانی بیمار بخصوص شیوع اضطراب و افسردگی، دردها ادامه یافته و تبدیل به درد مزمن می‌شوند البته میزان عود کمردرد نیز بالا است.

این متخصص طب فیزیکی، کمردرد را مستلزم یک بررسی دقیق و درمان مناسب توسط تیم درمانی متشکل از پزشک، فیزیوتراپیست، کاردرمان و روانپزشک دانست و گفت: برای درمان کمردرد حاد، یک دوره استراحت کوتاه مدت به همراه داروهای تجویز شده از طرف پزشک معالج ضروری است.

وی اظهارداشت: یک تا دو روز استراحت در کمردردهای غیر اختصاصی و چهار تا پنج روز استراحت در دیسکوپاتی ممکن است درد را کاهش دهد، ولی مدت زمان بیشتری نمی‌تواند وضعیت را بهبود بخشد. از طرفی اضافه شدن عوارض بی حرکتی که با درگیری اغلب سیستم‌های بدنی همراه است وضعیت را بدتر می‌کند.

صمدزاده افزود: استفاده از گرما و در موارد کمتری سرما، ماساژ، مانیپولاسیون و استفاده از دستگاهTENS می توانند مفید واقع شوند و بستن کمربند طبی در یک تا دو هفته اول می تواند به کاهش درد کمک نماید.

وی خاطرنشان کرد: بیمار باید هرچه سریعتر فعالیت را شروع نماید تا از ضعف عضلانی و عواقب بعدی جلوگیری نماید. تعدیل کار در محیط شغلی و پیاده روی های کوتاه مدت بدنبال یک تا دو روز استراحت توصیه می شود.

این مدرس دانشگاه گفت: پس از کاهش درد، ورزشهای مناسب در حد تحمل فرد و در صورت امکان آب درمانی را می توان شروع کرد و البته توصیه های لازم جهت پیشگیری از عود کمردرد توسط پزشک ضروری است.

وی تصریح کرد: اغلب کمردردها با درمان‌های غیرجراحی بهبود می یابند. حتی دیسکوپاتی کمر نیز در 95 درصد موارد نیاز به جراحی ندارد و با روشهای مختلف درمان می‌شود.

وی در مورد ورزش درمانی در کمر درد نیز افزود: بدلیل اینکه کمر درد در افراد مختلف علل متفاوتی دارد، لذا برنامه ورزشی در تمام افراد یکسان نیست و برای هر فرد ورزشهای ویژه باید طراحی شود. بطور کلی ورزش‌های کششی باعث افزایش انعطاف پذیری بدن شده و کمردردهای ناشی از خستگی بدن را می کاهد.

صمدزاده گفت: ورزش‌های قدرتی باعث تقویت عضلات شکم، کمر و ران‌ها شده و از آسیب دیدگی ستون فقرات و دیسکهای بین مهره‌ای جلوگیری می‌کند. ورزش‌های هوازی هم باعث کاهش وزن شده و سیستم قلبی – ریوی را تقویت می‌کند. بطور کلی انجام ورزش باید به آهستگی و تدریجی، به شکل اصولی و در حد تحمل افراد انجام شوند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha