شنبه ۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۲ - ۰۹:۴۶
کد خبر: 73891
سلامت نیوز : بر اساس نتایج پژوهش انجام شده در وزارت ورزش و جوانان، دلیل 37.4 درصد دختران مجرد برای ازدواج نکردن ادامه تحصیل است و در شرایط فعلی ادامه تحصیل را به ازدواج ترجیح می‌دهند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از خراسان ؛ محمدتقی حسن زاده رئیس مرکز مطالعات و پژوهش‌های راهبردی وزارت ورزش و جوانان گفت: بر اساس نتایج پژوهش‌های انجام شده در وزارت ورزش و جوانان که در مورد 800 نفر از جوانان تهرانی در رده سنی 18 تا 40 سال انجام شد نشان داد که بیش از 35 درصد از جوانانی که در سن ازدواج قرار دارند، ازدواج و تشکیل زندگی را امری ضروری می‌دانند اما در شرایط کنونی امکانات تشکیل زندگی را ندارند. وی ادامه داد: از جامعه آماری پژوهش انجام شده 29 درصد دختران و 31.2 درصد پسران موافق ضروری بودن ازدواج و تشکیل زندگی بودند. اما همین جوانان موافق نظر داده‌اند که در حال حاضر شرایط برای ازدواج و تشکیل خانواده آنها فراهم نیست و همین موضوع موجب افزایش سن ازدواج در میان جوانان می‌شود. حسن زاده تصریح کرد: 28.8 درصد ازدواج را مرحله تکامل زن و مرد ، 15.3 درصد ازدواج را آغاز زندگی مشترک، 12.6 درصد ازدواج را نوعی استقلال و تنها 6.2 درصد ازدواج را قبول مسئولیت و تعهد برای زندگی عنوان کرده‌اند. وی افزود: همچنین از 800 جوان تهرانی ،سن مطلوب ازدواج از نظر دختران 24 سال و از نظر پسران 29 سال است.

رئیس مرکز مطالعات و پژوهش‌های راهبردی وزارت ورزش خاطرنشان کرد: 37.4 درصد دختران ادامه تحصیل و 32.4 درصد پسران مشکلات اقتصادی را دلیلی برای ازدواج نکردن عنوان کرده‌اند.حسن زاده تصریح کرد: بیشترین دلیل دختران مجرد برای ازدواج نکردن ادامه تحصیل و در پسران مشکلات اقتصادی و کمبود درآمد است. وی ادامه داد: در شرایطی که فضاها و امکانات مناسب برای شناسایی جوانان از یکدیگر وجود ندارد و دختران و پسران ما نمی‌توانند افراد هم شأن و هم کفو خود را پیدا کنند و از طرف دیگر مشکلات اقتصادی و نداشتن توانایی مالی برای تشکیل زندگی مشترک باعث شده است تا دختران ادامه تحصیل را به ازدواج ترجیح دهند.

ترس از مسئولیت پذیری

دکتر مجید ابهری رفتارشناس اجتماعی و استاد دانشگاه که سابقه ای طولانی در انجام تحقیقات مربوط به ازدواج و طلاق در جامعه دارد در گفت وگو با خراسان با تاکید بر این که دلایلی چون ادامه تحصیل، تنها بهانه ای برای ازدواج نکردن جوانان و تن ندادن قشرجوان به مسئولیت اداره یک زندگی مشترک است گفت:ترس از مسئولیت پذیری در گروهی از دختران و پسران، اصلی ترین علت رفتاری تاخیر در ازدواج است.وی ازدواج را یکی از اساسی ترین و مهم ترین مراحل تصمیم گیری در زندگی هر فرد دانست و تاکید کرد:آماده نبودن زمینه های رفتاری،فرهنگی و اقتصادی، هریک به تنهایی می تواند از دلایل اساسی تاخیر در ازدواج باشد.این رفتارشناس اجتماعی رسیدن به بلوغ جسمی، فکری، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی را از الزامات اولیه ازدواج دانست و گفت:متاسفانه تعداد زیادی از جوانان ما با وجود گذر از بلوغ جسمی به دلیل دست نیافتن به بلوغ فکری و فرهنگی امکان ازدواج ندارند و حتی در صورت ازدواج دچار آسیب های بسیاری از جمله طلاق می شوند. وی در آسیب شناسی علل تاخیر در ازدواج دختران به ترس از آینده اشاره کرد و گفت: افزایش آمار طلاق در جامعه و ایجاد تزلزل درخانواده ها در کنار بالارفتن آمار اعتیاد و بروز روابط فرازناشویی در بین برخی مردان باعث شده است تا دختران نسبت به آینده خود ترس و واهمه داشته باشند.وی دلیل اصلی گسترش روابط فرازناشویی در برخی مردان جوان را پوشش های نامتعارف دختران در جامعه دانست.

بسته های تدوین شده برای تسهیل ازدواج جوانان درحد حرف بوده است

دکتر ابهری مشکلات اقتصادی ،بیکاری و تناسب نداشتن درآمد ها با مخارج را، از جمله دلایل تاخیر ازدواج بین پسران دانست و گفت: دولت در این زمینه قدم مناسبی برنداشته است و بسته های تدوین شده برای تسهیل ازدواج جوانان درحد حرف بوده است.

این کارشناس مسائل اجتماعی سنگ اندازی خانواده ها بر سر راه جوانان را ناشی از دست نیافتن جوانان به بلوغ اجتماعی و فرهنگی دانست. وی تاکید کرد:وقتی خانواده دختر و پسر از مسئولیت ناپذیری فرزندشان مطلع هستند و اطمینانی هم به طرف مقابل ندارند، با سنگ اندازی سعی دارند از ازدواج آنان جلوگیری کنند. وی تصریح کرد: همه خانواده ها خیر و صلاح فرزندانشان را می خواهند و در صورت رسیدن به این اطمینان که فرزندشان قادر به اداره یک زندگی است بدون شک با ازدواجش موافقت خواهند کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha