چهارشنبه ۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۲ - ۱۵:۴۰
کد خبر: 73812
سلامت نیوز : مدتی است که مرسوم شده برخی افراد برای جا نماندن از قافله، حیوانات خانگی نگهداری کنند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از همشهری ؛ البته ممکن است این حیوانات، افراد را از تنهایی بیرون آورند ولی همین موجودات به‌ظاهر بی‌آزار، می‌توانند اطرافیان و حتی همسایگان را دچار دردسرهای گاه جبران‌ناپذیر کنند. مهم‌ترین مشکلی که نگهداری از حیوانات خانگی برای بدن ایجاد می‌کند، بیماری‌های ریوی است.

یکی از مهم‌ترین بیماری‌های ریوی آن است که اگر فردی آلرژی یا آسم داشته باشد با نگهداری از حیوانات خانگی احتمال بهبود نیافتنش زیاد می‌شود. دکتر سیدعلی جوادموسوی، عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران، با اشاره به بیماری‌های ریوی که نگهداری از حیوانات خانگی برای کودکان ایجاد می‌کند، گفت: کودکان از حساسیت بیشتری برخوردارند. اگر کودکی از زمان طفولیت با حیوانات خانگی تماس داشته باشد، زمینه ایجاد آلرژی در او بسیار زیاد می‌شود. از سوی دیگر برخی حیوانات خانگی بیماری‌ای ایجاد می‌کنند که به آن افزایش حساسیت(Hypersensitivity pneumonitis) می‌گویند. درصورت ابتلا به این بیماری و عدم‌تشخیص به‌موقع و خارج‌نکردن حیوان از محیط زندگی، متأسفانه امکان از بین رفتن بافت ریه وجود دارد. این بیماری اصلا قابل درمان نیست و فرد مبتلا درنهایت با مسئله پیوند ریه مواجه خواهد شد. بیماری دیگری که از پرندگان به انسان منتقل می‌شود پسیتاکوز است. این بیماری نیز روی دستگاه تنفسی تأثیرگذار است.

دکتر سیدعلی جوادموسوی، فوق‌تخصص ریه گفت: مهم‌ترین و نخستین قدم در درمان حساسیت‌های ریوی آن است که عامل ایجاد‌کننده حساسیت را از محیط زندگی خود دور کنید. بنابراین حیوان خانگی نباید به این افراد نزدیک شود، سپس بر حسب میزان و شدت بیماری اقدامات درمانی صورت می‌گیرد. برای حساسیت‌های ابتدایی از ترکیبات آنتی‌هیستامین استفاده می‌شود و در مراحل شدید‌تر بیماری، از ترکیبات کورتون‌ استنشاقی استفاده می‌شود. برخی از این بیماران که به بیماری افزایش حساسیت مبتلا هستند، به روش‌های درمان معمول پاسخ نمی‌دهند و باید پیوند ریه انجام دهند.

وی در مورد احتمال انتقال بیماری از حیوانات خانگی که اقدامات بهداشتی مثل تزریق واکسن روی آنها انجام شده است، گفت: اگر کسی به حیوان‌خانگی وابستگی دارد باید آزمایش‌های پوستی را جهت شناسایی مواد آلرژی‌زا انجام دهد و درصورتی که جواب این آزمایش‌ها مثبت بود به هیچ عنوان نباید با حیوان‌خانگی در یک‌جا زندگی کند. توصیه بر این است که حتی‌الامکان با حیوانات خانگی زندگی نکنید. دکتر جوادموسوی در پایان گفت که پرندگان به‌صورت کلی بسیار آسیب‌رسان هستند و در مرحله بعد سگ و گربه بیشترین آسیب را می‌توانند به دستگاه تنفسی وارد کنند.

دکتر سهیلا انصاری‌پور، فوق‌تخصص نازایی در مورد بیماری‌هایی که حیوانات خانگی برای زنان ایجاد می‌کنند گفت: بیشترین آزمایش‌های صورت‌گرفته برای احتمال نازایی و سقط جنین با ریشه حیوانات خانگی، مربوط به گربه و بیماری توکسوپلاسموزیس است. درباره ارتباط توکسوپلاسموزیس با نازایی، تحقیقات متنوعی شده که برخی از آنها منجر به اثبات این ارتباط شده است و برخی در رد آن نتایجی را طی چندمقاله در نشریات علمی چینی منتشر کرده‌اند.

در این تحقیقات میزان آنتی‌بادی‌های زنان باردار و زنان نازا که در معرض توکسوپلاسموزیس بودند بررسی شده است. آنها به این نتیجه رسیده‌اند که میزان آنتی‌بادی در زنانی که نازایی داشتند بالاتر بوده است. بنابراین ارتباطی را بین عفونت توکسوپلاسموزیس با نازایی به‌دست آورده‌اند. این عفونت می‌تواند روی تخمک‌گذاری یا هیپوتالاموس تاثیر‌گذار باشد و یا آسیب اندومتر ایجاد کند، ولی در عین حال مقالاتی نیز این مسئله را رد کرده‌اند.

وی افزود: پیش‌از این، در مورد ارتباط عفونت توکسوپلاسموزیس با سقط رابطه‌های معناداری کشف شده بود. این عفونت در خانم‌های باردار، فقط بر سقط‌هایی که یک‌بار رخ می‌دهند اثرگذار است. از آنجا که سطح ایمنی زنان باردار پایین است، اگر خانمی قبل از شروع بارداری دچار این عفونت شود،5 ‌تا 15درصد ممکن است در اوایل حاملگی سقط جنین کند یا ناهنجاری‌هایی مانند عقب‌ماندگی‌ها، نارسایی چشمی و... بروز کند.

دکتر سهیلا انصاری‌پور گفت: توصیه می‌شود زنانی که باردار هستند نکات بهداشتی در مواجهه با حیوانات خانگی را رعایت و از دست‌زدن به آنها خودداری کنند. البته زن حامله علاوه بر این، با‌دست‌زدن به گوشت آلوده نیز می‌تواند چنین بیماری‌ای را بگیرد. احتمال ابتلا به عفونت توکسوپلاسموزیس از طریق مصرف گوشت‌های نیم‌پز نیز وجود دارد. از سوی دیگر گربه‌ای که گوشت خام حیوانات دیگر مثل پرنده و موش را مصرف می‌کند، می‌تواند این عفونت را منتقل کند. وی تأکید کرد: عفونت توکسوپلاسموزیس در کسانی که نقص ایمنی دارند مانند کسانی که دچار ویروس HIV یا انواع سرطان هستند و یا زنان باردار به‌دلیل اینکه سیستم دفاعی بدنشان ضعیف می‌شود ممکن است منجر به ایجاد عوارض شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha