سلامت نیوز : یک روانپزشک با اشاره به اینکه سالمندان و کودکان از آسیب پذیرترین افراد در برابر بلایای طبیعی هستند، گفت: به محض وقوع حوادث طبیعی تیم‌های درمانی باید در صحنه حضور داشته باشند تا افراد کمتر در معرض آسیب‌های ناشی از اختلالات بعد از سانحه قرار گیرند و دولت با تامین امکانات رفاهی و بهداشتی و به خصوص نیازهای تفریحی کودکان از میزان فشار روانی آنها بکاهد.

دکتر حامد محمدی کنگرانی در گفت و گو با ایسنا ، با بیان اینکه همه انسان‌ها در زندگی با برخی وقایع ناراحت کننده همچون از دست دادن یک عزیز، بیماری و سوانح مربوط به بلایای طبیعی مواجه می‌شوند، اظهار داشت: افراد متناسب با نوع واقعه و میزان آسیب وارده واکنش‌های متفاوتی را از خود نشان می‌دهند که آسیب پذیری افراد در برابر بلایای طبیعی و سوانح دیگر می‌تواند مدت زمان زیادی به طول انجامد که البته این موضوع به توانایی جسمی و روحی فرد آسیب دیده نیز بستگی دارد.

وی با اشاره به اینکه طلاق، بیماری و بیکاری از جمله اختلالات انطباقی هستند که فرد قادر به تطبیق خود با این دسته از وقایع نیست، افزود: در حوادثی همچون جنگ، زلزله و سیل که افراد از نزدیک شاهد از دست دادن اطرافیان خود هستند شدیدترین رخداد ناراحت کننده است که در شمار اختلالات pts یا اختلالات بعد از سانحه قرار می‌گیرند. بسیاری از عزیزان کشورمان در جنگ تحمیلی و زلزله بم در معرض این نوع از اختلالات قرار گرفتند.

این روانپزشک پرخاشگری و افسردگی شدید که حتی سالها به طول می‌انجامد را یکی از مشخصه‌های بارز اختلالات pts برشمرد و گفت: افرادی که در معرض بلایا و سوانح طبیعی و غیرطبیعی قرار گرفته‌اند در خواب، رویا و بیداری بار دیگر حوادث از قبل اتفاق افتاده برای آنها تداعی می‌شود که این امر منجر به ایجاد یک فشار روانی دیگر خواهد شد.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: برخی از افراد آسیب دیده در برابر بلایا و سوانح به دلیل اینکه بار دیگر دچار اختلالات pts نشوند خود را از بسیاری چیزها دور می‌کنند به عنوان مثال افراد آسیب دیده در زلزله از ترس تجربه مجدد دیگر به منطقه آسیب دیده نخواهند رفت.

دکتر محمدی با بیان اینکه اضطراب، نگرانی، پرخاشگری و افسردگی یا تلفیقی از این بیماری‌ها واکنش‌های معمول افراد در مقابل بلایا به خصوص زلزله است، اظهار داشت: میزان آسیب پذیری کودکان، سالمندان و فرد مستعد بیماری نسبت به افراد دیگر بیشتر است که باید مانع از بروز اختلالات بعد از سانحه در این دسته از اقشار شد.

این روانپزشک با اشاره به اینکه بیشترین تلاش افراد و گروه‌های مددکار در بلایای طبیعی باید پیشگیری و درمان اختلالات pts باشد، گفت: به محض وقوع سوانح حتما گروه های مددکار در صحنه برای حمایت از آسیب دیدگان حضور داشته باشند تا مانع از بروز اختلالات بعد از وقایع شوند و آنها را مورد دلجویی و درمان قرار دهند.

دکتر محمدی تصریح کرد: در صورت قرار گرفتن افراد در معرض اختلالات pts به دلیل وقوع بلایای مختلف به خصوص سوانح طبیعی درمان آن بسیار سخت است که با عدم درمان و رسیدگی‌های کافی به اختلالات مزمن تبدیل خواهد شد که البته درمان آن در سطح متوسط و خفیف به صورت دارو درمانی، روان درمانی وارجاع به مشاوره و در سطوح شدید آن بستری‌های طولانی مدت است.

وی با بیان اینکه گروه‌های مددکار باید شامل روانشناسان نیز باشند، گفت: دولت برای حمایت بیشتر به افراد آسیب دیده در بلایای طبیعی باید امکانات رفاهی و بهداشتی آنها و به خصوص نیازهای تفریحی کودکان را تامین کنند تا کمتر در معرض فشار روانی قرار گیرند.

این روانپزشک با اشاره به اینکه باید گروه‌های مستقل و مشخصی در قسمت مداخلات روانشناختی مربوط به حوادث غیرمترقبه آموزش‌های لازم را ببینند، اظهار داشت: افراد به محض خروج از آوار در زلزله و حوادث دیگر نیاز به حمایت‌های روانی دارند و باید تیم‌های درمانی در همان لحظه در کنار فرد آسیب دیده حضور داشته باشد و حتما این درمان‌ها باید از سوی تیم های درمانی و افراد آسیب دیده جدی گرفته شود.

دکتر محمدی با بیان این مطلب که سوانح طبیعی قابل پیش بینی نیستند، توصیه کرد: افراد سانحه دیده در حوادث طبیعی باید در یک محل به صورت گروه‌های تحت درمان گرد هم آمده و در مورد واقعه اتفاق افتاده با یکدیگر صحبت کنند که این امر در کاهش آسیب‌های روانی ناشی از بلایا بسیار تاثیرگذار خواهد بود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha