سلامت نیوز : یک فوق تخصص خون و سرطان، ازدواج فامیلی را مهم‌ترین عامل بیماری‌ هموفیلی در سیستان و بلوچستان عنوان کرد.

مجید نادری امروز در گفت‌وگو با فارس ، با اشاره به وجود 500 بیمار هموفیلی در بیمارستان علی‌اصغر این شهرستان اظهار داشت: این بیماری شامل حال افراد کمبود فاکتور 8 و 9، بیماران نادر انعقادی و اختلال عملکرد پلاکتی هستند.

وی افزود: تمام بیماران هموفیلی در بیمارستان علی‌اصغر زاهدان دارای پرونده، کارت هوشمند و دفترچه بیماری‌های خاص هستند.

فوق تخصص خون و سرطان دلایل اصلی بروز بیماری هموفیلی در سیستان و بلوچستان را ازداوج‌های فامیلی عنوان کرد.

نادری بیان داشت: تقریباً 80 درصد از موارد هموفیلی، هموفیلی A هستند که کمبود فاکتور 8 داشته باشد، هموفیلی B زمانی اتفاق می‌افتد که فرد دچار کمبود فاکتور 9 باشد.

وی با اشاره به بیماری هموفیلی که برحسب فاکتور‌های لخته کردن در خون به سه دسته خفیف، متوسط و شدید طبقه‌بندی می‌شوند، اضافه کرد: اگر فرد یک درصد یا کمتر از فاکتور تحت تأثیر را تولید کند، بیماری او شدید تلقی می‌شود، اگر این میزان یک تا پنج درصد باشد متوسط و بین پنج تا 50 درصد، خفیف خواهد بود.

فوق تخصص خون و سرطان تصریح کرد: به طور کلی، افرادی که مبتلا به انواع خفیف‌تر هموفیلی هستند هر از گاه دچار خونریزی می‌شوند.

نادری در پاسخ به سوالی که چه تدابیری برای تأمین دارو‌های خاص برای بیماران هموفیلی صورت گرفته گفت: تمام دارو‌ها و اقلام درمانی به صورت بیشتر متمرکز در داروخانه‌های ویژه بیمارستان علی‌اصغر زاهدان فراهم می‌شود و مسئولیت فراهم‌آوری آن بر اساس تعداد بیماران و درخواست پزشک معالج و پیش‌بینی‌های موارد‌های بحران بوده و از طریق معاونت درمان علوم پزشکی زاهدان صورت می‌گیرد.

وی گفت: اکثر افراد مبتلا به هموفیلی در زمان کودکی و خردسالی متوجه مشکل خود می‌شوند گاهی اوقات این بیماری آنقدر خفیف است که فرد تا زمانی که قصد انجام یک عمل جراحی مثل عمل لوزه یا آپاندیس را پیدا نکند، متوجه این مشکل نمی‌شود و با آزمایش خونی که قبل از عمل جراحی توسط پزشک انجام می‌شود، بیماری او آشکار می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha