سلامت نیوز : رییس سازمان نظام پزشکی از تلاش برای تعریف کار مشاوره‌ای رادیولوژی در نظام تعرفه‌ای خبر داد و گفت: همه وجهی که در مقابل انجام خدمات رادیولوژی پرداخت می‌شود، تکنیکال است و تنها بخشی که در نظام سلامت تعرفه گذاری نشده است مربوط به همین مشاوره‌های کارکنان رادیولوژیست است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا ؛ دکتر علیرضا زالی در بیست و نهمین کنگره انجمن رادیولوژی با اشاره به اینکه حدود 47 سال از عمر تاسیس انجمن رادیولوی می‌گذرد، عنوان کرد: رادیولوژی از پیشروترین علوم حوزه سلامت جهانی است.

وی ادامه داد: رادیولوژی به نیازهای دینامیک حوزه سلامت پاسخ داده است و پزشکان را در تشخیص بیماریهای پیچیده یاری می‌کند.

رییس جدید سازمان نظام پزشکی با بیان اینکه همکاران رادیولوژیست در کشور با مشکلات فراوانی روبرو هستند، عنوان کرد: حجم مطالبات رو به فزونی این جامعه و همچنین بی مهری‌های فراوان حرفه‌ای که به این رشته وجود داشته است باعث شده همکاران ما سخت ترین روزهای خود را بگذرانند.

زالی اضافه کرد: حجم مشکلات اقتصادی موسسات رادیولوژی بی سابقه بوده است و امروز اداره این موسسات بسیار دشوار شده است.

وی با اشاره به اینکه قواعد تاسیس موسسات رادیولوژی با سایر مراکز پزشکی درمانی و از جمله مطب پزشک‌ها متفاوت است، اظهار کرد: به عنوان مثال هزینه‌های جانبی برای برق کشی، ‌دیوارکوبی سربی و دکوراسیون فضای داخلی هزینه‌های فراوانی را می‌طلبند. در سال 85 تحقیقی انجام شد که بر مبنای آن مشخص شد هزینه اولیه تاسیس یک موسسه رادیولوژی در کلان شهرها بیش از 250 میلیون تومان هزینه دارد در حالی که اکنون با توجه به وضعیت اقتصادی، تامین این هزینه چند برابر شده و بسیار حیرت انگیز است.

رییس جدید سازمان نظام پزشکی با اشاره به مشکلات ایجاد شده برای رادیولوژی‌ها با اجرای قانون هدفمندی، گفت: متاسفانه نظام تعرفه گذاری ما نیز متناسب با هزینه‌ها رشد نکرده است و حتی با وجود اینکه تعرفه‌های ابلاغی حال حاضر نیز مورد نظر کارشناسان این رشته نیست،‌ باز هم با تاخیر در اعلام و ابلاغ روبروست.

زالی در ادامه از تلاش برای تعریف کار مشاوره‌ای رادیولوژی در نظام تعرفه‌ای خبر داد و گفت: همه وجهی که در مقابل انجام خدمات رادیولوژی پرداخت می‌شود، تکنیکال است و تنها بخشی که در نظام سلامت تعرفه گذاری نشده است مربوط به همین مشاوره‌های کارکنان رادیولوژیست است.

وی ادامه داد: نوسانات ارزی نیز در رشته رادیولوژی تاثیرگذار بوده است چرا که بسیاری از تکنولوژی‌های این رشته وابسته به ارز است. به عنوان مثال اخیرا ارز مرجع از روی واردات فیلم رادیولوژی برداشته شد البته صحیح است که باید به سمت دیجیتالی شدن تصویربرداری پیش برویم اما در حال حاضر بسترهای لازم برای دیجیتالی شدن تصویرهای پزشکی فراهم نیست و نیاز ما به فیلم کماکان وجود دارد.

زالی در ادامه به از مدار خارج شدن 180 آزمایشگاه در سال گذشته به علت مشکلات اقتصادی اشاره کرد و گفت: در حال حاضر وضعیت موسسات رادیولوژی نیز مناسب نیست و بیم آن می‌رود که این موسسات نیز به سرنوشت آزمایشگاه‌ها دچار شوند. باید با تلاش جمعی مشکلات این حوزه را حل کنیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha