سلامت نیوز : وزیر بهداشت نسبت به وقوع سونامی بیماری های غیرواگیر در دنیا در پی تولید محصولات کشاورزی با کودهای شیمیایی هشدار داد و گفت: در مورد تولید محصولات کشاورزی گزارش های زیادی از وجود سموم در میوه ها و سبزی ها داریم. در حالی که کشورهای غربی برخلاف ما به سمت حذف کود شیمیایی و تولید محصولات ارگانیک روی آورده اند. در همین حال فتاحی عضو کمیسیون بهداشت از جلسات این کمیسیون با وزیر کشاورزی و معاون سازمان غذا و دارو و ماموریت این دو نهاد در ارتباط با تعیین کیفیت سبد غذایی مردم و تعیین طول عمر سموم و کودهای مصرفی در کشور خبر داد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از خراسان ؛ طریقت منفرد وزیر بهداشت روز پنج شنبه در همایش سراسری معاونان تحقیقات فناوری دانشگاه های علوم پزشکی کشور گفت: بنده در تمام عمرم همواره غذا را با پیاز می خوردم و خوردن غذا با پیاز را به همه توصیه می کردم حتی وقتی در خارج از کشور بودم. اما چندی پیش در جلسه ای که با فرهیختگان تغذیه داشتیم یکی از صاحب نظران تغذیه به من گفت که پیاز مضرترین محصول گیاهی است زیرا به سبب کود شیمیایی زیادی که به آن می زنند و نیز جذب کود شیمیایی، ترکیبات نیتریت در پیاز ایجاد می شود که مضر است. وی ادامه داد: در مورد تولید محصولات کشاورزی گزارش های زیادی از وجود سموم در میوه ها و سبزی ها داریم، در حالی که کشورهای غربی برعکس ما به سمت حذف کود شیمیایی و تولید محصولات ارگانیک روی آورده اند، ما هنوز از سموم به طور وحشتناکی برای جلوگیری از آفات نباتی استفاده می کنیم و در بسیاری از کشورهای غربی، یک سیب کرم خورده به مراتب گران تر از یک سیب بزرگ و مثلا سالم است که با کودهای شیمیایی به دست می آید.

طریقت منفرد افزود: ما امروز با رشد بیماری های غیرواگیر مواجه هستیم، بیماری های واگیر تکلیف شان مشخص است، مثلا «وبا» بعد از چند روز یا خوب می شود یا شخص می میرد. اما به طور مثال در مورد بیماری دیابت فرد تا آخر عمر درگیر است. تفاوت این بیماری ها هم در مورد عوارض شان و هم درخصوص هزینه هایشان، با بیماری های واگیر وحشتناک است. عابد فتاحی عضو کمیسیون بهداشت مجلس نیز با اشاره به اهمیت سلامت سبد غذایی ایرانیان به خراسان گفت: تاکنون در ارتباط با سلامت و کیفیت مواد غذایی، با توجه به استفاده بیش از حد سموم و کودهای شیمیایی در بخش کشاورزی با وزیر کشاورزی و نیز معاونت غذا و دارو ۳ جلسه داشتیم و قرار شده است که آن ها آخرین استانداردهای جهانی برای سلامت مواد غذایی را تجزیه و تحلیل کنند. وی افزود: از آنجا که منشاء بسیاری از بیماری های غیرواگیر مثل سرطان نیز مصرف مواد غذایی ناسالم است به این نهادها ماموریت داده شد تا طول عمر سموم و کودهای مصرفی در بخش کشاورزی را مشخص و ارائه کنند چرا که طول عمر برخی سموم قبل از مصرف محصول تمام می شود و هنگام مصرف، محصول سالم است اما در برخی از سموم که طول عمر بیشتری دارند، هنگام مصرف هنوز سموم در ماده غذایی وجود دارد و همین امر سلامت مصرف کنندگان را تهدید می کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha