سلامت نیوز : رییس دانشگاه علوم پزشکی مازندران ضمن تشریح اقدامات انجام شده در جهت اجرای برنامه پزشک خانواده در این استان، گفت: برخی افراد سودجو نمی‌خواهند پزشک خانواده پا بگیرد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا ؛ دکتر محمد مهدی ناصحی در نشستی با خبرنگاران ضمن تشریح چگونگی اجرای برنامه پزشک خانواده در استان مازندران، گفت: در حوزه بهداشت و درمان به ویژه در حوزه بهداشتی با کم و کاستی‌هایی در استان مازندران برخورداریم. به عنوان مثال فضاهای فیزیکی ممکن است مطلوب نباشد و بیمارستان‌ها فرسوده و قدیمی هستند.

وی ضمن اشاره به مشکلات حوزه درمان و همچنین اقدامات انجام شده در جهت کاهش سهم مردم در پرداخت هزینه‌های سلامت، گفت: در این راستا از سه سال گذشته مبحث تمام وقتی پزشکان در بخش بستری و سرپایی را دنبال می‌کنیم. اکنون 120 پزشک در استان مازندران به صورت تمام وقت فعالند و پرداختی‌ها به این پزشکان بر اساس 2 تا 3.6K صورت می‌گیرد تا به این ترتیب ماندگاری این پزشکان در مناطق دوردست بیشتر شده و علاوه بر افزایش کیفیت خدمات، رضایتمندی بیماران نیز ارتقا یابد.

رییس دانشگاه علوم پزشکی مازندران افزود: در مجموع دو طرح کلینیک‌های ویژه و همچنین تمام وقتی پزشکان به منظور کاهش بار سهم مردم در پرداخت هزینه‌های سلامت و همچنین ارتقای کیفیت خدمات در استان مازندران اجرا شده است.

ناصحی با اشاره به روند اجرای برنامه پزشک خانواده در استان مازندران، گفت: برای اجرای برنامه پزشک خانواده و برخلاف تمام نقاط کشور، ما خود سرشماری جمعیت را انجام دادیم. در مجموع بیش از 86 درصد جمعیت کشور سرشماری شده‌اند و همچنین اطلاعات مربوط به 84 درصد آنها به سامانه سلامت ایرانیان وارد شده است و 70 درصد ساکنان شهری نیز پزشکان خانواده خود را انتخاب کرده‌اند و پرونده الکترونیکی آنها تشکیل شده است.

به گفته وی، تاکنون 106 هزار ویزیت پایه نیز در برنامه پزشک خانواده استان مازندران انجام شده است. همچنین حدود 500 هزار ویزیت جاری نیز از ابتدای اردیبهشت ماه تاکنون انجام شده است.

رییس دانشگاه علوم پزشکی مازندران با بیان اینکه قراردادها با پزشکان خانواده منعقد شده است، افزود: 356 متخصص نیز در این طرح ثبت‌نام کرده‌اند، 963 پزشک عمومی و 902 ماما برای شرکت در این برنامه اقدامات مربوط به ثبت‌نام را انجام داده‌اند. در مجموع 3 هزار و 633 نفر برای شرکت در این طرح ثبت‌نام کرده‌اند.

ناصحی با بیان اینکه 91 مرکز مجری دولتی که مدیریت اجرای پزشک خانواده را بر عهده دارند نیز در این طرح فعالند، ادامه داد: این مراکز با بیمه‌های تامین اجتماعی و همچنین بیمه سلامت قرارداد منعقد کرده‌اند. 257 پایگاه پزشک خانواده نیز با بیمه‌ها قرارداد منعقد کرده‌اند که مابقی پایگاه‌ها نیز می‌توانند با رفع نواقص به این طرح بپیوندند. همچنین 22 بیمارستان دولتی، داروخانه‌ها و پاراکلینیک‌ها نیز با طرح پزشک خانواده قرارداد دارند.

وی بر لزوم فرهنگ‌سازی در جهت اجرای هر چه مطلوب‌تر برنامه‌ پزشک خانواده، تاکید کرد و افزود: با اجرای این برنامه، کرامت پزشکی عمومی و جایگاه وی حفظ می‌شود و چه بسا که در آینده متخصصان به پزشکان عمومی وابسته شوند و حتی دریافتی‌های پزشکان عمومی از متخصصان بیشتر شود؛ چرا که بسیاری از برنامه‌ها که اکنون به صورت پراکنده در سطح کشور اجرا می‌شوند، مانند درمان اعتیاد، طب کار و ... در پزشک خانواده ادغام خواهند داشت. به این ترتیب بی‌تردید جایگاه پزشکان خانواده با اجرای این برنامه تقویت می‌شود.

رییس دانشگاه علوم پزشکی مازندران افزود: پزشک خانواده می‌تواند به عنوان مشاوری امین در کنار خانواده قرار گیرد،‌ هر چند که ممکن است در مرحله نخست انتظارات مردم در این طرح قطع شود، چرا که اکنون مردم به مراجعه به متخصص تمایل بیشتری دارند. از طرف دیگر پزشک خانواده می‌تواند جلوی بسیاری از نابسامانی‌های امروز حوزه سلامت را بگیرد.

ناصحی در ادامه در پاسخ به سوال خبرنگاری در مورد مقایسه نسخه 02 با مدل جدید آن، گفت: نسخه قبلی پزشک خانواده یکسری محدودیتی را ایجاد می‌کرد که شاید مقداری دست ما در آن باز نبود، اما در مدل جدید چند صفحه‌ای اضافه شده که آن را ارتقا می‌دهد و اختیار ما را بیشتر کرده است.

وی با بیان اینکه خیلی‌ها نمی‌خواهند طرح پزشک خانواده پا بگیرد، افزود: برخی که منافع خاصی دارند و همچنین افراد سودجو نمی‌خواهند پزشک خانواده پا بگیرد و در برابر آن مقاومت می‌کنند. به عنوان مثال برخی پزشکان ممکن است داروهایی مانند داروهای تزریقی را به صورت نه چندان ضرور تجویز کنند که باعث افزایش درآمد مطب می‌شود. این تجویزها بسیار بیشتر از نُرم‌های استاندارد است که درآمد پزشکان را به صورت ناصحیح دو تا چند برابر افزایش می‌دهد. این عدد از پزشکان از نظر علمی حرفی برای گفتن ندارند و نمی‌توانند ما را قانع کنند. باید تاکید کرد که با اجرای برنامه پزشک خانواده، جایگاه 90 درصد پزشکان عمومی حفظ و درآمدهایشان افزایش می‌یابد. افزایش درآمد از راه حلال و درست در همین طرح پزشک خانواده خواهد بود.

موفقیت‌های استان مازندران در ارتقای شاخص‌های بهداشتی

وی با اشاره به موفقیت‌های استان مازندران در ارتقای شاخص‌های بهداشتی نیز گفت: از آنجا که مرگ مادران باردار تا سال 94 باید به 21 در 100 هزار نفر کاهش یابد و همچنین با توجه به قانون برنامه پنجم توسعه، در این زمینه از سال 88 برنامه جدی‌ در استان مازندران دنبال شد. به دنبال اقدامات انجام شده در این راستا از سال گذشته تاکنون هیچ مرگ مادری در استان مازندران نداشته‌ایم و مرگ و میر کودکان و نوزادان نیز کاهش قابل توجهی داشته است.

ارتقای دانشگاه علوم پزشکی مازندران به تیپ یک

ناصحی به توفیقات دانشگاه علوم پزشکی مازندران برای تبدیل دانشگاه به دانشگاه تیپ یک اشاره کرد و افزود: دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی مازندران نیز از 2000 دانشجو به 5600 دانشجو افزایش یافته‌اند. تعداد اساتید نیز از 200 استاد به 370 استاد رسیده است. همچنین 49 رشته تحصیلی در این دانشگاه به 84 رشته افزایش یافته است و عمده تحصیلات تکمیلی، دستیاری و PhD در این دانشگاه برقرار است.

وی به اقدامات پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی مازندران اشاره کرد و افزود: این دانشگاه در سال 91 و در زمینه پژوهش، رتبه نخست را در دانشگاه‌های سراسر کشور به دست آورد. در مجموع تولید علمی دانشگاه علوم پزشکی مازندران از سایر دانشگاه‌های کشور بیشتر بوده است.

مورد جدیدی از تالاسمی در چند سال اخیر نداشته‌ایم

رییس دانشگاه علوم پزشکی مازندران با اشاره به شیوع بالای بیماری تالاسمی در استان مازندران نیز گفت: به دلیل ازدواج‌های فامیلی و همچنین برخی شرایط محیطی، حدود 2000 بیمار تالاسمی در استان مازندران وجود دارد، اما به دنبال انجام اقدامات پیشگیرانه و طرح اجرای برنامه غربالگری، چند سالی است که مورد جدید تالاسمی در استان گزارش نشده است.

کمک استان‌های مجاور به مازندران برای جبران برخی کمبودهای دارویی

ناصحی در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره کمبودهای دارویی نیز گفت: در مورد برخی داروهای تولید داخل با کمبودهای مقطعی و موقتی روبرو هستیم که البته این کمبودها برطرف می‌شود، اما در مورد داروهای سرطانی و بیماران خاص با کمبودهایی مواجه هستیم که در این زمینه از استان‌های مجاور کمک گرفته می‌شود.

رییس دانشگاه علوم پزشکی مازندران با اشاره به سهم 25 درصدی وزارت بهداشت در تحقق سلامت در کشور،‌ گفت: حوزه سلامت با دستگاه‌ها و دیگر وزارتخانه‌ها نیز مرتبط است. به عنوان مثال نظارت صحیحی بر حوزه مربوط به تولیدات محصولات کشاورزی لازم است، چرا که مصرف سموم مورد استفاده در محصولات کشاورزی رگر کارشناسی شده نباشد، مضرات بسیاری خواهد داشت.

لزوم توجه ویژه به سلامت تولیدات محصولات کشاورزی

وی با اشاره به بررسی‌های انجام شده در برخی محصولات کشاورزی در سطح استان مازندران، افزود: به عنوان مثال 22 نمونه برنج از شرق و غرب استان مورد بررسی قرار گرفتند که از جهت باقی مانده سموم مشکلی نداشتند و محصول امنی بودند، اما بخش دیگری از محصولات کشاورزی نیازمند توجه ویژه است، چرا که کشاورز علم استفاده از سموم را ندارد و ناظری هم بالای سر وی نیست. بر این اساس است که شاید بسیاری از سموم ممنوعه را در مورد محصولات خود استفاده کند. ما این چنین مباحث را پیگیریم تا به نتیجه برسانیم تا در مجموع محصول کشاورزی که در استان مازندران مورد استفاده مردم قرار می‌گیرد، ایمن باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha