چهارشنبه ۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۲ - ۱۵:۳۳
کد خبر: 73810
سلامت نیوز : مدیر گروه بهداشت محیط و حرفه‌ای دانشگاه علوم پزشکی کرمان گفت: با برگزاری نشستی با حضور مسئولان محیط زیست، سازمان معدن و تجارت، مرکز بهداشت، اداره بازرگانی مقرر شد تا سه ماه آینده ظروف یکبار مصرف کاغذی و گیاهی جایگزین ظروف یکبار مصرف پلاستیکی شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از افکار ؛ "ماشاءالله عرب‌پور" با اعلام این خبر افزود: بر اساس اطلاعیه‌ای که به کلیه رستوران‌ها، مراکز فروش و مراکزی که مصرف این نوع ظروف بیشتر است مانند مساجد و تکایا، ارسال شد، این مراکز موظف شدند تا از ظروف یکبار مصرف کاغذی و گیاهی استفاده کنند.

وی با بیان اینکه ظروف یکبار مصرف پلاستیکی بیشترین ضرر و زیان را بر افراد و محیط زیست دارد، اظهار کرد: این ظروف باعث بیماری‌های متعددی می‌شود که بعضی از این بیماری‌ها ثابت شده است.

به نقل از ایسنا، وی بیان کرد: استفاده از ترکیبات پلی‌استایلن در ظروف یکبار مصرف پلاستیکی بر پلاکت‌ها و گلبول‌های خون تاثیر می‌گذارد و یا منجر به بروز سرطان‌های معده، روده، لوزالمعده و کبد می‌شود.

مدیر گروه بهداشت محیط و حرفه‌ای دانشگاه علوم پزشکی کرمان همچنین تغییر جهش در کروموزم‌ها و یا تاثیر بر سیستم اعصاب را از دیگر اثرات نامطلوب استفاده ظروف یکبار مصرف پلاستیکی بر افراد دانست.

عرب‌پور ظروف یکبار مصرف پلاستیکی را به هفت گروه تقسیم‌بندی کرد و گفت: گروه پلی‌اتیلن ترفتالات (PET) و پلی‌اتیلن و پلی‌پروپیلن(PP) بیشترین مصرف را در کشور دارند.

وی ادامه داد: بدترین نوع این ظروف از جنس پلی‌استایلن و در تولید لیوان‌های یکبار مصرف استفاده می‌شود، این ظروف موجب بروز مشکلات بسیاری می‌شوند بنابراین باید از مصرف بیش از حد نوشیدنی‌ها و خوراکی‌ها در این ظروف جلوگیری شود.

مدیر گروه بهداشت محیط و حرفه‌ای دانشگاه علوم پزشکی کرمان در مورد مصرف ظروف یکبار مصرف پلاستیکی توصیه کرد: غذاها و نوشیدنی‌ها در صورتی که بیش از ۴۰ درجه سانتیگراد حرارت داشته باشند نباید در ظروف یکبار مصرف پلاستیکی حتی تایید شده ریخته شوند.

عرب‌پور با تاکید بر اینکه غذا بیش از دو ساعت نباید در این ظروف باقی بماند، بیان کرد: بهتر است از ظروف یکبار مصرف رنگی استفاده نشود.

وی خاطرنشان کرد: نوشیدنی‌هایی مانند چای با حرارت بالا در لیوان‌های پلاستیکی اعم از شفاف، مات و یا سفید مضر است بهتر است از لیوان‌ها با منشاء گیاهی و کاغذی استفاده شود.

مدیر گروه بهداشت محیط و حرفه‌ای دانشگاه علوم پزشکی کرمان با تاکید بر پرهیز از مصرف غذاهای چرب و اسیدی در ظروف یکبار مصرف اظهار کرد: غذاهای چرب باعث خروج راحت‌تر ترکیبات سرطان‌زا می‌شود.

عرب‌پور در پایان افزود: ظروف یکبار مصرف دارای نقاط سیاه رنگ و یا رنگ‌های تیره نباید استفاده شود زیرا ممکن است از جنس بازیافتی تولید شده باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha