پنجشنبه ۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۲ - ۱۰:۲۵
سلامت نیوز : پشیمانی را می‌توان یک وضعیت منفی شناختی- احساسی دانست که در آن فرد خود را به دلیل نتیجه بد یک رفتار در گذشته مورد سرزنش قرار می‌دهد، یا به تعبیری احساس شکست یا تاسف برای اتفاقی که افتاده یا آرزوی اینکه ‌ای کاش تصمیمات گذشته قابل تغییر بود.درد ناشی از پشیمانی و تاثر می‌تواند باعث توجه دوباره و انجام اعمال اصلاحی یا یافتن مسیر حرکت تازه‌ای شود. اینکه بیشتر زنان دچار پشیمانی می‌شوند یا مردان، جزو سوالاتی است که نمی‌توان به آن جواب قطعی داد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از شرق ؛ دکتر «ملانی گرین برگ»، روانشناس آمریکایی طی تحقیقی روی تفاوت‌های جنسیتی درباره پشیمانی به این نتیجه رسید که زنان ارزش بیشتری برای روابط خود قایل هستند و فکر نکردن به گذشته برای آنها سخت است. در مجموع 44درصد از زنان شرکت‌کننده در نظرسنجی در احساسات عاشقانه خود دچار احساس تاثر بودند و تنها 19درصد از مردان شرکت‌کننده چنین حسی داشتند و این آمار نشان‌دهنده آن است که تمایل و استعداد بالای مردان برای جایگزینی روابط ازدست‌رفته برای چیست.

 جالب است که بدانید در یک نظرسنجی پشیمانی و حس تاثر به عنوان بالاترین احساس منفی که باعث بروز پنج کارکرد می‌شود، برگزیده شده که این پنج کارکرد شامل معنادار کردن جهان، پیشگیری از رفتارهای اشتباه در آینده، رسیدن به شناخت، دستیابی به هماهنگی اجتماعی و افزایش توانایی برای بهره بردن از فرصت‌های مناسب است. به هرحال نمی‌توان منکر این قضیه شد که تاثر بیش از اندازه مانع زندگی کردن به شیوه‌ای سالم است چراکه آثار مخرب و زیانباری روی روان و جسم افراد دارد. این الگوی یکنواخت و منفی تفکر که فرد غرق در فکر درباره خود است، شاخص‌هایی از اختلال افسردگی است و حتی گاهی نیز یکی از علل بروز این بیماری محسوب می‌شود. همچنین تاثر می‌تواند باعث استرس مزمن شود و روی سیستم ایمنی بدن اثرات منفی گذارد. پشیمانی به عنوان سدی است که نمی‌گذارد شما از سلامتی عبور کنید.

مهار تاثر و پشیمانی

روانشناسان بر این باورند برای اینکه از این آفت فکر و ذهن دور بمانید، برای مهار کردنش باید روش‌های زیر را مورد توجه قرار دهید:

- جنبه‌های کارکردی را رها کنید: پشیمانی مانند سایر احساسات، کارکردی برای نجات دارد. این شیوه ذهن ماست که به ما می‌گوید نگاه دیگری به انتخاب‌هایمان داشته باشیم. هشداری که می‌خواهد بگوید شاید رفتار ما نتایج منفی داشته باشد.

- خودتان را ببخشید: اگر دایما درگیر انتقاد از خود و تاسف برای اتفاقات گذشته باشید، در خطر دچار شدن به افسردگی و از بین رفتن اعتماد به نفس قرار می‌گیرید. راهی برای بخشیدن خودتان پیدا کنید و اجازه دهید همه چیز بگذرد.

- انتقاد نکنید: مطمئن شوید که از خودتان بیش از اندازه انتقاد نمی‌کنید و بدانید که در زمان تصمیم‌گیری آگاهی‌تان نسبت به امروز کمتر بوده است.

- نگاهی مثبت و جدید به آینده داشته باشید: هر کس می‌تواند اشتباه کند و این می‌تواند فرصتی باشد تا از تجربیات گذشته درس گرفته شود؛ درس‌هایی درباره شیوه واکنش، ارزش‌ها، نقاط ضعف و غیره.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha