چهارشنبه ۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۲ - ۱۳:۳۶
سلامت نیوز : یک متخصص دندانپزشکی علل دندان درد و راه درمان آن را توضیح داد.

یحیی برادران نخجوانی در گفت‌و گو با فارس، اظهار داشت: دندان در قسمت داخلی خود از عصب و عروق تشکیل شده که اگر این عروق به طریقی تحریک شوند مثلاً بر اثر ضربه تحریک شوند فرد دچار دندان درد می‌شود.

دانشیار دانشکده دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران افزود: ممکن است ظاهر دندان سالم باشد اما اطراف دندان که با تاندون و لیگمان‌ها به استخوان‌ها وصل می‌شود بر اثر ضربه تحریک شوند و درد را ایجاد کنند.

وی ادامه داد: از طرف دیگر ممکن است دندان به هر دلیلی شکسته شود و دندان به عصب برسد یا به علت پوسیدگی و اسیدی شدن، دندان به عصب برسد و باعث تحریک و درد دندان شود یا اینکه قسمتی از دندان شکسته باشد و بر اثر ضربه عصب داخلی آن تحریک شود.

دانشیار دانشکده دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران تصریح کرد: وقتی عصب دندان زنده است. بر اثر تحریک درد می‌گیرد و اگر این حالت مداوا نشود بر اثر تکرار، عصب دندان نکروز می‌شود و بعد از مدتی از بین می‌رود و فرد بعد از مدتی احساس می‌کند که دیگر دندان‌درد ندارد با اینکه دندانش شکسته شده است.

متخصص دندانپزشکی افزود: بعد از مدتی این حالت نکروز از ریشه خارج می‌شود و عفونت اطراف دندان را فرا می‌گیرد و باعث آبسه می‌شود که دردهای شدیدی در دندان ایجاد می‌کند و حتی می‌تواند در آن قسمتی که دندان درد می‌کند باعث ورم در ناحیه صورت شود.

دانشیار دانشکده دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران ادامه داد: در مواجهه با دندان‌درد به صورت اول که عصب دندان زنده است افراد باید به متخصص دندانپزشکی مراجعه کنند تا بعد از معالجه ریشه دندان، عصب زنده خارج شود و ریشه پر شود و روی دندان بسته شود.

برادران نخجوانی افزود: افرادی که به آبسه دچار می‌شوند باید در یک دوره محدودی از آنتی بیوتیک استفاده کنند تا عفونت کنترل و از مرحله حاد خارج شود و به صورت مزمن در بیاید. بعد از این مرحله پزشک متخصص با گرفتن عکس این امکان را بررسی می‌کند که عفونت دندان چقدر گسترده است و باعث تحلیل ریشه دندان شده است یا نه و بعد برای درمان اقدام می‌کند چرا که اگر عفونت و آبسه باعث تحلیل ریشه دندان شده باشد دندان غیر قابل درمان است و باید کنده شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha