شنبه ۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۲ - ۰۹:۴۶
کد خبر: 73892
سلامت نیوز : همه ما در دورانی از زندگی با مشکلاتی روبه رو می شویم که اگر ندانیم چگونه با این مسائل و بحران ها مواجه شویم قطعا دچار احساس درماندگی و ناامیدی خواهیم شد و دست به رفتارهای غلط می زنیم. وقتی افراد درمانده اند، دچار ناامیدی می شوند، دید مثبتی به آینده خود ندارند و از بهتر شدن اوضاع قطع امید می کنند و دست از تلاش بر می دارند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از خراسان ؛ در حال حاضر شما تنهایید؛ پدر را از دست داده اید و مادر هم بیمار و نیازمند حمایت عاطفی و مالی شماست ولی از طرفی به دلیل مشکل مالی توان پرداخت هزینه ها را ندارید. شرایط سختی است اما حتی در همین شرایط سخت هم راه حل هایی وجود دارد اگر آن ها را بشناسید قادر به تغییر شرایط به نفع خود خواهید بود.

باز سازی؛ اولین و مهم ترین کار

اولین و مهم ترین توصیه تغییر و باز سازی روحیه تان است. به نظر می رسد دچار افسردگی شده اید. مهم ترین اصل در تغییر وضع خلق، واقع بینی است. باید این حقیقت را پذیرفت که بسیاری از رویدادهای زندگی که موجب اندوه می شود از اراده ما خارج است( فوت پدر، بیماری مادر) در این شرایط آن چه نیروی ما را برای تغییر اوضاع، هدر می دهد افکار غیر واقع بینانه از این نوع است: "چرا باید این طور شود"، "چرا پدر من باید فوت کند"، کاش مادر مریض نبود" و «چرا همه بلاها سر من می آید؟» در این شرایط بهتر است حقیقت را بپذیریم و توان خود را صرف مقابله با مشکل و رفع آن کنیم. وقتی در وضع روحی بدی هستیم به سختی می توانیم تصمیم درستی بگیریم؛ از طرفی آن چه روحیه ما را تغییر می دهد، رفتار ماست اگر منتظر تغییر روحیه در این شرایط باشید فرصت ها را از دست می دهید آن چه روحیه شما را باز می گرداند فعالیت و دوری از بیکاری و درگیرنشدن با افکار منفی است. این کار کمک می کند تا کم کم روحیه از دست رفته خود را بازیابید.

شبکه را رها نکنید!

توصیه دوم استفاده از شبکه حمایت اجتماعی است نتایج تحقیقات نشان می دهد کسانی که از شبکه حمایت اجتماعی ( دوستان، همکاران، اقوام) برخوردارند کمتر دچار افسردگی و اضطراب می شوند و به زندگی خوش بین ترند و سریع تر بر ناراحتی های خود فایق می آیند. شما به چند نوع شبکه حمایت اجتماعی نیاز دارید:

1- حمایت عاطفی: کسی را پیدا کنید که بتوانید ناراحتی و درددل خود را با او بازگو کنید، کسی که می دانید خوب گوش می کند و به شما اهمیت می دهد.

2- حمایت عینی( عملی): در مواقعی که به کمک مالی، برای انجام کاری سخت که به تنهایی از عهده شما خارج است نیاز دارید از آن ها استفاده کنید.(مانند موسسات خیریه یا افراد خیر)

3- حمایت مشاوره ای: دریافت مشورت یا مشاوره برای حل مشکل خود اعم از تغییر شغل یا اضافه کردن ساعات کار یا مشاوره برای بازسازی روحیه و خلق شما.

برنامه ریزی

سومین و آخرین توصیه ما به شما برنامه ریزی برای حل مشکلات است: اگر مشکلات را خرد کنیم یا بر اساس اولویت بندی به حل آن ها مبادرت کنیم کمتر دچار احساس ناتوانی و شکست می شویم. با خود بیندیشید کدام یک از توصیه های ذکر شده برای حل مشکل شما اولویت دارد؛ پیگیری درمان مادر یا تغییر شغل و یافتن کار جدید، یا رجوع به یک موسسه برای دریافت کمک درمانی و ...

در این راه خوش بینی نسبت به آینده و روی آوردن به معنویت راه شما را هموار می کند یادتان باشد " نه هر درخت تحمل کند جفای خزان / غلام همت آنم که این توان دارد"

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha