سلامت نیوز : باقر لاریجانی صبح امروز در سومین کنگره ژنتیک پزشکی ایران که در مرکز طبی کودکان برگزار شد با اشاره به نقش کدهای اخلاقی در ژنتیک اظهار داشت: از حدود 14 سال گذشته با تشکیل کمیته تحقیقات ژنتیک در وزارت بهداشت 26 کد اخلاقی در زمینه ژنتیک تدوین شد و به مرور کدهای اختصاصی برای پیوند اعضا و تحقیقات روی گامت و جنین و حیوانات نیز تدوین شده است که منحصر به فرد است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس ؛ وی گفت: تدوین گاید‌لاین‌هایی برای استفاده از ژنتیک در علم پزشکی ضروری است چرا که ما باید بدانیم تا چه حد می‌توان از اطلاعات ژنتیکی افراد برای کارهای مطالعاتی یا درمان خود فرد استفاده کرد.

وی با اشاره به تبیین 26 کد اخلاقی در زمینه ژنتیک از وزارت بهداشت اظهار داشت: در سال 1999 میلادی کمیته تحقیقات ژنتیک در وزارت بهداشت، 26 کد اخلاقی در راستای استفاده از ژنتیک را تدوین کرد که به مرور کدهای اخلاقی تخصصی‌‌تر مانند چگونگی پیوند اعضا، تحقیقات روی گامت و جنین و حتی اینکه چقدر می‌توانیم با استفاده از اطلاعات ژنتیک روی حیوانات تحقیق کنیم، تدوین شد که شاید کشور منحصر به فردی در تدوین این کدهای اخلاقی باشیم.

وی در مورد استفاده از اطلاعات ژنتیک در روش‌های درمانی جدید گفت: راهنماهای بالینی در این زمینه با توجه به پیشرفت علم و شرایط جدید باید مورد بازبینی قرار بگیرد به عنوان مثال تشخیص ژنتیک قبل از زایمان برای جنین‌هایی که دارای مشکلات جدی هستند از موارد بسیار مهمی است که با آینده مادر و جنین گره خورده است.

لاریجانی ادامه داد: چالش‌های زیادی برای اینکه در چه مرحله‌ای اجازه داریم جنین را با مشکلات ژنتیک سقط قانونی کنیم یا در چه سنی اجازه داریم این کار را انجام دهیم مورد بحث است.

به گفته استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران استفاده از سلول‌های بنیادی جنینی برای مباحث درمانی و تحقیقاتی یکی دیگر از سرفصل‌هاست چرا که در دنیا جنین‌هایی که بر هر دلیلی سقط می‌شوند. در یک زمان خاص سلول‌های بنیادی آن‌ها را خارج کرده و برای درمان برخی بیماری‌ها استفاده می‌کنند.

وی در مورد استفاده از ژنتیک در تغییر قد، وزن و چهره افراد نیز گفت: یکی دیگر از بحث‌هایی که با آن روبه‌رو هستیم دستکاری ژنتیکی و اصلاح نژادی است که آیا می‌توانیم و اجازه داریم با تغییر در ژن افراد ظاهر، رنگ پوست و قد و وزن آن‌ها را تغییر دهیم یا خیر.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha