چهارشنبه ۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۲ - ۱۵:۴۷
کد خبر: 73813
سلامت نیوز : مطالعات انجام شده روی حیوانات نشان می دهد باكتری كه در روده زندگی می كند می تواند چاقی و دیابت نوع 2 را درمان كند.محققان نشان دادند، محلولی كه حاوی یك گونه از باكتری است می تواند به طور چشمگیری سلامت موش های چاق را تغییر دهد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از مهر ؛ گفته می شود این باكتری پوشش روده  و شیوه ای كه غذا جذب می شود را تغییر می دهد.اكنون آزمایش های مشابه بر روی انسان صورت گیرد تا مشاهده شود آیا همین باكتری می تواند موجب كاهش وزن در انسان شود یا خیر.

بدن انسان مملو از باكتری هاست- اورگانیسم های ریزی كه از تعداد سلول های انسان بیشترند.شواهد روزافزونی وجود دارد كه این مجموعه از باكتری ها سلامت انسان را تحت تاثیر قرار می دهند.

مطالعات تفاوت هایی را بین انواع و تعداد باكتری ها در روده افراد لاغر و چاق نشان می دهد.در عین حال عمل جراحی بای پس معده نیز حاكی از آن است كه تعادل این باكتری ها را در روده تغییر می دهد.

محققان بلژیكی بر روی یك گونه تكی از باكتری به نام «Akkermansia muciniphila» كار كردند. این باكتری سه تا پنج درصد باكتری های روده را تشكیل می دهد اما این میزان در افراد چاق كاهش می یابد.

موش هایی كه رژیم غذایی پرچرب داشتند از این رو دو تا سه برابر بیش از موش های طبیعی و لاغر چربی در بدن خود ذخیره كرده بودند با این باكتری تغذیه شدند.اگرچه این موش های چاق همچنان از موش های لاغر جثه بزرگ تری داشتند اما حدود نیمی از وزن خود را از دست دادند این در حالی است كه هیچ تغییری در رژیم غذایی آنها داده نشده بود.

همچنین در این موش ها مقاومت به انسولین كه نشانه اصلی «دیابت نوع دو» است كاهش یافت.

پروفسور «پاتریك كانی» از دانشگاه لوویان گفت: اگرچه این یك پیشرفت است اما ما نتوانسته ایم چاقی را به طور كامل معكوس كنیم. با وجود این، كاهش بسیار قابل توجهی در توده چربی این موش ها مشاهده شده است.این نخستین بار است كه ارتباط مستقیم بین یك گونه خاص از ارگانیسم ها و بهبود سوخت و ساز بدن مشاهده می شود.

افزودن این باكتری، بر ضخامت مانع مخاطی روده افزود. نازك بودن این مانع موجب می شود برخی از مواد از روده به خون  راه پیدا كنند.

این باكتری همچنین سیگنال های شیمیایی را كه از سیستم گوارشی می رسد  تغییر می دهد. این سیگنال ها چگونگی فرآوری و پردازش چربی را در دیگر نقاط بدن تغییر می دهند.محققان با افزودن یك نوع فیبر به رژیم غذایی موش ها كه موجب افزایش سطح باكتری «Akkermansia muciniphila» در بدن آنها می شد به همین نتایج دست یافتند.

«كانی» از اینكه فقط یك گونه از بین هزاران گونه باكتری های روده چنین تاثیر چشمگیری دارد ابراز شگفتی كرد.

به گفته وی، این نخستین گام به سوی استفاده از این باكتری ها به عنوان پیشگیرنده یا درمان چاقی و «دیابت نوع دو» است. برخی از انواع درمان های برپایه باكتری می تواند در آینده نزدیك برای این بیماری ها مورد استفاده قرار گیرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha