جمعه ۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۲ - ۰۹:۲۷
کد خبر: 73867

شما می‌توانید با جایگزین کردن غذاهای سالم البته در قالب ترفندهایی که در این مطلب پیش رویتان قرار می‌گیرد کمتر سراغ هله‌هوله‌ها بروید.

7 ترفند برای جنگ با هله‌هوله ها
سلامت نیوز: در یکی از آخرین توضیحات ارائه‌شده در مجله نیویورک‌تایمز درباره علم خارق‌العاده اعتیاد به هله‌هوله‌ها یا همان خوراکی‌های ناسالم واقعیت قدرت بالای این موادغذایی برای برانگیختن اشتهای افراد حتی به عنوان یک واکنش فیزیولوژیکی انکار نشده و البته در عین حال این موضوع هم عنوان شده که این اتفاق در پی یک استراتژی مشخص از سوی کارخانه‌های تولید این نوع مواد خوراکی در حال بسط و گسترش است...

 با این حال بهتر است یادتان نرود بیشتر این خوراکی‌هایی که شاید خیلی از ما برای خوردن آنها ولع زیادی داریم برای اینکه خوشمزه‌تر و البته خواستنی‌تر شوند با اضافه شدن شکر، نمک و چربی هر چه بیشتر به ترکیبات شان بیشتر هم مورد توجه قرار می‌گیرند اما می‌توانید با جایگزین کردن غذاهای سالم البته در قالب ترفندهایی که در این مطلب پیش رویتان قرار می‌گیرد کمتر سراغ هله‌هوله‌ها بروید. این را هم بدانید که هر چه کمتر هله‌هوله بخورید میل شما هم برای این نوع خوراکی‌ها کمتر می‌شود. پس وقت را از دست ندهید و این حربه‌ها را هر چه زودتر به کار ببندید.


قانون 5 ماده غذایی را تمرین کنید


وقتی برای خرید خوراکی خاصی که در جمع هله‌هوله‌ها قرار می‌گیرد به یک فروشگاه می‌روید، ابتدا برچسب خوراکی خاص را نگاه کنید. اگر مواد لازم آن بیشتر از 5 ماده غذایی بود لطفا قید خرید آن را بزنید. اگر هم به این خوراکی خاص اعتیاد پیدا کرده‌اید پس حداقل از خرید روز‌به‌روز آن خودداری کنید. این یک راه‌حل ساده برای مهار قوه محرک آنی شما در خرید است که می‌تواند شامل خرید مواد خوراکی مثل چیپس و پفک در خریدهای روزانه‌تان باشد.


1. 3رنگ را هدف‌گذاری کنید

در سال 2012 تحقیقاتی انجام شد که نشان داد قریب به اتفاق افراد ترجیح می‌دهند در بشقاب غذای خود 3 نوع غذای مختلف البته با 3 نوع رنگ متفاوت را داشته باشند. به عنوان مثال ما ایرانی‌ها برنج سفید، خورش قرمز و سالاد سبز را بیشتر می‌پسندیم. به این ترتیب می‌توانید به عنوان جایگزین هله‌هوله که معمولا میان وعده محسوب می‌شوند در ظرف مقابل?تان به اندازه یک مشت مغزهای آجیل، تکه‌های میوه تازه و شکلات سیاه را بگذارید تا ضمن ایجاد تنوع در طعم و مزه و البته بهره‌مندی از فواید همه این خوراکی‌های ساده، رنگ‌های متنوع هم پیش روی خود داشته باشید. کسی چه می‌داند شاید چشم تان هم باید سیر شود تا کمتر دنبال خوراکی‌های ناسالم خوشرنگ و لعاب بروید.


2.برنامه روتین خود را تغییر دهید

شاید چند هفته‌ای طول بکشد تا زندگی روتین قبلی را کنار گذارید و برنامه جدیدی را شکل بدهید. مثلا اگر طبق عادت هر روز ساعت 3 بعدازظهر با ماشین برای خرید، گردش یا هر برنامه دیگری بیرون می‌روید سعی‌کنید این عادت را ترک کنید و در عوض فقط 5 دقیقه پیاده‌روی را در برنامه روزانه‌تان بگنجانید. شاید کمی عجیب به نظر برسد اما واقعیت این است که چنین کاری باعث می‌شود اشتیاق تان برای خوردن هله‌هوله به حداقل برسد.


3.خوراکی‌های سالم را به غذای روزانه‌تان تبدیل کنید


آیا دسری بهتر و آسان‌تر از این سراغ دارید؟ یک خوشه انگور قرمز را همیشه در فریزر داشته باشید تا به عنوان دسر شیرین بعد از شام نوش‌جان کنید و در واقع وعده شبانه‌تان را به این ترتیب تمام کنید. در این صورت میل به خوردن یک ماده غذایی شیرین را با یک خوشه انگور خوشمزه که قند طبیعی هم دارد کنترل کرده‌اید.


4.خوشمزه‌های سالم را دم دست نگه دارید


موضوع خیلی ساده است. مواد غذایی سالمی که قرار است بخورید دقیقا جلوی یخچال بگذارید. یعنی جایی که راحت‌ترین دسترسی را به آنجا دارید. از قرار دادن این مواد غذایی در مکان‌هایی که دست?تان به سادگی به آنجا نمی‌رسد خودداری کنید. در عوض موادغذایی ناسالم را جایی بگذارید که دسترسی به آنها سخت باشد. در این صورت اگر خسته از بیرون به منزل بیایید و حسابی گرسنه‌تان باشد اصلا بعید نیست عطای خوردن هله‌هوله را به لقایش ببخشید و همان غذاهای سالم دم‌دستی را انتخاب کنید. یادتان باشد هر چه کمتر خوراکی‌هایی مثل چیپس و پفک بخورید میل شما هم به خوردن آنها کمتر می‌شود. این یکی از راه‌های کمتر خوردن تنقلات ناسالم است.


5.غذاهای محرک را بشناسید


شاید خوردن یک عدد شیرینی شکلاتی و مزه دلچسبش اشکال زیادی نداشته باشد اما این را بدانید که برخی از این نوع خوراکی‌ها می‌توانند مقدمه‌ای برای میل شدید به خوردن هله‌هوله‌های زیادی شیرین یا حتی زیادی شور باشند. با خودتان امتحان کنید و دریابید بعد از خوردن چه نوع خوراکی‌‌هایی هله‌هوله‌های مضر را هوس می‌کنید. وقتی آنها را شناسایی کردید ماجرا خیلی ساده خواهد شد چون در قدم بعدی این خوراکی‌ها را هرگز نباید به خانه‌تان راه دهید.


6.بیشتر از همیشه بجوید!


افراد معمولا وقتی سراغ هله‌هوله‌های مضر می‌روند که گرسنه هستند و از قرار معلوم وعده غذایی‌شان آنها را آنطور که باید و شاید سیر نکرده است. یک راهکار بسیار ساده و البته پیشگیرانه برای این مشکل وجود دارد. هنگام نوش‌جان کردن غذا، لقمه‌های خود را بیشتر بجوید. خیلی بیشتر از آنی که به‌طور عادی می‌جوید. دفعه بعدی که بشقاب غذا پیش رویتان است امتحان کنید. بیشتر بجوید. آهسته و با طمانینه این کار را انجام بدهید و تا لقمه قبلی را کامل قورت نداده‌اید لقمه جدیدی در دهان نگذارید. نتیجه‌اش این است که بعد از خوردن وعده غذای اصلی کمتر گرسنه می‌شوید و وقتی کمتر گرسنه می‌شوید کمتر سراغ هله‌هوله‌ها می‌روید. وقتی هم کمتر هله‌هوله می‌خورید به طور کلی میل?تان به خوردن این نوع مواد غذایی ناسالم کمتر می‌شود. به همین سادگی!
منبع:‌ هفته نامه زندگی مثبت

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha