سه‌شنبه ۳ مهر ۱۳۸۶ - ۰۰:۰۰
کد خبر: 7392

گروهی از دانشمندان ایتالیایی ژنی را کشف کردند که در 65 تا 90 درصد از موارد تقریبا تمام سرطان ها در بافت آسیب دیده حضور دارد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل ازمهر، محققان دانشگاه "کیتی" ژنی را با عنوان Trop-2 کشف کرده اند که در 65 تا 90 درصد از تقریبا تمام سرطان ها در بافتی که مورد هجوم سلولهای سرطانی قرار گرفته است، دیده می شود. این کشف امکان شناسایی نوع سرطان و درصد گستردگی بیماری را به روشی بسیار موثر فراهم می کند.

این دانشمندان که نتایج این کشف را در کنفرانس اروپایی سرطان ارائه کرده اند، اظهار داشتند: "عملکرد ژن Trop-2 تاکنون ناشناخته بود، اما اکنون ما موفق شدیم با بررسی بیان این ژن در تروفوبلاست ها، یعنی سلولهایی که روی لایه های خارجی بلاستوسیت ها تشکیل می شوند، ماهیت و عملکرد این ژن را شناسایی کنیم."

بلاستوسیت ها به گروهی از سلولهای دوره گذر از سلولهای تخم لقاح یافته به جنین اطلاق می شود.

براساس گزارش ساینس دیلی، این دانشمندان ژن های حاضر در هزار و 755 تومور انسان را مورد بررسی قرار دادند و کشف کردند که ژن Trop-2 در بیشتر این سرطان ها از جمله، سرطان سینه، روده بزرگ، معده، ریه، پروستات، تخمدان، سرطان غشای داخلی رحم، دهانه رحم و پانکراس دیده می شود. در این نوع آزمایش واکنش های بین آنتی بادی ها و آنتی ژن های درون بافت ها تجزیه می شود.

در این آزمایش مشخص شد که این ژن در 65 تا 90 درصد از تومورهای مورد بررسی با متوسط 74 درصد حضور دارد. همچنین این ژن تنها نشانگر گستردگی بیماری برای انواع مختلف سرطان ها است.

اکنون این دانشمندان تحقیقات خود را در خصوص تغییرات سلولی که در اثر فعالیت گیرنده های ژن Trop-2 دچار دگرگونی می شوند، دنبال می کنند.
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha