شنبه ۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۲ - ۱۰:۲۶
کد خبر: 73902

این نخستین باری نیست که اجرای این طرح متوقف می‌شود یا به تعویق می‌افتد. عملکرد هشت‌ساله دولت‌های محمود احمدی‌نژاد لبریز از اظهارنظر‌هایی از اجرای طرح پزشک و عدم‌اجرای آن است.

سرانجام تلخ پزشک خانواده در تهران
سلامت نیوز : اجرای طرح پزشک خانواده را می‌توان مصداقی برای سنجش کارآمدی یا ناکارآمدی وزارت بهداشت در دولت‌های نهم و دهم دانست. طرحی که بر اساس اظهارات روز گذشته وزیر بهداشت اجرای آن برای چندمین‌بار در تهران متوقف شد. محمدحسن طریقت‌منفرد با اعلام این خبر اظهار کرد: «ما اصرار داشتیم هرچه سریع‌تر این برنامه در تهران اجرا شود اما به دلیل گستردگی تهران و جمعیت بالای آن از طرف سیستم کارشناسی وزارت بهداشت به ما گفتند که بهتر است فعلا این برنامه در استان‌های کوچک‌تر اجرا شود و بعد با استفاده از نتایج آن در این استان‌ها و اصلاحات ضعف‌های احتمالی آن، این برنامه را به تهران بیاوریم.»

به گزارش سلامت نیوز به نقل از شرق ؛ اما این نخستین باری نیست که اجرای این طرح متوقف می‌شود یا به تعویق می‌افتد. عملکرد هشت‌ساله دولت‌های محمود احمدی‌نژاد لبریز از اظهارنظر‌هایی از اجرای طرح پزشک و عدم‌اجرای آن است. برای مثال در طول یک سال گذشته از اردیبهشت‌ماه سال 1391 تا به امروز مسوولان در وزارت بهداشت 14اظهارنظر متضاد و متفاوت از اجرا و عدم‌اجرای طرح پزشک خانواده اعلام کرده است. هم‌اکنون بر اساس نظرات پزشکان و کارشناسان حوزه بهداشت و درمان مواردی اینچنینی... باعث شکست چندین‌باره طرح پزشک خانواده در کشور شده است.

دعوت قبلی وزیر بهداشت برای استغفار مسوولان سابق
هنوز یک ماه از اظهارنظر وزیر بهداشت از اجرایی شدن طرح پزشک خانواده و ردشدن دولت از مین پزشک خانواده نمی‌گذرد که روز گذشته وزیر بهداشت با چرخشی عجیب در اظهارنظر خود، اعلام کرد: «اجرای پزشک خانواده در تهران به تعویق افتاد.» به تعویق‌افتادن دوباره طرح پزشک خانواده آن‌هم برای چندمین بار در شرایطی است که محمدحسن طریقت‌منفرد پیش از این اعلام کرده بوده که «وزرای سابق بهداشت و درمان باید نسبت به کوتاهی در برنامه پزشک خانواده استغفار کنند.»

حالا او درباره زمان اجرای برنامه پزشک خانواده در تهران (با توجه به اینکه وزیر بهداشت هفته جاری را زمان شروع اجرای این برنامه در تهران اعلام کرده بود،) می‌گوید: ما اصرار داشتیم هرچه سریع‌تر این برنامه در تهران اجرا شود اما به دلیل گستردگی تهران و جمعیت بالای آن از طرف سیستم کارشناسی وزارت بهداشت به ما گفتند که بهتر است فعلا این برنامه در استان‌های کوچک‌تر اجرا شود و بعد با استفاده از نتایج آن در این استان‌ها و اصلاحات ضعف‌های احتمالی آن، این برنامه را به تهران بیاوریم. وزیر بهداشت درباره زمان شروع این برنامه در تهران نیز گفت: الان مباحثات کارشناسی این برنامه در تهران شروع شده است و باید زیرساخت‌های لازم را ایجاد کنیم. زمان آن را اجازه بدهید بعدا اعلام کنیم اما امیدوارم تا پایان این دولت در تهران اجرای آن را شروع کنیم.  موضوع پزشک خانواده، در قانون بیمه خدمات‌درمانی همگانی در سال 1373 و حدود 14سال پیش به تصویب رسید و در ماده 12 آن مشخص شد که باید خدمات بیمه درمانی و بهداشتی چگونه به روستاییان ارایه شود.

همچنین میزان سرانه‌ای که دولت باید از طریق بیمه خدمات درمانی تامین کند، معلوم و گفته شد که در آغاز کار باید معادل حدود 40درصد سرانه شهرنشینان باشد. در زمان تصویب این قانون، مشخص شد که مبالغ موردنیاز، باید از کدام منابع تامین و اجرای طرح چگونه آغاز شود. ولی تا پایان سال 1383 که بودجه سال 1384 در حال تصویب در مجلس بود، این بیمه برقرار نشد و نبود بودجه و اعتبار مشخص برای بیمه روستاییان اصلی‌ترین مانع آن بود، در نهایت، در زمستان 1383 مجلس شورای اسلامی با تغییر ردیف‌های اعتباری، حدود 300میلیاردتومان به اجرای بیمه روستاییان طبق ماده 12 قانون برنامه خدمات درمانی همگانی و اجرای طرح پزشک خانواده اختصاص داد که از اجزای بسیار مهم و کلیدی برنامه بیمه روستاییان بود و از ابتدای سال 1384 به‌تدریج با تامین اعتبار، جذب پزشکان خانواده از طریق دانشگاه‌های علوم پزشکی زیر نظر وزارت بهداشت شروع شد، پس از آن اجرای این طرح به صورت آزمایشی در چند استان آغاز شد، اما عدم‌تمایل پزشکان برای اعزام به مناطق محروم و بی‌توجهی سازمان‌های بیمه‌گر برای تحقق حقوق و مزایای پزشکان حاضر در این طرح اجرای آزمایشی این طرح را با کاهش شدید نیروی انسانی مواجه کرد.

تاکید دوباره بر دریافت ارز مبادله‌ای برای واردات دارو بخش دیگر صحبت‌های طریقت‌منفرد، در مورد عقب‌نشینی او درباره دریافت ارز دارویی است. حسن طریقت‌منفرد در حاشیه همایش مسوولان تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت در دانشگاه علوم پزشکی تهران درباره ارز دارویی و تغییر قیمت دارو گفت: آنچه کتبا به وزارت بهداشت اعلام کردند این است که ارز دارو امسال مبادلاتی است و ما هم تفاوت قیمت‌ها را با توجه به اینکه ارز دارو مبادلاتی اعلام شده با یارانه دوهزارمیلیاردتومانی که دولت قول داده، جبران می‌کنیم.وی گفت: از نظر ما این رقم یارانه دارویی تفاوت ارز مرجع و مبادلاتی را برای دارو تقریبا جبران می‌کند و اگر دارو‌ گران شود، مابه‌التفاوت آن با یارانه دولتی تعدیل می‌شود. سال گذشته بیش از 90درصد ارز اختصاصی برای دارو ارز مرجع بود اما امسال بخش عمده ارزی که برای دارو اختصاص داده شده است، ارز مبادلاتی است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha