شنبه ۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۲ - ۱۰:۴۶
کد خبر: 73905

این روزها موضوع نظام‌پزشکی، به علت ردصلاحیت‌های قبل از انتخابات نظام‌پزشکی و هم‌اکنون نیز به علت عدم تصویب نهایی و امضای حکم ریاست، مورد بحث و از حساسیت خاصی برخوردار شده است.

اولویت‌های نظام‌پزشکی چیست ؟
سلامت نیوز : این روزها موضوع نظام‌پزشکی، به علت ردصلاحیت‌های قبل از انتخابات نظام‌پزشکی و هم‌اکنون نیز به علت عدم تصویب نهایی و امضای حکم ریاست، مورد بحث و از حساسیت خاصی برخوردار شده است. با عنایت به گستردگی وظایف و رسالت‌های نظام‌پزشکی که از بدو تاسیس در سال 1345، موردتوجه و امعان‌نظر بنیانگذاران بوده است و به آن اصرار می‌ورزیده‌اند، ایجاب می‌کند هرچه زودتر تکلیف مشخص، کمیته‌ها و ارکان تشکیل و نمایندگان جامعه پزشکی که منتخب قشر فرهیخته جامعه پزشکی است، به وظایف که خود می‌تواند در سرنوشت پزشکی کشور موثر باشد، اقدام کنند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از شرق ؛ سرنوشت امور پزشکی، درمانی و ارتقای دانش پزشکی به‌عهده نمایندگان جامعه پزشکی و در حقیقت نظام‌پزشکی است. مهم‌ترین رسالت حفظ حرمت جامعه پزشکی، حمایت از بیماران و رسیدگی به شکایات آنهاست. نظام‌پزشکی باید خود را ملزم کند همواره به نظرات، خواست‌ها و حتی اعتراض جامعه پزشکی توجه داشته باشد و پزشکان نظام‌پزشکی را خانه دوم خود بدانند و به‌عنوان ملجا مورد اعتماد به آن مراجعه کنند.

همان‌طور که در اولین جلسه هیات‌مدیره نظام‌پزشکی اظهار کردم، نظام‌پزشکی باید از موضع انفعالی فعلی خارج و به‌طور فعالانه در جهت تحقق اهداف که در قانون نظام‌پزشکی به آن تصریح شده است برآید. نظام‌پزشکی باید در عرصه حرمت و قداست پزشکی که این روزها مورد تهاجم قرار گرفته است وارد شده، حمایت از بیماران و حمایت از پزشکان خدمتگزار را وجهه‌همت خود قرار دهد و هر آنچه در جامعه پزشکی رخ می‌دهد و ارتباط با مسایل پزشکی و درمانی دارد بی‌تفاوت نگذرد.

امروزه فشارهای مضاعف بر جامعه پزشکی وارد می‌شود، از طرفی گرانی روزافزون تجهیزات پزشکی، افزایش هزینه‌های مطب، بیمارستان، درمانگاه، دیه‌های پزشکی، مالیات و عوارض و از طرفی عدم تعیین تعرفه منطقی، اقتصاد نابسامان مردم و عدم‌تعهد بیمه‌ها در جهت پرداخت‌ها، باعث شده است که جامعه پزشکی در معرض انواع فشارها قرار گیرد و از همه بالاتر مجبور به پرداخت یارانه هزینه‌های درمان و سازمان‌های بیمه را به عهده بگیرد.

سال‌هاست که تعرفه بیمه‌ها، حتی بیمه‌های تکمیلی و بیمه‌های به‌اصطلاح طلایی که عنوان فریبنده دارد، تغییر نکرده و بیمه‌گران خوشحالند که مشکلات حل شده است غافل از اینکه نه بیمار راضی است و نه پزشک و بیم آن است که به‌تدریج مردم عطای بیمه را به لقایش ببخشند. نظام‌پزشکی وظیفه دارد، تعیین تعرفه منطقی را به‌عهده بگیرد و با کارشناسی، راسا آن را تعیین کند و به بیمه‌ها جهت اجرا اعلام کند و به مانند سایر صنوف که تعرفه خود را تعیین می‌کنند و به‌عهده مصرف‌کننده نمی‌گذارند، نظام‌پزشکی نیز باید به همین منوال اقدام کند.

حق تعیین تعرفه تاکنون طبق قانون به‌عهده نظام‌پزشکی بوده است و هم‌اکنون نیز تا تشکیل سازمان نظام سلامت که فعلا اثری از آن نیست، باید به‌عهده نظام‌پزشکی باشد و در این‌باره نباید تعلل کند زیرا که مرجع قابل‌قبول و اصلح در این مورد نظام‌پزشکی است. از موارد دیگر که باید متذکر شد، بازنگری در موضوع دیه‌های پزشکی است که اصولا نمی‌تواند در امور پزشکی مصداق پیدا کند.

هم‌اکنون دیه‌های پزشکی باعث دغدغه‌خاطر پزشکان شده و همچنین مورد خسران و ضرر بیماران شده است بدون اینکه خطای پزشکی نادیده گرفته شود. باید عنوان دیه‌های پزشکی حذف و تغییر کند. از وظایف دیگر که آن‌طور که باید به آن توجه نشده، حمایت از پزشکان جوان و اتخاذ راهکار جهت جلوگیری از مهاجرت فاجعه‌آمیز آنهاست. بازنگری در مالیات پزشکان که باید تعدیل شود، بررسی کارشناسانه طرح پزشک خانواده، جلوگیری از تبلیغات گمراه‌کننده پزشکی، پاسخگویی به اتهامات بی‌اساس رسانه‌ها و حتی متولیان امور پزشکی از موارد دیگری است که باید به آن توجه شود.

نظام‌پزشکی در صورتی که بتواند در تحقق اهدافی که در قانون آمده است و همه آنها در راستای حفظ حرمت پزشکی و خدمت به مردم است موفق باشد، می‌تواند جایگاه مهم و شایسته خود را به مانند نظام‌پزشکی در سال‌های شروع، به دست آورده و با عملکرد صحیح خود آن را حفظ کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha