چهارشنبه ۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۲ - ۱۳:۳۶
کد خبر: 73804
سلامت نیوز : فوق‌ تخصص عفونی کودکان گفت: ضرر استفاده از توتون و تنباکو برای کودکان در معرض دود ۱۰ تا ۲۰ برابر بیشتر از فرد سیگاری است. مونوکسیدکربن حاصل از تمام اشکال توتون، علاوه بر تحریک دستگاه تنفسی، سرطانزا نیز هست و حتی نفس و لباس سیگاری‌ها نیز برای کودکان خطرناک است.

اسماعیل صادقی در گفت‌و گو با فارس، اظهار داشت: در ارتباط با کودکانی که در خانواده‌هایی زندگی می‌کنند که پدر، مادر، پدربزرگ یا مادربزرگ آنها سیگاری هستند یا از چپق، پیپ یا قلیان استفاده می‌کنند، اصطلاح سیگاری دسته دوم را به کار می‌بریم.

 فوق‌تخصص عفونی کودکان با توضیح درباره دود و زیان‌های تنباکو بر تندرستی کودکان افزود: ضرر استفاده از تنباکو برای این دسته از کودکان 10تا20برابر بیشتر از فرد سیگاری است چرا که مونوکسیدکربن حاصل از تمام اشکال توتون می‌تواند علاوه بر تحریک دستگاه تنفسی،سرطان‌زا نیز باشد.

صادقی ادامه داد: با بررسی از 3 هزار و 698 کودکی که در عرض یک سال به علت بیماری‌های مختلفی از جمله عفونت چرکی بینی، سینوزیت، عفونت‌ گوش، بیماری آسم، حساسیت ریه، سرماخوردگی مکرر، سرماخوردگی‌های طولانی و سرفه‌های مزمن به مطب مراجعه کردند، دریافتیم که 248 نفر از آن کودکان سیگاری‌ دسته دوم محسوب می‌شوند یعنی حدود 6.7 درصد بیماران که 44 درصد آنها در گروه سنی شیرخواران و 27 درصد در محدوده سنی 2 تا 5 سال بوده‌اند.

فوق تخصصی عفونی کودکان افزود: در صحبت با والدین این کودکان متوجه شدیم که یکی از اعضای خانواده سیگاری‌ هستند.

صادقی با بیان این مطلب که نفس و لباس افراد سیگاری آغشته به بوی تنباکوست و همان ضرر استعمال تنباکو را برای کودک به دنبال خواهد داشت افزود: آمارها نشان می‌‌دهد که یکی از مهمترین عوامل سرطان ریه سیگار است. سیگار 50 درصد شانس ابتلا به سرطان مثانه را بیشتر می‌کند همین‌طور سیگار 20 تا 30 درصد بیشتر باعث سرطان کلیه‌ها می‌شود.

وی ادامه داد: سرطان ریه در دهه 1950 تا 1960 با مصرف سیگار3 برابر‌شد اما آمارها نشان می‌دهد که امروزه سرطان ریه به علت مصرف سیگار 25 برابر شده است و اکثر سرطان‌های اعضای مختلف بدن به مصرف سیگار مربوط می‌شود.

این فوق تخصص عفونی کودکان با بیان اینکه نزدیک به 5 میلیون نفر در سال در کل دنیا به خاطر دود، زندگیشان دود می‌شود گفت: یک ششم جمعیت ایران سیگاری‌ هستند و سن شروع مصرف سیگار از 13- 12 سالگی است.

وی با بیان این مطلب که تمام اشکال توتون اعم از سیگار، قلیان، چپق و پیپ اعتیادآور است گفت: خانواده‌ها باید برای سلامت خود و فرزندانشان اهمیت بیشتری قائل شوند و آرامش کاذب چند دقیقه‌ای خود در قبال استعمال تنباکو را به بیماری بلندمدت برای فرزندان خود ترجیح ندهند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha