پنجشنبه ۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۲ - ۱۱:۵۸
کد خبر: 73848

برای پی بردن از ابتلا به بیماری فشار خون باید میزان فشار خون افراد اندازه‌گیری شود .

چگونه فشار خون خود را اندازه‌گیری کنیم?

سلامت نیوز : فشار خون بالا یکی از عوامل خطرساز بیماری قلبی است و به دیگر اعضای حیاتی مهم مانند مغز، قلب، کلیه و چشم آسیب جدی می‌رساند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس ؛ اگر فشار خون بالا در فرد تشخیص داده شود و به موقع درمان گردد می‌توان از بروز عوارض آن پیشگیری کرد. فشار خون بالا که اغلب بدون علامت است قاتل بی‌صدا نامیده می‌شود و برای پی بردن به این بیماری باید فشار خون را اندازه‌گیری کرد.

قبل از اندازه‌گیری فشار خون رعایت این موارد ضروری است:

* حداقل نیم‌ساعت قبل از اندازه‌گیری فشار خون قلب معاینه شونده نباید فعالیت شدید داشته باشد. غذای سنگین، قهوه، الکل، دارو و نوشیدنی‌های محرک مثل نوشابه و سیگار مصرف نکرده باشد. همچنین فرد نباید به مدت طولانی (بیش از 14 ساعت) ناشتا باشد.

* 5 دقیقه قبل از اندازه‌گیری فشار خون فرد باید استراحت کامل داشته باشد.

* لباس فرد باید سبک و آستین‌های لباس به اندازه کافی گشاد باشد تا بر روی بازو فشار وارد نکند چرا که آستین تنگ باعث وارد شدن فشار روی سرخ‌ رگ بازویی شده و در نتیجه به طور کاذب فشار خون پایین‌تر از آنچه هست خوانده می‌شود.

* اتاق معاینه باید ساکت و آرام باشد، دمای مطلوب داشته باشد و از گفت‌وگوهای مهیج و شوخی با فرد خودداری شود.

* فشار خون را می‌توان در حالت نشسته، ایستاده و درازکش اندازه‌گیری کرد.

* در اندازه‌گیری فشار خون ممکن است بین دست راست و چپ اختلاف مختصری وجود داشته باشد اما بهتر است فشار خون در وضعیت نشسته و از دست راست اندازه‌گیری شود.

* در حین اندازه‌گیری دست فرد نباید آویزان باشد و باید بر روی چیزی تکیه کند.

تقسیم‌بندی فشار خون

این تقسیم‌بندی براساس اندازه‌گیری‌هایی است که یک فرد یا پزشک مجرب می‌تواند انجام دهد:

1- فشار خون مطلوب یا طبیعی: فشار حداکثر کمتر از 120 میلی‌متر جیوه و فشار حداقل کمتر از 80 میلی‌متر جیوه و یا مساوی آنها.

۲- فشار خون روی مرز: فشار حداکثر بین 120 تا 139 میلی‌متر جیوه و فشار حداقل بین 80 تا 89 میلی‌متر جیوه.

3- فشار خون بالا در مرحله اول: فشار حداکثر بین 140 تا 159 میلی‌متر جیوه یا فشار حداقل بین 90 تا 99 میلی‌متر جیوه.

4- فشار خون بالا در مرحله دوم: فشار حداکثر مساوی یا بالاتر از 160میلی‌متر جیوه و فشار حداقل مساوی یا بالاتر از 100 میلی‌متر جیوه.

5- بالا رفتن سریع فشار خون:‌ حداقل یا بسیار کم علامت خطر و هشدار است و باید فرد سریعاً به مراکز بهداشتی درمانی مراجعه کند.

به گزارش فارس طرح سنجش سلامت ایرانیان که از سوی وزارت بهداشت برای سنجش فشار ایرانیان بالای 30 سال از چهاردهم اردیبهشت‌ماه آغاز شده به مدت یک هفته دیگر تمدید شده است. بنابراین افراد بالای 30 سال می‌توانند به مراکز درمانی فشار خون خود را به صورت رایگان اندازه‌گیری کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha