جمعه ۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۲ - ۰۹:۲۰
سلامت نیوز: جوانان به دلایل متفاوت به مصرف مواد می پردازند. آثار مصرف مواد حداقل به سه عامل بستگی دارد : فرد مصرف كننده، مادة مصرفی و محیط ( شرایط و بافتی كه مواد در آن مصرف می شود).

به گزارش سلامت نیوز به نقل از پایگاه اطلاع رسانی پیشگیری نوین،‌ در واقع به این وضعیت، الگوی بهداشت عمومی می گویند كه در آن در مورد تعامل میان فرد، مواد و محیط و همچنین چگونگی تأثیر آن در مصرف مواد بحث می شود.

1. فرد:

دانش و نگرش افراد درباره مواد و آثار آن می تواند بر مصرف فرد تأثیر گذارد. مهارت های مقابله ای[1] كنونی فرد در رویارویی با مشكلات زندگی و نیز فشار همسالان می تواند بر تصمیم وی مبنی بر مصرف مواد تأثیر گذارد (توجه داشته باشید كه در سطور فوق می توان به جای كلمه « فرد » از « همسالان » یا « گروه » نیز استفاده كرد).

 2.ماده مصرفی:


وجود یك ماده برای مصرف مهم ترین عامل خطر است. تركیب و خاصیت ماده می تواند بر تداوم مصرف ماده تأثیر گذارد. برای مثال میزان اتانول موجود در مشروبات الكلی و قیمت آنها بر اینكه یك نوجوان آن را مصرف كند یا نكند، تأثیر مستقیمی دارد.

3.محیط (بافت) :


عوامل محیطی متعددی بر مصرف ماده تأثیر می گذارند. برخی از آنها عبارتند از: وجود هنجارهای فرهنگی، نگرش عموم و به ویژه همسالان به مواد، رفتار والدین، همسالان و الگوهای نقش[2]، نحوه تنظیم و اعمال قوانین و سیاست هایی كه دسترسی به مواد را محدود می كنند و در نهایت امكانات موجود برای رشد فردی و امرار معاش (گذران زندگی).

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha