شنبه ۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۲ - ۱۱:۳۸
کد خبر: 73916
سلامت نیوز : شاید بتوان گفت طرح پزشک خانواده مهم‌ترین برنامه حوزه سلامت دولت دهم بود که در همان گام اول عملیاتی شدن، موافقت و مخالفت زیادی را به همراه داشت . رئیس‌جمهور، دستجردی وزیر سابق بهداشت را مامور کرد ظرف 2 سال و قبل از اتمام دوره کاری دولت دهم پزشک خانواده را در سراسر کشور اجرایی کند این در حالی بود که خانم وزیر با اکراه این تعجیل در اجرا را پذیرفت و وی زمان بیشتری را تا محقق شدن این امر طلب کرده بود. با این حال او خود را وزیر پزشک خانواده نام گذاشت اما موانع این راه به‌قدری بود که نتوانست جز اجرای آزمایشی این طرح کاری از پیش ببرد. 3 استان طرح پایلوت این طرح را به اجرا گذاشتند و سپس نواقص این طرح روشن شد و پس از بازبینی، نسخه دوم پزشک خانواده طراحی و قرار شد به دیگر استان‌ها تسری یابد. براساس این طرح که پزشک خانواده و نظام ارجاع نام دارد هر پزشک عمومی حدود یك تا 2 هزار نفر را تحت پوشش قرار خواهد داد و اگر نیاز به مراجعه این افراد به پزشک متخصص بود آنها را ارجاع می‌دهد که منجر به کاهش مراجعات غیر‌ضرور به پزشکان متخصص می‌شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از وطن امروز ؛ از سوی دیگر در این طرح قرار است ویزیت پزشکان عمومی حدود 600 تا 1000 تومان باشد. این طرح به‌رغم اینکه می‌تواند به عدالت در سلامت و کاهش پرداخت هزینه‌های سلامت از سوی مردم منجر شود اما اجرای آن درگیر موانع متفاوتی است و گویا این روزها با تحرکات انتخاباتی نیز ممزوج شده است. با همه این اوصاف بنا به نظر کارشناسان هنوز زیرساخت‌های پزشک خانواده فراهم نیست این در حالی است که گویا برنامه افزودن استان‌های دیگر به این طرح کلید خورده است. رخشانی، معاون بهداشتی وزارت بهداشت با بیان اینکه در سال‌جاری 7 استان دیگر در اولویت اجرای طرح پزشک خانواده هستند، می‌گوید: طرح پزشک خانواده امسال در استان‌های آذربایجان‌شرقی و‌ غربی، اردبیل، خوزستان، یزد، قزوین و خراسان‌جنوبی اجرا می‌شود. رخشانی با اشاره به آغاز این طرح ملی در دیگر استان‌ها، اظهار داشت: ما در سال گذشته در 2 استان و شامل 5 دانشگاه طرح پزشک خانواده و نظام ارجاع را شروع کردیم که این استان‌ها شامل فارس و مازندران بود که تجارب گران‌سنگی نیز در این 2 استان به دست آمد و در ادامه راه قطعا برای اجرای موفق‌تر مؤثر است.

تهران از پزشک خانواده جا ماند

همچنین طریقت‌منفرد، وزیر بهداشت که چندی پیش از افزوده شدن تهران به این طرح خبر داده بود، آخر هفته گذشته اعلام کرد: ما اصرار داشتیم هر چه سریع‌تر این برنامه در تهران اجرا شود اما به دلیل گستردگی تهران و جمعیت بالای آن از طرف سیستم کارشناسی وزارت بهداشت به ما گفتند که بهتر است فعلا این برنامه در استان‌های کوچک‌تر اجرا شود و بعد با استفاده از نتایج آن در این استان‌ها و اصلاحات ضعف‌های احتمالی آن، این برنامه را به تهران بیاوریم.

از سوی دیگر اجرای این طرح نیازمند تامین منابع مالی از سوی دولت و شراکت بیمه‌ها به عنوان عضو اصلی طرح است. سال گذشته نیازهای مالی این طرح به میزان کم تامین شد و باید دید در سال جاری این اعتبار جبران خواهد شد؟ برای جویا شدن از وضع اجرای پزشک خانواده در دیگر استان‌ها با همکاری وزارت بهداشت و دانشگاه علوم پزشکی مازندران سری به بابلسر و قائم‌شهر زدیم.

70 درصد مردم مازندران پزشک خانواده انتخاب کردند

رئیس دانشگاه علوم پزشکی مازندران در تشریح اقدامات انجام شده در مسیر اجرای برنامه پزشک خانواده در این استان گفت: در حوزه بهداشت و درمان بویژه در حوزه بهداشتی با کم و کاستی‌هایی مواجهیم. به عنوان مثال برخی فضاهای فیزیکی مطلوب نیست و بیمارستان‌ها فرسوده و قدیمی هستند. محمدمهدی ناصحی عنوان کرد: برای اجرای برنامه پزشک خانواده و برخلاف همه نقاط کشور، ما خود سرشماری جمعیت را انجام دادیم. وی اضافه کرد: در مجموع بیش از 86 درصد جمعیت کشور سرشماری شده‌اند و اطلاعات مربوط به 84 درصد آنها به سامانه سلامت ایرانیان وارد شده و 70 درصد ساکنان شهری نیز پزشکان خانواده خود را انتخاب کرده‌اند و پرونده الکترونیکی آنها تشکیل شده است. رئیس دانشگاه علوم پزشکی مازندران اظهار داشت : 91 مرکز مجری دولتی که مدیریت اجرای پزشک خانواده را بر عهده دارند نیز در این طرح فعالند که این مراکز با بیمه‌های تامین اجتماعی و همچنین بیمه سلامت قرارداد منعقد کرده‌اند. 257 پایگاه پزشک خانواده نیز با بیمه‌ها قرارداد منعقد کرده‌اند که مابقی پایگاه‌ها نیز می‌توانند با رفع نواقص به این طرح بپیوندند.

 ناصحی افزود: 22 بیمارستان دولتی، داروخانه‌ها و پاراکلینیک‌ها نیز با طرح پزشک خانواده قرارداد دارند. وی ضمن اشاره به مشکلات حوزه درمان و همچنین اقدامات انجام شده در جهت کاهش سهم مردم در پرداخت هزینه‌های سلامت، گفت: در این راستا از 3 سال گذشته مبحث تمام‌وقتی پزشکان در بخش بستری و سرپایی را دنبال می‌کنیم. اکنون 120 پزشک در استان مازندران به صورت تمام‌وقت فعالند و پرداختی‌ها به این پزشکان بر اساس 2 تا 3 برابر K صورت می‌گیرد تا به این ترتیب ماندگاری این پزشکان در مناطق دوردست بیشتر شود و علاوه بر افزایش کیفیت خدمات، رضایتمندی بیماران نیز ارتقا یابد. رئیس دانشگاه علوم پزشکی مازندران افزود: در مجموع 2 طرح کلینیک‌های ویژه و همچنین تمام‌وقتی پزشکان به منظور کاهش بار سهم مردم در پرداخت هزینه‌های سلامت و ارتقای کیفیت خدمات در استان مازندران اجرا شده است. ناصحی افزود: حدود 500 هزار ویزیت جاری نیز از ابتدای اردیبهشت تاکنون انجام شده است.

پزشک خانواده منجی کرامت پزشکان عمومی

رئیس دانشگاه علوم پزشکی مازندران با بیان اینکه قراردادها با پزشکان خانواده منعقد شده است، یادآور شد:356 متخصص نیز در این طرح ثبت‌نام کرده‌اند، 963 پزشک عمومی و 902 ماما برای شرکت در این برنامه اقدامات مربوط به ثبت‌نام را انجام داده‌اند. در مجموع 3 هزار و 633 نفر برای شرکت در این طرح ثبت‌نام کرده‌اند. وی بر لزوم فرهنگ‌سازی در جهت اجرای هرچه مطلوب‌تر برنامه‌ پزشک خانواده تاکید کرد و افزود: با اجرای این برنامه، کرامت پزشک عمومی و جایگاه وی حفظ می‌شود و چه بسا در آینده متخصصان به پزشکان عمومی وابسته شوند و حتی دریافتی‌های پزشکان عمومی از متخصصان بیشتر شود؛ چرا که بسیاری از برنامه‌ها که اکنون به صورت پراکنده در سطح کشور اجرا می‌شوند، مانند درمان اعتیاد، طب کار و ... در پزشک خانواده ادغام خواهند داشت. به این ترتیب بی‌تردید جایگاه پزشکان خانواده با اجرای این برنامه تقویت می‌شود. ناصحی ادامه داد: پزشک خانواده می‌تواند به عنوان مشاوری امین در کنار خانواده قرار گیرد،‌ هر چند ممکن است در مرحله نخست انتظارات مردم در این طرح مرتفع نشود، چرا که اکنون مردم به مراجعه به متخصص تمایل بیشتری دارند.

نمره ما بیش از 12 نیست

رئیس دانشگاه علوم پزشکی مازندران در پاسخ به «وطن امروز» مبنی بر اینکه چه نمره‌ای به خود و همکاران زیر مجموعه در اجرای طرح پزشک خانواده می‌دهید، عنوان کرد: باید بگویم نمره ما بیشتر از 12 نیست. اگر بخواهیم به نتیجه مطلوب دست پیدا کنیم باید زیرساخت‌ها فراهم شود. وی با بیان اینکه خیلی‌ها نمی‌خواهند طرح پزشک خانواده پا بگیرد، افزود: برخی منافع خاصی دارند، همچنین افراد سودجو در برابر آن مقاومت می‌کنند. به عنوان مثال برخی پزشکان ممکن است داروهایی مانند داروهای تزریقی را به صورت نه‌چندان ضرور تجویز کنند که باعث افزایش درآمد مطب می‌شود. رئیس دانشگاه علوم پزشکی مازندران درباره تفویض اختیار به مدیران بخش‌های بیمارستانی گفت: تفویض اختیار به مدیران بخش‌ها نه‌تنها سهم مردم در پرداخت هزینه‌های سلامت را افزایش نمی‌دهد، بلکه رضایتمندی بیماران را به دنبال خواهد داشت. ناصحی در ادامه در راستای ایجاد انگیزه و ارتقای کیفیت و خدمات درمانی تاکید کرد: برای انجام این کار فقط لازم است بیمه‌ها پرداخت‌های بموقع داشته باشند تا وقتی اختیارها را تفویض می‌کنیم، پزشک و پرستار مربوط با چالش‌های مالی مواجه نشوند. وی همچنین از کمبود اعتبار بیش از 100 میلیارد تومانی در بخش درمان دانشگاه علوم پزشکی مازندران خبر داد.

استقبال از پزشک خانواده

همچنین علی رحمانی، مدیر شبکه بهداشت و درمان بابلسردر گفت‌وگو با«وطن امروز» با اشاره به جمعیت 50 هزار نفری شهری بابلسر عنوان کرد: اسقبال از پزشک خانواده شهری در این شهرستان حدود 90 درصد است. وی با بیان اینکه در دنیا و کشورهای پیشرفته بین 15 تا 20درصد از درآمد ناخالص ملی خود را به پزشک خانواده اختصاص می‌دهند، افزود: این رقم در کشور ما به زیر 5 درصد می‌رسد. رحمانی با اشاره به اینکه از سال گذشته و همزمان با شهرهای20گانه مازندران، پزشک خانواده شهری در بابلسر فعالیت خود را آغاز کرده است اظهار کرد: هم‌اکنون صددرصد بیمارستان‌ها، داروخانه‌ها، آزمایشگاه‌ها، فیزیوتراپ‌ها و 90درصد متخصصان و 65 درصد پزشکان عمومی در طرح پزشک خانواده همکاری می‌کنند. وی در پاسخ به «وطن‌امروز» که آیا در این مدت اجرای طرح توانسته‌اید رضایت مردم را فراهم کنید، گفت: اسقبال مردم از پزشک خانواده با نگاه مناسب و با اعتماد بوده است و امیدواریم با پوشش قرار دادن داروهای پرکاربرد از سوی بیمه‌ها رضایت مردم بیشتر فراهم شود.

مراکز پزشک خانواده استیجاری‌ هستند

سیدابوالقاسم فاضلی، مدیرشبکه بهداشت قائم‌شهر نیز با بیان اینکه جمعیت این شهرستان 187 هزار نفر است و در آخرین سرشماری بیش از 175 هزار نفر سرشماری شده‌اند، اظهار داشت: از این تعداد 140هزار نفر پزشک خانواده خود را انتخاب کرده‌اند و 98 هزار دفترچه نیز نشان‌دار شده‌. وی با بیان اینکه 94 درصد از جمعیت قائم‌شهر در طرح پزشک خانواده جای گرفته‌اند، به برخی معضلات این طرح اشاره و اظهار کرد: مشکل ما این است که بیشتر مراکز دولتی پزشک خانواده استیجاری هستند به عنوان مثال از 13 مرکزی که پزشک خانواده را پوشش می‌دهند 10 مرکز استیجاری هستند.

پزشک خانواده زیرمیزی‌ها را کاهش می‌دهد

بدون شک کاهش پرداخت از جیب مردم که به عنوان هدف اصلی پزشک خانواده مدنظر بوده است محقق نخواهد شد مگر اینکه نه‌تنها وزارت بهداشت و درمان بلکه دیگر دستگاه‌ها از جمله وزارت تعاون‌، کار و رفاه اجتماعی و در سطح کلان‌تر دولت و مجلس برای بخش سلامت و مطالبه عمومی جامعه اهتمام ویژه‌ای داشته باشند. با اختصاص دادن بودجه مناسب به پزشک خانواده و درگیر شدن مستقیم پزشکان عمومی و متخصص بسیاری از بداخلاقی‌ها و از جمله زیرمیزی‌هایی که امروز یک آفت و غده چرکین در حوزه بهداشت و سلامت مردم است بهبود پیدا خواهد کرد. پزشک خانواده که امروز در بسیاری از کشورها چند دهه از عمر خود را سپری می‌کند نباید دستاویزی باشد که هر دولت بخواهد با اهداف سیاسی آن را به نام خود تمام کند بلکه باید یک مطالبه همگانی برای جامعه‌ای سالم و بانشاط باشد و آمدن و رفتن دولت‌ها خللی در این طرح به وجود نیاورد.

مردم: بیمه‌ها از پزشک خانواده حمایت کنند

برای جویا شدن از نحوه خدمات‌رسانی در طرح پزشک خانواده به سراغ برخی مردم شهرستان‌های استان مازندران رفتیم که عمده‌ترین درخواست مردم از بیمه‌ها این بود که با توجه به افزایش قیمت دارو به خانواده‌ها کمک کنند. احمدی یکی از اهالی بابلسر به «وطن‌امروز» گفت: باید بیمه‌ها پوشش مناسب‌تری به داروهای مورد نیاز مردم بدهند چرا که با شرایط موجود و ارجاع پزشکان برای تهیه دارو اکثر مردم با مشکلات عدیده مواجهند. همچنین جعفری، شهروند شهر ساری از روند ثبت‌نام پزشک خانواده شکایت داشت و افزود: با توجه به اینکه بخش اعظم استان مازندران روستایی هستند ثبت‌نام اینترنتی برای آنها دشوار است ضمن اینکه سرعت اینترنت بشدت پایین است و بعضا افراد را با مشکل روبه‌رو کرده است. امینی هم از قائم‌شهر با ابراز رضایت نسبی از طرح پزشک خانواده، گفت: اگر امکانات لازم برای پزشکان فراهم نشود آنها از خدمات‌رسانی در این طرح و کمک به مردم طفره می‌روند چرا که فکر می‌کنند به لحاظ مالی برای آنها مقدور نیست .

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha