شنبه ۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۲ - ۱۲:۰۳
سلامت نیوز : مسئله هویت یابی در جوانان همواره یکی از مهم ترین مباحثی بوده که اذهان نقاد روانشناسان و جامعه شناسان را در دوره های مختلف به خود معطوف داشته است. مطالعات و پژوهش های گسترده ای در نقاط مختلف دنیا از سوی نظریه پردازان انجام گرفته است تا ابعاد و فرآیند هویت یابی از دوره های نوجوانی به بعد بررسی و شناخته شود. اهمیت هویت تا آن جاست که اگر در این مسیر مشکل و کژی پیش بیاید، مشکلات شخصیتی و رفتاری را برای فرد به وجود می آورد که تأثیرات مستقیم و گاهی جبران ناپذیری بر زندگی فردی، خانوادگی و اجتماعی وی خواهد داشت.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از خراسان ؛ در میان عوامل مختلفی که بر هویت یابی تأثیر گذار است، نقش خانواده، اجتماع و خود فرد چشمگیر است. در این نوشتار نگاهی گذرا خواهیم داشت به برخی از این عوامل و امیدواریم در آینده ابعاد بیشتری از آن را واکاوی کنیم. سایت رادیو ایران در بحثی با عنوان جوانان و مسئله هویت یابی به این بحث پرداخته است و در آغاز از وجود فاصله میان خود واقعی و خود آرمانی سخن گفته است:

* آن جا که تضادهای درونی شکل می گیرد

روان شناسان می گویند اگر بین " خود واقعی " و " خود آرمانی " ، فاصله زیادی وجود داشته باشد، به تضادهای درونی در انسان منجر می شود . جوانی که به دنبال آرزوهای واهی و اموری خارج از حد توان خود باشد ، درصورتی که به آن ها نرسد، دچار آسیب روحی می شود و از تلاش و کوشش باز می ماند . کارن هورنای روان شناس می گوید : " اگر میان خود واقعی یعنی آنچه که هستیم و خود آرمانی یعنی آنچه که باید به آن برسیم ، فاصله ای منطقی وجود داشته باشد ، موجب افزایش تحرک و خلاقیت خواهد شد . ولی درصورتی که فرد دارای روحیه کمال گرایی افراطی باشد ، به میزان گرایش به آرمان هایش، از خود واقعی اش دور و دچار تضاد درونی می شود . جوانانی که دچار تضادهای درونی هستند ، به بحران هویت مبتلا می شوند؛ بنابراین نخستین قدمی که یک جوان برای داشتن یک زندگی ایده آل باید برداردبه دست آوردن شناختی درست از علائق و توانایی های خود است.

* هدفمند باشید

نکته مهم دیگر در زندگی جوان ، داشتن هدف است . باید جوان را یاری کرد تا برای رشد و پیشرفت ، هدف هایی منطقی و قابل قبول را در نظر بگیرد و به آن ها ایمان داشته باشد. جوانان در صورتی که از هدفی مشخص در زندگی برخوردار باشند، نیروهایشان را در مسیری سازنده که به حصول نتیجه مثبت منجر می شود، به کار می گیرند . هدف های والا و برتر در زندگی هر انسان ، نشانه ای از اراده پرشور و همت بلند اوست . جوانان با داشتن هدف ، احساس بطالت و بیهودگی نخواهند کرد و این مسئله آنان را در داشتن هویتی مستقل یاری می کند .

* خانواده ها گوش به زنگ باشند

خانواده از دیگر عواملی است که در شکل گیری هویت جوانان نقشی مهم دارد . رابطه عاطفی خانواده با جوان ، او را در داشتن تصوری مثبت از خود یاری می کند . از اشتباهات رایج و شایع برخی والدین این است که احساس می کنند که فرزند آن ها صرفا" در دوران کودکی به محبت و تبادل عاطفی نیاز دارد و دوره جوانی را خارج از این مقوله می پندارند . درحالی که آدمی در همه مراحل زندگی ، چشم انتظار محبت دیگران است و فرد می تواند این عاطفه و محبت را در هر دوره از زندگی دریافت کند . محبت خانواده به جوان ، در او احساس امنیت ، اطمینان و اعتماد پدید می آورد و روح سرشار از تکاپو و تمنای جوان را سیراب می سازد که نتیجه طبیعی آن احساس تعلق به خانواده است . علاوه بر این ، روحیه خوش بینی و مثبت نگری را در نوجوان و جوان پرورش می دهد . این مسئله زمینه را برای بروز خلاقیت ، نوآوری و شکوفایی استعدادهای درونی نوجوانان و جوانان فراهم خواهد کرد .

* احترام به جوانان را فراموش نکنید

جوانان نیاز به تکریم و احترام دارند . آنان باید احساس کنند که در خانواده دارای شأن و موقعیت هستند . یکی از راه های ایجاد این احساس در جوانان ، مشورت کردن با آن ها و دادن مسئولیت به آن هاست . پیامبر اسلام (ص) به این امر مهم بسیار توجه می فرمودند و در موارد متعدد ، جوانان را در کارهای اجرایی و یا تصمیم گیری دخالت می دادند. مشورت با جوانان به نوعی موجب ورزیدگی نیروی عقلانی آنان می شود و احساس مقبولیت را در وجودشان، دوچندان می کند . مشورت با جوانان می تواند باب تفاهم میان آنان و بزرگ ترها را بگشاید .

* مثبت اندیش باشید

دکتر محمدرضا شرفی روان شناس ایرانی نیز در این باره می گوید : " جوان در موقعیت تلقین پذیری قرار دارد و نحوه قضاوت و ارزیابی و مواجهه دیگران با وی ، از اهمیت خاصی برخورداراست . به همین منظور ضرورت دارد که برخورد اطرافیان با او همراه با دقت و هوشمندی باشد . یعنی اطرافیان به گونه ای با جوان مواجه شوند که بیشتر ناظر به جنبه های مثبت و مفید او باشد . "

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha