شنبه ۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۲ - ۱۶:۰۹
کد خبر: 73965
سلامت نیوز : متخصص گوش و حلق و بینی گفت: 20 تا 25 درصد زنان و 30 تا 40 درصد مردان خر‌خر می کنند و افراد چاق ۲ برابر بیشتر از لاغرها دچار خر‌خر می‌شوند. کم کردن وزن یکی از درمان‌های خر‌خر است.

علی‌اصغر شیرازی در گفت‌و گو با فارس، اظهار داشت: خرخر یک صدای ناخوشایند است که هنگام تنفس در خواب ایجاد می‌شود.این متخصص گوش و حلق و بینی ادامه داد: خر‌خر علل متعددی دارد یکی از علل آن به دلیل اشکال در ناحیه مرکزی اعصاب است و علت دیگر آن که مهمترین و شایع‌ترین علت است، علل محیطی است.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران افزود: خرخر‌کردن می‌تواند به حلق، حنجره، بینی، زبان کوچک، کام‌نرم و خود زبان مربوط باشد.

متخصص گوش و حلق و بینی تصریح کرد: وقتی افراد به پشت می‌خوابند زبان و فک به سمت عقب می‌رود و راه تنفسی را در عقب دچار مشکل می‌سازد از طرفی در زمان خواب ماهیچه‌هایی که دیواره حلق را نگه می‌دارند شل می‌شود و باعث می‌شود که حرکت هوا در موقع تنفس در خواب با ایجاد صدا و ارتعاش همراه باشد که این ارتعاش همان صدای خر‌خر را به وجود می‌آورد.

شیرازی ادامه داد: افرادی که فک کوچک دارند فک و زبانشان در موقع خواب،‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ بیشتر به عقب می‌رود و بروز خر‌خر در این افراد بیشتر است.

استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران افزود: بعضی وقت‌ها خر‌خر با قطع نفس در خواب همراه می‌شود که این امر ممکن است خطرناک باشد و به ایجاد سکته و بیماری‌های قلبی و عروقی منجر شود.

شیرازی 20 تا 25 درصد خانم‌ها و  30 تا 40 درصد آقایان را مبتلا به خر‌خر دانست و گفت: با افزایش سن میزان ابتلا به خر‌خر نیز بیشتر می‌شود.وی تصریح کرد: افراد چاق دو برابر بیشتر از افراد لاغر خر‌خر می کنند و کم کردن وزن یکی از درمان‌های خر‌خر در این دسته از افراد است.متخصص گوش و حلق و بینی به افراد توصیه کرد: شب‌ها زودتر شام بخورند و از غذای سبک نیز استفاده کنند.

وی تصریح کرد: مصرف مشروبات الکلی و قرص خواب‌آور که باعث عمیق‌تر شدن خواب می‌شوند خر‌خر را بیشتر می‌کند بنابراین بهتر است افراد از این مواد استفاده نکنند و در حین خواب نیز به پهلو بخوابند تا خر‌خر کمتری داشته باشند.

شیرازی ادامه داد: ما در کودکان زیر 15 سال علت خر‌خر را عمدتاً در وجود لوزه و لوزه سوم می‌بینیم که جراحی در این دسته از افراد درمان خر‌خر است.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران درمان خر‌خر را به روش‌های مختلفی دانست و افزود: یک درمان غیر جراحی با یک دستگاه وجود دارد که اکسیژن را با فشار وارد دستگاه تنفسی فرد می‌کند که در درمان خر‌خر موثر است اما تحمل آن برای افراد راحت نیست چرا که باید دو لوله درون بینی گذاشت و صدای دستگاه را نیز تحمل کرد.

شیرازی ادامه داد: اگر اشکال در زبان کوچک، کام‌نرم، لوزه و فک باشد و نیاز به جراحی باشد باید جراحی انجام شود اما افراد باید در نظر داشته باشد که خر‌خر درمان قطعی ندارد و فقط می‌توان خر‌خر را به اندازه‌ای درمان کرد که قابل تحمل باشد.

متخصص گوش و حلق و بینی افزود: البته ما با افرادی مواجه‌ایم که زیاد خر‌خر نمی‌کنند اما همسرانشان حساسیت زیادی دارند. این حساسیت سرمنشاء‌ اختلافات خانوادگی شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha