شنبه ۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۲ - ۱۰:۰۶
کد خبر: 73899
سلامت نیوز :گزارش‌های سازمان بهداشت جهانی حکایت از تشدید انتقال ویروس کشنده کرونا در خاورمیانه و رسیدن آن به مرزهای ایران دارد.ویروسی که اکنون در عربستان، تعداد زیادی از افراد را مبتلا ساخته و حتی منجر به مرگ آنها شده است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از قانون ؛ ویروس کرونا که از آن به شبه سارس نیز یاد می‌کنند علایمی‌شبیه آنفلوآنزا دارد اما می‌تواند به سینه‌پهلوی شدید منجر شود. این ویروس هم‌چنین می‌تواند بیمار را به نارسایی جدی کلیه‌ها مبتلا سازد.هنوز منشا ابتلا و راه‌های شیوع این ویروس روشن نیست اما بیشترین موارد ابتلا به آن در کشورهای حاشیه خلیج فارس گزارش شده‌اند و این مهم خطراتی را متوجه سلامت کشور در صورت ورود ویروس کرونا می‌کند.

قابلیت انتقال انسانی ویروس کرونا

سازمان بهداشت جهانی به تازگی اعلام کرده است که احتمالا کروناویروس جدید قابلیت انتقال از فردی به فرد دیگر را دارد.بر اساس گزارش جدیدی که از سوی سازمان بهداشت جهانی منتشر شده، به نظر می‌رسد ویروس جدیدی که از نوع کرونا ویروس‌هاست و منجر به مرگ چندین فرد در اروپا و خاورمیانه شده است، بر خلاف اظهاراتی که پیش از این از سوی محققان منتشر شده بود، توانایی انتقال میان انسان‌ها در تماس نزدیک را دارد.این کروناویروس از خانواده همان ویروسی است که در پایان سال 2003 باعث مرگ 775 نفر شد.«کجی فوکودا» دستیار دبیرکل سازمان جهانی بهداشت، در دیداری که از عربستان سعودی داشت، گفت: «هنوز شواهدی وجود ندارد که این ویروس توانایی انتقال عمومی‌و در سطح وسیع در جامعه را پیدا کرده باشد.اما بیشترین نگرانی در حال حاضر این واقعیت است که ابتلای افراد بسیار به صورت دسته‌ای در کشورهای متعدد این فرضیه را مطرح می‌کند که این ویروس جدید در تماس نزدیک می‌تواند از شخصی به شخص دیگر منتقل شود.»

کارشناسان می‌گویند تماس نزدیک در این مورد به معنای قرار داشتن در یک فضای کوچک و محدود برای مدت‌های طولانی است.در همین حال وزارت بهداشت فرانسه می‌گوید دومین مورد ابتلا به این ویروس جدید در این کشور ثبت شده است.ویروس جدید نخستین مورد ابتلا به این ویروس در تابستان سال 2012 دیده شد.این ویروس به خانواده کروناویروس‌ها تعلق دارد که گروهی از ویروس‌های کشنده از جمله سارس را شامل می‌شوند.

موسسه رابرت کخ اعلام کرد، تاکنون دو مورد ابتلا به این ویروس در آلمان مشاهده شده که یک مورد آن در اسن و دیگری در مونیخ بوده است. بیمار بستری شده در مونیخ مرد 73 ساله‌ای بود که پس از سفر به قطر و ابوظبی به این ویروس مبتلا شده بود. وی در مارس 2013 درگذشت.موارد دیگری نیز از ابتلای شهروندان فرانسوی و بریتانیایی به این ویروس گزارش شده و نکته مهم این‌که همه مبتلایان سفر یا اقامتی در خاورمیانه داشته‌اند.مبتلایان به این ویروس را بیشتر مردان مسن تشکیل می‌دهند که به سینه پهلوی شدید و در برخی موارد صدمه به کلیه مواجه شده‌اند. این ویروس متعلق به خانواده سارس یا سندرم حاد تنفسی، کرونا ویروس است و در سال ۲۰۰۲ در چین پدیدار شد و در حدود یک دهم از هشت هزار نفر مبتلا را در سراسر جهان به کام مرگ کشاند. علائم رایج این بیماری در هر دو نوع از ویروس عبارتند از: بیماری شدید دستگاه تنفسی، تب، سرفه و مشکلات تنفسی.

کنترل مسافران در فرودگاه امام(ره)

شیوع ویروس کرونا در کشورهای حاشیه خلیج فارس و به خصوص عربستان، پای این ویروس را تا مرز‌های کشور کشانده و از این رو مسئولان وزارت بهداشت به دنبال تدابیری برای جلوگیری از ورود این ویروس به کشور هستند. رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت در این باره گفت: ویروس کرونا جزو دسته ویروس‌های سرماخوردگی است که شدت و سرعت ویروس آنفلوآنزا را ندارد و تاکنون در جهان 34 نفر به آن مبتلا شده‌اند.دکتر محمد مهدی گویا، با بیان اینکه البته در تمام افرادی که به این ویروس مبتلا می‌شوند این علائم شدید وجود ندارد افزود: معمولا افرادی که سیستم ایمنی ضعیف یا یک بیماری زمینه ای دارند اگر مبتلا به این ویروس شوند علائم این بیماری برای آنها شدید تر و خطرناکتر خواهد بود.

گویا ادامه داد: این بیماری سال گذشته اولین بار در عربستان شناخته شد که همزمان در کشورهای قطر امارات و انگلستان هم مواردی از ابتلا گزارش شد، همچنین 10 روز گذشته هم یک مسافر که از فرانسه به عربستان سعودی سفر کرده بود به این ویروس مبتلا شده که برای درمان در یکی از بیمارستان‌ها بستری شده است و به علت بستری این بیمار در بیمارستان یک نفر دیگر نیز به دلیل تماس با این بیمار در آن بیمارستان مبتلا شده است.گویا اظهار داشت: مسلم است قضاوت در مورد سرعت انتشار بیماری هنوز زود است ولی از شدت و سرعت ویروس آنفلوآنزا برخوردار نیست در حال حاضر دنیا در حال رصد و انجام تحقیقات روی این ویروس است.وی با بیان اینکه ماموران بهداشتی ما در فرودگاه‌ها اقدام به اطلاع رسانی در خصوص این ویروس کرده‌‌اند تصریح کرد: علائم این بیماری به مسافران توضیح داده می‌شود تا اگر احتمالا علائمی‌شبیه بیماری سرماخوردگی دارند خود درمانی نکنند و هر چه سریع‌تر به پزشک مراجعه کنند.گویا خاطر نشان کرد: تا به حال سازمان جهانی بهداشت دستورالعمل سخت گیرانه ای نداده است و همه کشور‌ها به آموزش و اطلاع رسانی در خصوص این ویروس توصیه کرده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha