شنبه ۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۲ - ۱۱:۱۸
کد خبر: 73909

سلامت نیوز : خواص جگر: جگر گوسفند دارای مقادیر زیادی ویتامین D, C, B12, A است. جگر سرشار از اسید فولیک و آهن است. جگر گوساله تقریبا دو برابر جگر گوسفند خاصیت دارد ولی دیرهضم است. پس برای کودکان جگر گوسفند استفاده شود بهتر است. پروتئین جگر بیشتر، ولی چربی آن پایین تر از گوشت قرمز است. جگر 3 برابر گوشت قرمز آهن دارد. کلسترول آن بیشتر از گوشت قرمز است.

خواص قارچ: قارچ استخوان‌ها را تقویت، خستگی را رفع می‌كند و كمبود ویتامینD را جبران می‌كند. قارچ‌ها منبع غنی از ماده معدنی پتاسیم هستند. علاوه بر این، برای اینکه تمام مواد مغذی از مواد غذایی به بهترین صورت جذب شوند، بدن نیاز به ویتامین‌های گروه ب دارد و قارچ یک دسته از این ویتامین‌ها را می‌تواند، تامین کند. قارچ‌ها همچنین منبع مهمی‌از اسید فولیک هستند.معمولا قارچ را بایستی فقط به صورت پخته مصرف کرد زیرا قارچها آلوده به موادی هستند که فقط در اثر طبخ از بین می‌روند. ولی قارچ‌هایی را که در واحدهای صنعتی تولید می‌شوند، می‌توان بدون هیچ مشکلی پس از تمیز کردن مصرف کرد.

خواص گوجه فرنگی: گوجه فرنگی سرشار از ویتامین‌های C و A، اسیدفولیك یا بتا كاروتن و مقدار كمی‌ویتامین‌های گروه Bشامل B1، B2، B3، B5 و همچنین دارای مواد معدنی مختلف شامل كلسیم، فسفر، پتاسیم، فیبر، سدیم، گوگرد، كمی‌آهن، مس و روی نیز هست. گوجه فرنگی اشتهاآور، برطرف‌كننده ضعف و خستگی، تقویت‌كننده سلسله اعصاب و همچنین قلب و دستگاه گردش خون است.

خواص موز: موز تنها میوه‌ای است که از سن 3 ماهگی در برنامه غذایی کودک است. این میوه غنی از انرژی، منبع سرشاری از پتاسیم است. موز در جلوگیری از اسهال و یبوست نقش فعالی دارد. این میوه شامل موادی می‌باشد که مکانیسم و عملکرد بافت‌های روده‌ای را در حد نرمال نگه می‌دارد. از آنجایی که موز سرشار از آهن می‌باشد، در درمان کم خونی موثر است. این میوه توانایی آن را دارد که تولید هموگلوبین موجود در خون را به بالاترین میزان خود کاهش دهد.

خواص تخم بلدرچین و اردک: مصرف تخم بلدرچین باعث افزایش رشد و ضریب هوشی کودکان می‌شود. وجود برخی ایمنوگلوبین‌ها در تخم مرغ باعث افزایش قدرت سیستم ایمنی بدن شده که این مزیت در سایر تخم پرندگان به جز تخم بلدرچین موجود نیست. تخم اردک از تخم‌مرغ اندکی بزرگ تر و سفیده آن به مراتب شفاف تر و غنی تر از تخم مرغ است ولی کلسترول و چربی آن هم بسیار زیادتر است.

خواص عدس: عدس از پروتئین بالایی برخوردار است و منبع بسیار خوبی از اسیدآمینه‌های ضروری برای بدن محسوب می‌شود. عدس یکی از بهترین منابع آهن گیاهی است. عدس حاوی عناصر مفیدی نظیر: آهن، روی و منگنز است و لذا برای بهبود کم خونی مفید می‌باشد.

خواص کدو:این گیاه خوراکی حاوی اکسید‌های قدرتمند آنتی‌هیدروکسی است که یک اسید طبیعی در میوه است و سلول‌های مرده پوست را برطرف کرده و پوست را درخشان می‌کند. همچنین حاوی ویتامین A است که به تولید سلول‌های پوستی جدید و نرم‌تر و جوان‌تر شدن این بافت کمک می‌کند. کدو حوایی با داشتن غنی‌ترین ریزمغذی‌ها، مجهز به سلاح‌هایی موثر برای مقابله با بیماری‌ها است. کدو حلوایی علاوه بر اینها سرشار از ویتامین C است. كدو حلوایی، سینه را نرم و اخلاط و سرفه را آسان می‌كند.

خواص لبو: لبو بسیار كم‌كالری و كم‌چربی (شامل فقط 45 كیلوكالری به ازای 100 گرم)، اما سرشار از فیبر گوارشی، ویتامین‌ها و مواد معدنی است. فولات در لبو به مقدار فراوانى وجود دارد و در دوران باردارى به دلیل اهمیت این ماده مغذى خوردن این سبزى توصیه شده تا از بروز نواقص مادرزادى جلوگیرى کند.

خواص کلم بروکلی: کلم بروکلی دارای انواع مواد غذایی شامل: ویتامین C، ویتامین A و اسید فولیک، کلسیم و پتاسیم است. در افرادی که به شیر حساسیت دارند بروکلی منبع خوبی برای تامین کلسیم است. از کلم بروکلی می‌توان به صورت خام در سالاد استفاده کرد و در صورت تمایل آن را به صورت پخته (به مدت 12- 8 دقیقه آن را بجوشانید) همراه با آبلیمو در کنار خوراک گوشت، مرغ، ماهی یا در سوپ استفاده کنید.

خواص شلغم: شلغم مقوی است، شلغم اشتهاآور است و سرفه را تسكین می‌دهد. آب شلغم قند خون را پایین می‌آورد، اگر گلو درد دارید آب پخته شلغم را قرقره كنید.خوردن آب شلغم درمان كننده جوش صورت است. شلغم تقویت کننده حافظه است. شلغم شب‌كوری را درمان می‌كند، به‌علت داشتن ویتامین B1 علاج كم خونی است، شلغم برای رشد و نمو استخوانها مفید است. این سبزی بدن را از آلودگی‌ها پاک کرده و مواد سمی‌را از آن خارج می‌کند. شلغم ویتامینهای «آ» و «ب» و «ث» و عناصری مانند فسفر، كلسیم، گوگرد، منیزیم و ید دارد.شلغم حاوی نشاسته و پروتئین و سلولز است و به این سبب نیروزا می‌باشد.

خواص اسفناج: اسفناج از نظر داشتن ویتامین B3 بسیار غنی است، بنابراین داروی مهمی‌برای برطرف كردن بیماری پلاگر است. برگ اسفناج منبع غنی ویتامینA ، B3، C و آهن و پتاسیم می‌باشد. خوردن اسفناج پخته یا بورانی در رفع تشنگی موثر است. قرقره آب خام یا پخته اسفناج، برای از بین‌بردن ورم و درد گلو مفید است. ملین است و یبوست را برطرف می‌كند. بهترین دارو برای كسانی است كه مبتلا به كم خونی هستند. اسفناج موجب افزایش اشتها می‌شود و جزو موثرترین داروها برای رشد کودکان است.

خواص سلطان سبزی‌ها، کرفس: كرفس بهترین ماده غذایی برای برطرف كردن عفونت مجاری ادرار و اسید اوریك بالا از طریق ضدعفونی مجاری ادراری است،همچنین وجود روغن‌های فرار در كرفس علاوه بر ایجاد عطر خوشایند این گیاه،باعث گشاد شدن مجاری كلیه می‌شوند و دفع اسید اوریك را تسهیل می‌كند.کرفس منبعی غنی از ویتامین C می‌باشد. كرفس مواد مضر را دفع و كلیه و مثانه را تمیز می‌كند. از تولید سنگ كلیه و مثانه جلوگیری می‌كند و ملین است.كرفس بوی بد دهان را ازبین می‌برد.

منبع : آرمان

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha