شنبه ۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۲ - ۰۹:۵۳
کد خبر: 73895
سلامت نیوز : افرادی که از عینک های طبی فوتو کروم استفاده می کنند، برای جلوگیری از تابش اشعه خورشید به چشم بهتر است از عینک های طبی آفتابی استفاده کنند. دکترمحمدکریم اسماعیلی، متخصص و جراح چشم و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران با بیان این مطلب به خراسان می افزاید: عینک مناسب باید حداقل تا ۹۰درصد نور خورشید را بگیرد و فردی که از عینک طبی استفاده می کند می تواند با مراجعه به چشم پزشک و تعیین شماره عینک به عینک ساز سفارش عینک طبی ، آفتابی بدهد. وی می گوید: در حالت معمولی که فرد مشکل خاصی ندارد و نیاز به عینک آفتابی دارد، با مراجعه به عینک فروشی های معتبر می تواند عینک متناسب با فرم صورت را انتخاب کند زیرا برای تهیه عینک آفتابی نیاز به اندازه گیری فاصله کانونی نیست.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از خراسان ؛ همچنین می گوید: چروکیدگی و پیری زودرس در پوست های نازک پلک ها و سرطان پوست از عوارض اشعه ماورای بنفش نور خورشید است. وی با اشاره به عوارض دیگر نورمستقیم خورشید روی چشم ها به ایجاد ناخنک و آب مروارید و آسیب قرنیه به ویژه در جوشکاران، اسکی بازان و کوهنوردان و همچنین آسیب شبکیه به خصوص استحاله ماکولا و کوری ناشی از کسوف اشاره کرد و گفت: امواج فرابنفش طول موج 400 تا100 نانومتر دارد و حدود 5 درصد انرژی خورشیدی را تشکیل می دهد و مضرترین قسمت انرژی خورشیدی برای انسان است. وی ادامه داد: امواج فرابنفش به 3 دسته امواج فرابنفش A,B,C تقسیم می شود. اشعه فرابنفش B که طول موج 320 تا290 نانومتر دارد حدود 10 درصد امواج فرابنفشی را که به زمین می رسد، تشکیل می دهد و مضرترین امواج برای چشم است.

این متخصص و جراح چشم گفت: بهترین روش برای محافظت از چشم ها، روش های ساده ای مانند استفاده از عینک آفتابی، کلاه لبه دار و در افرادی که از عینک های طبی استفاده می کنند عینک فوتوکروم است، البته عینک آفتابی توام با کلاه لبه دار برای محافظت چشم ها موثرتر است. دکتر اسماعیلی اظهار کرد: یک عینک آفتابی مناسب باید 95 درصد امواج فرابنفش B و60 درصد امواج فرابنفش A را جذب کند. بیشتر عینک های آفتابی و حتی انواع بسیار ارزان این عینک ها قابلیت جذب این میزان را دارد. وی افزود: البته به طور کلی استفاده از عینک آفتابی در تابستان و در موارد نور شدید آفتاب برای همه اشخاص مفید است اما با توجه به این که میزان اشعه فرابنفش در ساعات میانی روز، بین 10 صبح تا 4 بعدازظهر از مواقع دیگر بیشتر است کسانی که در این ساعات در فضای آزاد به سر می برند، نیاز بیشتری به عینک آفتابی دارند.

توصیه های ویژه

این فوق تخصص پیوند قرنیه تصریح کرد: کسانی که تحت جراحی آب مروارید قرار گرفته اند یا آب مروارید دارند و افرادی که برخی داروهای حساس کننده به نور، مثل تتراسایکلین، استفاده می کنند و مبتلایان به ناخنک، بیشتر از افراد عادی به عینک آفتابی نیاز دارند و استفاده از عینک آفتابی برای این گروه الزامی است. این متخصص و جراح چشم با بیان اینکه عینک های آفتابی استاندارد در چهار رنگ خاکستری، سبز، قهوه ای، کهربایی و زرد، صورتی تهیه می شود، اظهار کرد: عینک های آفتابی قرمز و آبی استاندارد نیست.دکتر اسماعیلی گفت: رنگ خاکستری بهترین رنگ برای عینک آفتابی است؛ زیرا رنگ اشیا و محیط اطراف را تغییر نمی دهد و بعد از آن رنگ قهوه ای نیز برای استفاده مناسب است. هم چنین بدترین رنگ برای عینک آفتابی رنگ آبی است به دلیل این که بیشترین اختلال رنگ را در پی دارد. وی اظهار کرد: عینک های قهوه ای برای رانندگی طولانی مطلوب است و عینک های سبز رنگ سبب کاهش درک نورهای قرمز و زرد در چراغ راهنمایی می شود و از این نظر مناسب نیست.

استانداردها

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: یک عینک آفتابی استاندارد باید از تیرگی مناسب برخوردار باشد، این تیرگی باید به حدی باشد که شخص در نور آفتاب احساس راحتی کند و دچار خیرگی نشود. وی ادامه داد: یک روش ساده برای درک تناسب تیرگی عینک این است که وقتی در یک اتاق با نور معمولی با عینک به آینه نگاه می کنیم، قادر به رویت چشم های خود نباشیم.وی ادامه داد: هر چه عینک به چشم نزدیک تر باشد موثرتر است. بنابراین عینک آفتابی خوب باید به طور کلی چشم ها را بپوشاند؛ به طوری که نور از اطراف عینک وارد چشم نشود از این رو فرم های دارای حفاظ جانبی مناسب تر است.

دکتر اسماعیلی درباره استفاده از انواع مختلف عینک های آفتابی گفت: عینک های آفتابی تزیینی فقط جنبه زیبایی دارد هرچند تا حدود 70 درصد از اشعه فرابنفش B را جذب می کند. عینک های عمومی حدود 95 درصد اشعه فرابنفش B را جذب می کند و برای استفاده عموم افراد طراحی شده  است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha