شنبه ۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۲ - ۱۰:۲۲
کد خبر: 73901

اوضاع بیمارستان‌ها خیلی خوب نیست و متعاقب آن بیمارانی که به امید بهبود به بیمارستان‌ها پناه می‌برند مجبورند گاه با اضطراب تهیه دارو نیز دست و پنجه نرم ‌کنند. این درحالی است که نرخ جدید تعرفه‌های درمانی عمومی، تخصصی، دولتی و خصوصی با احتساب افزایش نسبت به نرخ تورم هم اعلام شد و از این پس بیماران باید با پول بیشتر راهی به سوی درمان بجویند.

بیماران پیوند ریه، کمبود دارو دارند

سلامت نیوز : اوضاع بیمارستان‌ها خیلی خوب نیست و متعاقب آن بیمارانی که به امید بهبود به بیمارستان‌ها پناه می‌برند مجبورند گاه با اضطراب تهیه دارو نیز دست و پنجه نرم ‌کنند. این درحالی است که نرخ جدید تعرفه‌های درمانی عمومی، تخصصی، دولتی و خصوصی با احتساب افزایش نسبت به نرخ تورم هم اعلام شد و از این پس بیماران باید با پول بیشتر راهی به سوی درمان بجویند. رئیس واحد فراهم‌آوری اعضای پیوند دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، نسبت به کمبود داروهای بیماران ریوی گلایه کرد و گفت: این حق یک بیمار پیوند ریه است که از متولیان دارویی کشور توقع داشته باشد داروهای مورد نیاز او را تامین کنند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از آرمان ؛ دکتر کتایون نجفی‌زاده افزود: برای کنترل بیماران ریوی مبتلا به آسم و برونشیت، اسپری یک داروی شناخته شده در همه دنیاست که متاسفانه در حال حاضر عموم اسپری‌های خارجی در دسترس نیستند و کمیاب شده‌اند. این درحالی است که اسپری‌های ایرانی نیز به میزان مناسب قدرت ندارند و در نتیجه بیماران در معرض حمله‌های متوالی تنگی نفس قرار می‌گیرند.وی با تاکید بر این موضوع که عدم دسترسی به اسپری فقط یک معنا دارد و آن عذاب بیمار است، افزود: به دنبال این قضیه و برای رفع این مشکل، کادر درمانی مجبور هستند که به طور مکرر از قرص کورتن برای کنترل بیماری استفاده کنند که بدون شک همه ما حتی افرادی که از پزشکی چندان اطلاعی نداریم نیز از عوارض مصرف مکرر قرص‌های کورتن چیز‌های بسیاری شنیده‌ایم.

نجفی‌زاده درخصوص بیماران پیوند ریه نیز اضافه کرد: با اعلام هر مورد پیوند ریه یک حرکت گروهی عظیم در بیمارستان برای پیوند شکل می‌گیرد تا عمل با موفقیت به ثمر نشیند. اما در ادامه تامین داروهای دوره پس از عمل بسیار حساس و سرنوشت ساز است. روزی نیست که واحد پیوند ماجرای تازه‌ای نداشته باشد، اما تحمیل عذاب همراهان بیمارانی که برای دارو در سطح شهر سرگردان می‌شوند، چیز دیگری است. وی افزود: در مورد پیوند بیماران ریه از حدود یک ماه پیش عموم داروهای قارچی و ضد ویروسی در دسترس نیستند. به‌عنوان مثال بیماری که ریه پیوندی دریافت کرده و با تلاش تیم جراحی، عمل پیوند با موفقیت انجام گرفته است، برای مدت 3 ماه باید روزانه دو عدد قرص مصرف کند. فاجعه زمانی اتفاق افتاده است که بیمار پس از مراجعه به داروخانه‌های بزرگ کشور نظیر 29 فروردین تنها توانسته ماهانه 12 قرص دریافت کند.

حال چه کسی باید پاسخگوی کمبود این دارو باشد. این درحالی است که هرگونه اختلال در تامین اینگونه داروها به معنای اختلال جدی در فرایند درمانی است که می‌تواند همه تلاشهای کادر درمانی را بی‌اثر ساخته و امید بیمار و خانواده وی را بر باد دهد. رئیس واحد فراهم آوری اعضای پیوندی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی ادامه داد: این حق یک بیمار پیوند ریه است که از متولیان دارویی کشور توقع داشته باشد پس از پیوند، داروهای مورد نیاز وی را تامین کرده باشند.

نگرانی بالای بیماران

واقعیت این است که کمبود یا نبود این‌گونه داروها که جایگزین چندانی نیز برای آنها وجود ندارد استرس و نگرانی بالایی برای بیماران و خانواده‌های ایشان ایجاد می‌کند به طوری که از نظر روحی و فرایندهای زندگی با محدودیت‌هایی مواجه می‌شوند. نجفی‌زاده می‌افزاید: اضطراب غیر قابل کنترلی که به دلیل کمبود دارو در بیمار یا همراهان وی به‌وجود می‌آید خود می‌تواند روند درمان و فعالیت این بیماران را تحت‌الشعاع قرار دهد و حتی برای پزشک معالج نیز دلهره و مشغله فکری ایجاد کند. مشاهده وضعیت خانواده‌هایی که برای تامین دارو مجبور هستند به داروخانه‌ها سر بزنند یا حتی از تهران به شهرستان یا بالعکس از شهرستان به تهران مراجعه کنند و حتی سر از مراکز عرضه غیر مجاز دارو نظیر ناصر خسرو درآورند برای کادر درمانی نیز رنج‌آور و طاقت‌فرساست ولی رفع این مشکل نیازمند سیاستگذاری صحیح در حوزه دارویی است و کادر درمانی بیمارستان‌ها در این خصوص نمی‌توانند مشکل گشای مردم باشند.

وی درخصوص بیماران مبتلا به فیبروز سیستیک که اصطلاحا CF نامیده می‌شوند اظهار داشت: در این بیماران یکی از مهم‌ترین مشکلات، اشکالات تنفسی به علت آلودگی‌های مکرر ریه است. بیماران CF مکرر دچار عفونت‌های ریوی می‌شوند و به علت اینکه آنزیم لیپاز در پانکراس ندارند، باید بعد از هر وعده غذا آنزیم استفاده کنند تا همه چیز در حال کنترل باشد و حال داروی کرئون کمیاب شده است. این فوق تخصص ریه ادامه داد: باید گفت کمبود کرئون درخصوص بیمارانی که پیوند ریه دریافت کرده‌اند به معنای تشدید وضعیت بحرانی است.

نرخ جدید ویزیت پزشکان و دندانپزشکان

نگرانی بابت تهیه دارو از یک سو و افزایش تعرفه‌های درمانی از سویی دیگر موجب اضطراب است. به تازگی نرخ جدید ویزیت پزشکان، دندانپزشکان و روانپزشکان اعلام شده است وبر اساس آن در بخش دولتی نرخ ویزیت پزشکان و دندانپزشکان عمومی 53 هزار ریال، پزشکان و دندانپزشکان متخصص 61 هزار ریال، پزشکان فلوشیب 67 هزار و 500 ریال، پزشکان فوق تخصص و روانپزشکان 75 هزار ریال و پزشکان فوق تخصص روانپزشک 90 هزار ریال تصویب شد. به گزارش ایسنا، در بخش خصوصی نیز ویزیت پزشکان، دندانپزشکان عمومی و phd پروانه‌دار 127 هزار ریال، ویزیت پزشکان، دندانپزشکان متخصص MD-phd نیز 202 هزار ریال، ویزیت پزشکان فلوشیپ 228 هزار و 500 ریال، ویزیت پزشکان فوق تخصص و روانپزشکان 253 هزار ریال، ویزیت پزشکان فوق تخصص روانپزشک 286 هزار ریال، کارشناس ارشد پروانه دار 109 هزار ریال و کارشناس پروانه دار 95 هزار ریال تعیین شد.

بر اساس این مصوبه، ضریب تعرفه داخلی بستری برای خدمات ویزیت، مشاوره و دیالیز 9100 ریال، ضریب تعرفه داخلی سایر خدمات 6500 ریال، ضریب تعرفه بیهوشی 50 هزار ریال، ضریب تعرفه جراحی 88 هزار ریال، ضریب تعرفه دانپزشکی 2600 ریال و ضریب تعرفه فیزیوتراپی 3500 ریال است.در مراکز فیزیوتراپی که متخصصان طب فیزیکی و توانبخشی، دکترای فیزیوتراپی و پزشکان متخصص براساس ضوابط، عهده‌دار مسئولیت فنی مراکز مذکور هستند، ضریب تعرفه 4000 ریال برای آنان اعمال خواهد شد.تعرفه ضریب داخلی، جراحی و بیهوشی برای ارائه خدمات بیمارستانی تنها در قسمت حق الزحمه نیروی انسانی در مورد پزشکان هیات علمی که به صورت تمام وقت جغرافیایی در بیمارستان‌های آموزشی خدمت می‌کنند و نیز تعرفه خدمات متخصصان پزشکی (ضریب داخلی، جراحی، بیهوشی) در مناطق محروم تا دو برابر ارقام مندرج در بند (ج) این تصویب نامه تعیین می‌شود.

به سرجمع تعرفه‌های خدمات آزمایشگاهی و پاتولوژی و ژنتیک بخش دولتی برای سال 1392، 26درصد به تعرفه‌های مصوب سال 1391 اضافه خواهد شد.بر این اساس، به سرجمع تعرفه‌های خدمات پرتو پزشکی بخش دولتی، برای سال 1392، 20 درصد به تعرفه‌های مصوب سال 1391 اضافه خواهد شد، مشروط بر اینکه رشد تعرفه‌های سونوگرافی 17درصد، رادیولوژی 30 درصد، اسکن ایزوتوپ 24درصد، رادیوتراپی 24درصد، سی‌تی‌اسکن 15درصد و MRI 10درصد نسبت به سال گذشته باشد.بر اساس این مصوبه، فرانشیز خدمات تشخیصی و درمانی در سال 1392، در بخش بستری برای قسمت دولتی معادل 10 درصد و در بخش سرپایی دولتی معادل 30 درصد تعیین می‌شود.

تعرفه‌های خدمات درمانی بخش خصوصی

براساس مصوبه دولت، ضریب تعرفه داخلی 46هزار و 100 ریال، ضریب تعرفه بیهوشی 216 هزار و 600 ریال، ضریب تعرفه جراحی 380 هزار ریال، ضریب تعرفه دندانپزشکی 7هزار و 800 ریال و ضریب تعرفه فیزیوتراپی7هزار و 400 ریال تعیین شده است.همچنین به سرجمع تعرفه‌های خدمات آزمایشگاهی و پاتولوژی و ژنتیک بخش خصوصی برای سال جاری 33 درصد به تعرفه‌های مصوب سال 1391 اضافه خواهد شد.بر این اساس، به سرجمع تعرفه‌های خدمات پرتوپزشکی بخش خصوصی برای سال جدید 35 درصد به تعرفه‌های مصوب سال 1391 اضافه خواهد شد، مشروط بر اینکه رشد تعرفه‌های سونوگرافی 29 درصد، رادیولوژی 50 درصد، اسکن ایزوتوپ 45 درصد، رادیوتراپی 45 درصد، سی‌تی‌اسکن 25 درصد و ام‌آرآی 15 درصد در مقایسه با سال گذشته باشد و تعرفه سی‌تی‌اسکن اسپیرال به‌ میزان 25 درصد افزایش نسبت ‌به Conventional است.

تعرفه خدمات داروسازان

تعرفه خدمات حرفه‌ای داروساز به شرط رعایت شرح وظایف ابلاغی وزارت بهداشت، درمان وآموزش پزشکی برای داروسازان معادل 13 هزار ریال در ساعات روز و 15 هزار و 500 ریال در ساعات شب و ایام تعطیل و در نسخ کمتر از 15 هزار ریال، 6500 ریال است.تعرفه خدمات حرفه‌ای داروساز جهت داروهای بدون نسخه(OTC) که فهرست آنها توسط وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اعلام می‌شود 15 درصد بهای هر نسخه و حداکثر تا سقف 6هزار و 500 ریال است. تعرفه خدمات حرفه‌ای داروساز درخصوص ساخت داروهای ترکیبی در داروخانه 10 درصد قیمت مواد مصرفی وحداکثر تا سقف 11 هزار و 500 ریال است.

تعرفه‌های خدمات تشخیصی در مراکز استان‌ها

بر اساس این مصوبه، سقف تعرفه‌های خدمات تشخیصی و درمانی در بخش غیر دولتی در مراکز استان‌ها و شهرستان‌های تابعه با توجه به وضعیت اقتصادی و اجتماعی منطقه و در سقف تعرفه‌های این تصویب‌نامه توسط رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان و رئیس سازمان نظام پزشکی استان و یک نماینده از سازمان‌های بیمه‌گر پایه استان تعیین و پس از تایید استاندار، توسط استاندار ابلاغ می‌شود.همچنین دولت، در استان‌های دارای بیش از یک دانشگاه علوم پزشکی، دانشگاه واقع در مرکز استان را موظف به بررسی و کارشناسی تعیین سقف تعرفه‌های بخش غیر دولتی در منطقه با هماهنگی سایر دانشگاه و دانشکده‌های استان کرده است.این مصوبه از سوی محمدرضا رحیمی؛ معاون اول رئیس‌جمهور برای اجرا ابلاغ شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha