شنبه ۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۲ - ۱۴:۰۵
کد خبر: 73951
سلامت نیوز : پروستات غده‌ای 20 گرمی در مسیر مجرای ادرار مردان است كه تخلیه ادرار از طریق آن انجام می‌شود و رشد این غده همزمان با افزایش سن، بیماری‌های شایعی ایجاد می‌كند كه بدخیم یا خوش‌خیم هستند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایران ؛ دفع ادرار باید كامل انجام شود، اما اگر در مسیر دستگاه ادراری، انسدادی مانند بزرگ شدن غده پروستات به وجود بیاید، ادرار بدون جهش خارج می‌شود و باقی ماندن ادرار در مثانه موجب تكرر ادرار خواهد شد.

دكتر محمدرضا نوروزی، متخصص اورولوژی با اشاره به این‌كه بیشتر مراجعه‌كنندگان به اورولوژیست‌ها از زیاد شدن دفعات ادرار احساس ناراحتی می‌كنند، گفت: بیماری پروستات موجب می‌شود ادرار باقی مانده در مثانه به كلیه پس زده شود و این عضو آسیب ببیند. بزرگی پروستات یك بیماری خوش‌خیم است، اما رسیدگی نكردن به آن موجب انسداد مجاری و توقف ادرار و اختلال در عملكرد كلیه می‌شود.

وی با بیان این‌كه بزرگی پروستات در همه مردان از 40 سالگی شروع می‌شود و فقط در برخی موارد موجب اختلال در ادرار خواهد شد، اظهار كرد: افرادی كه با اختلالات ادراری و علائمی مانند كاهش ادرار، كم شدن جهش، سوزش دفع و خون در ادرار مواجه می‌شوند حتماً به اورولوژیست مراجعه كنند و بدانند كه اندازه و بزرگی پروستات دلیلی بر این‌كه فرد نیاز به عمل جراحی دارد، نیست بلكه میزان و شدت علائم، روش درمان را مشخص می‌كند. معمولاً عمل جراحی آخرین راه حل برای درمان محسوب می‌شود؛ چراكه پروستات در بسیاری از بیماران با یك درمان دارویی ساده درمان می‌شود.

به گفته نوروزی نوع بدخیم بیماری پروستات، سرطان است كه شایع‌ترین نوع سرطان میان مردان بوده و بدون هیچ علائم خاصی به وجود می‌آید، اما اگر دیر تشخیص داده شود، ممكن است با پخش شدن در بدن به ویژه روی استخوان‌ها، با دردهای استخوانی نمایان شود. رشد بدخیم سلول‌های پروستات معمولاً آهسته و در طول سال‌ها اتفاق می‌افتد.

این اورولوژیست اظهار كرد: تنها راه تشخیص زود هنگام سرطان پروستات، كنترل مداوم، معاینه فیزیكی، انجام آزمایش خون و بررسی آنزیم PSA است. توصیه می‌شود افراد از پزشكان خود درخواست كنند تا هر ساله برای آنها آزمایش پروستات بنویسند. البته هم‌اكنون سرطان پروستات در ایران با جراحی و اشعه درمانی كاملاً درمان می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha