سلامت نیوز: کم کاری تیروئید در نوزادان، یکی از دلایل عقب ماندگی ذهنی است که والدین باید در روزهای اول تولد فرزندشان از طرح غربالگری غفلت نکنند.

دکتر عبدالل،ه متخصص اطفال و کودکان در گفتگو با باشگاه خبرنگاران، گفت: طبق آمارهای انجام شده در ایران از هر 4 هزار نوزاد یک نوزاد دچار کم کاری تیروئید است که این بیماری یکی از مهمترین دلایل بروز عقب ماندگی ذهنی در نوزادان است و اگر در بدو تولد تشخیص و درمان نشود عواقب سنگینی را در پی خواهد داشت.

وی با اشاره به این نکته که زردی و یبوست شدید می تواند به علت کم کاری تیروئید باشد بیان کرد: این بیماری همچنان علائم بالینی مشخصی ندارد از این رو لازم است از تمامی نوزادان در پنجمین روز از تولدشان آزمایشی گرفته شود و آنها ر ا غربالگری کنند تا در صورت ابتلا به بیماری بی درنگ درمان شوند.

وی افزود: در صورت درمان به موقع این بیماری می توان مانع از عقب ماندگی ذهنی کودک شد،‌ در غیر اینصورت علاوه بر عقب ماندگی،‌ عواقبی چون کوتاهی قد،‌ بزرگی زبان و تأخیر در بلوغ را در پی خواهد داشت.

این متخصص اطفال در آخر بیان کرد: والدین توجه داشته باشند که عدم وجود سابقه کم کاری تیروئید در خانواده هیچ دلیلی برای انصراف از تست غربالگری در نوزاد نیست و نمی تواند نمایانگر سلامت غده های تیروئید وی باشد و مادرانی که کم کاری تیروئید دارند می توانند به مصرف داروهای خود در زمان بارداری ادامه دهند که این مسئله نیز دلیلی بر سلامت غده تیروئید نوزاد نمی شود و کاملا مسئله ای جدا است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha