چهارشنبه ۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۲ - ۱۶:۲۲
کد خبر: 73825

سلامت نیوز : نماینده علیرضا زاکانی در حوزه سلامت، با عنوان اینکه موضوع سلامت در هیچ یک از دولت های قبلی جزء اولویت های اصلی آنان نبوده است گفت: یکی از شعارهای مهم دولت‌ها، رسیدن به عدالت است، این درحالیست که کشور ما از این نظر سیر نزولی داشته به طوری که بر اساس مولفه عدالت در پرداخت‌ها که یکی از فاکتورهای مهم عدالت است، در بیمارستان ها و مراکز درمانی بودجه عادلانه پرداخت نمی شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا ؛ دکتر علی اکبر ساری در مناظره انتخاباتی "بررسی دغدغه های نظام سلامت" که در تالار ابن سینای دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران برگزار شد، به نمایندگی از زاکانی کاندیدای ریاست جمهوری به بیان دیدگاه و برنامه های او در خصوص دغدغه های نظام سلامت پرداخت و اظهار داشت: سلامت یکی از مهمترین مواهب الهی است که در آموزه های دینی بسیار به آن توجه و در سند چشم انداز، نقشه جامع کشور، برنامه های توسعه و طرح های تحول نظام سلامت آشکارا به آن پرداخته شده است.

وی با بیان اینکه بعد از پیروزی انقلاب اسلامی در حوزه سلامت به پیشرفت های قابل قبولی دست یافته ایم، افزود: بعد از انقلاب در حیطه افزایش کیفیت و امید به زندگی، آموزش علوم پزشکی و سواد آموزی توسعه خیلی خوبی داشته ایم اما با این وجود چالش های زیادی هم در پیش روی آن قرار دارد که کمتر به آن توجه می شود.

وی بحث عدالت را یکی از مهمترین مشکلات در حیطه نظام سلامت دانست و گفت: متاسفانه سلامت با وجود مهم بودن آن جزو اولویت‌های اصلی دولت های قبلی نبوده است که البته در این دوره برنامه های حوزه سلامت هم از سوی کاندیدهای انتخاباتی و هم از طرف جامعه به آن توجه بیشتری خواهد شد که تشکیل این جلسه ها یکی از نشانه های این توجه است.

وی در ادامه تصریح کرد: یکی از شعارهای مهم دولت ها، رسیدن به عدالت است اما همچنان از این نظر کشور ما سیر نزولی داشته و بر اساس مولفه عدالت در پرداخت ها که یکی از فاکتورهای مهم عدالت است و بر اساس آن باید به تمام پرستاران، پزشکان و همچنین بیمارستان ها و مراکز درمانی بودجه عادلانه پرداخت شود که متاسفانه اینطور نیست و به آن توجه نمی شود.

دکتر ساری با بیان اینکه در اصلاحات ساختاری کشور باید تغییر و اتفاقاتی رخ دهد، اظهار داشت: رئیس جمهور در سطح کلان، متولی اصلی نظام سلامت است و در اولین مرحله باید با فعال کردن شورای عالی سلامت و همکاری افراد مختلف در این شورا گام موثری در جهت ارتقای نظام سلامت بردارد که البته وزارت بهداشت به تنهایی قادر به حل مشکلات در حوزه سلامت مردم نخواهند بود.

وی با اشاره به اینکه بسیاری از مسائل مرتبط به سلامت در حیطه وزارت بهداشت نیست، گفت: مسائل و موضوعات مختلفی بر حوزه سلامت موثر است که البته برنامه های مربوط به این مسائل باید در سطح کلان و شورای عالی سلامت طرح ریزی شود که البته وزارت بهداشت نقش اصلی را در این شورا برعهده دارد و ناظر اصلی آن در این حیطه خواهد بود.

نظام پرداخت به عنوان پاشنه آشیل نظام سلامت است

نماینده زاکانی در حوزه سلامت با بیان اینکه با اصلاح نظام پرداخت می توان بسیاری از مشکلات در نظام سلامت را حل کرد، افزود: نظام پرداخت به عنوان پاشنه آشیل نظام سلامت است با این وجود باید به این نکته واقف بود که پرداخت ها به ویژه در بیمارستان های خصوصی عمدتا به صورت کارانه است و همچنین مصرف بی رویه و غیرضروری خدمات یکی دیگر از مشکلاتی است که در این حیطه با آن مواجه هستیم.

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران با اشاره به اینکه بحث مدیریت یکی از مشکلات اصلی در حوزه سلامت است، تصریح کرد: در حیطه سلامت باید مدیریت را اصلاح کرد که البته این مساله نیاز به افزایش بودجه دارد و هیچ اصلاحاتی بدون مقدمه و برنامه در مدت زمان کوتاه قابل اجرا نیست که اجرا، متناسب کردن تعرفه ها و بومی شدن آن یک بحث جدی است و موانع بسیاری هم در پیش روی آن قرار دارد.

وی در ادامه گفت: بحث دو شغله بودن پزشکان در حوزه سلامت برای حقوق بیماران و حیطه سلامت آسیب رسان خواهد بود که وزیر بهداشت و شخص رئیس جمهور باید پیگیر این موضوع باشند وبه آن توجه کافی داشته باشند.

دکتر ساری در پایان به افزایش ظرفیت پذیرش دستیاری پزشکی به شکل هدفمند و کنترل شده اشاره کرد و افزود: درخصوص مسائل مربوط به سیاست گذاری و مدیریت در حوزه سلامت باید افراد آموزش دیده گمارده شوند که البته تعداد آن هم کم است و باید همان تعداد را در حوزه سلامت جهت پیشبرد صحیح و بهتر راهکارها به کار گیرند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha